RECENZIA/DIVADLO

Zážitok najmä pre tých, čo chodia do opery aj za divadlom

Hudobne prenádherná, básnicky poetická Rusalka v osemdesiatpäťročnej histórii prvej slovenskej scény takmer nezišla z repertoáru. Súčasné naštudovanie je v poradí dvadsiatym siedmym. Hoci nemožno hovoriť o dramaturgickom čine, režijno-scénická koncepcia

FOTO - ALENA KLENKOVÁ

pražských hostí - režiséra Jiřího Nekvasila, šéfa Opery Národného divadla, a scénografa Daniela Dvořáka (riaditeľa Národného divadla), ako aj hudobné naštudovanie šéfdirigenta opery SND Jaroslava Kyzlinka jej dávajú punc výnimočnej udalosti.

Po zdvihnutí opony sa ocitneme v romantickej rozprávke, ako vystrihnutej z obrázkovej knižky. Rusalka na vŕbe, Vodník v rybníku, krásne víly, bizarné postavičky vodného a lesného sveta, Ježibaba s dlhými pazúrmi. Idylka sa končí, keď do sveta rozprávky zasahuje cudzí element - človek. Princ s družinou na love, vyzbrojení kamerami a fotoaparátmi, snažia sa ukoristiť kus ilúzie.

Princ si krásny úlovok odvádza na zámok. Svet rustikálnej rozprávky vystrieda chladná, futuristicky strieborná scéna, rozprávku pripomína len obraz vodnej krajiny na stene. Rusalka je stratená v mori ľudskej intolerancie voči "inakosti". Pre Princa prestáva byť ako trofej zaujímavá, keď sa zjaví agresívne výbojná cudzia Kňažná. Princ Rusalku odháňa, nenaplnila ilúziu, ktorú hľadal. No rozkoš nenachádza ani u Kňažnej, naopak, stráca dušu - Kňažná si odnáša pamäťovú kartu z jeho kamery.

Rusalka sa vracia do svojho sveta. Rozprávka je preč, ostalo len smetisko. Váľa sa na ňom nepotrebný bilbord s obrazom rozprávkovej krajiny z prvého dejstva. Premárnená nevinnosť sa nedá vrátiť. Rusalka je bludička, vodné žienky zhúlené hipisáčky, jointík ide dokola. Do antiiluzívneho prostredia sa vtacká pološialený Princ, bosý, s kabátom nedbanlivo prehodeným cez pyžamo. Záverečný obraz dvoch skrachovancov je jedným z najdojemnejších, aké som v opernom divadle doposiaľ zažila.

Inscenátori nielen vyložili známe dielo v nových súvislostiach, vo vizuálne šokujúcej, do detailov domyslenej koncepcii vinuli niť od rozprávky cez odcudzený ľudský svet po existenciálne zúfalú túžbu po stratenom šťastí. Podarilo sa im tiež rozkryť charaktery a vzťahy postáv, konečne sme po čase videli hodnotné výsledky osobnej réžie.

Výkladovú silu inscenácie umocnilo hudobné naštudovanie. Jaroslav Kyzlink si s Dvořákom stopercentne rozumie, z partitúry predovšetkým na prvej premiére vyťažil úžasnú paletu farieb a nálad. Nemožno tiež nespomenúť výbornú choreografiu Jaroslava Moravčíka.

Z interpretov vynikol Peter Mikuláš ako ideálny Vodník - mäkký v tóne, dokonalý vo frázovaní, perfektný v dikcii, charizmatický v hereckom prejave. Výborné výkony podali obe Rusalky, o triedu lepšia bola typovo optimálna, herecky krehká, v tóne bezproblémovo znelá Eva Jenisová než dramatickejšia Iveta Matyášová. Ľudovít Ludha, napriek komornejšiemu materiálu, bol spevácky príjemným, herecky skvelým Princom.

Na premiérach znelo "bravo" i "bu". Rusalka nie je z kategórie "diváckych" inscenácií, pre konzervatívnu časť obecenstva bude zrejme silnou kávou. Určite však osloví tých, ktorí chodia do opery aj za divadlom.

Antonín Dvořák: Rusalka l Opera SND l Hudobné naštudovanie: Jaroslav Kyzlink l Scéna: Daniel Dvořák l Kostýmy: Lucie Loosová l Choreografia: Jaroslav Moravčík l Réžia: Jiří Nekvasil l Premiéra: 18. a 19. marca

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 028
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 232
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 507
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 494
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 387
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 386
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 164
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 947
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 911

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Človek sám rozhodne o tom, či prežije. Schwarzenegger teraz naozaj zachraňuje svet

Bývalý guvernér má za sebou dobrodružstvo pod vodou.

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.