Naše vnútro sa skrýva za číslami

Slávny čínsky súbor vie pohybom povedať všetko, čo si myslíme. Dokonca aj viac.     

Tao Dance Theater(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Vlnia sa, predkláňajú, otáčajú v presne načasovanej choreografii. Zvuky kvílivej  a uhrančivej hudby rytmicky vibrujúcej v ovzduší poháňajú akciu vpred. Ustavičné opakovanie  choreografie aj napriek šeru dokáže vytvoriť v divákoch silnú emóciu.

Tancujú v pohyboch mysle

To sú projekty 6 a 7. Ich autorom je čínsky choreograf Tao Ye, ktorý nezvyklo prepája myseľ a reálny priestor. Svoje diela označuje číslami, lebo nechce divákov zavádzať ničím konkrétnym, čo by ich mohlo vzďaľovať od esencie podstatného. Tým podstatným sú totiž vlastné pocity, myšlienky a pohyby mysle.

Tao Dance Theater z Číny sa predstavil bratislavským divákom v dvoch predstaveniach ako úvodné číslo 19. ročníka festivalu Bratislava v pohybe. Choreografia vznikla v roku 2008 a hosťovala na mnohých festivaloch súčasného tanca po celom svete od Indonézie až po USA.

Mágia v surovom stave

Tao Ye až magicky dôkladne a pôsobivo pracuje s atmosférou. Šestica  jeho tanečníkov  sa tridsať minút objavuje a znovu stráca v striedaní tmy a pološera. V dlhých tmavých kostýmoch evokujúcich sutany sa pohybujú skupinovo v rade, pomaly sa približujúc od horizontu smerom k hľadisku. S polu s ďalším tanečníkom potom pribúda aj silné svetlo, biele kostýmy, podlaha aj horizont. Pohyb teraz môže divák vnímať v surovom stave.

Zaujíma  ho, ako sa ľudské telo, limitované svojimi možnosťami, pod vplyvom mysle a okolia správa.  Vyvinul novú tanečnú metódu, ktorá sa zaoberá skúmaním extrémov tela a pohybu. Slovo je pre neho zbytočne konkrétne, ničí akékoľvek asociácie a slobodu. Jeho choreografie sa nezameriavajú na „rozprávanie“ pohybom, skôr na zhmotňovanie toho, čo človek ukrýva vo svojom vnútri.

A to, ako témy očíslovaných inscenácií definovať (doteraz bolo zrealizovaných sedem), necháva na divákoch a ich vnímaní.

Hudbu nahradilo ticho

Pohybový jazyk sa nemení, ale  mení sa  celková atmosféra, v ktorej je jasný každý detail. Hudbu nahradilo ticho. Absolútne. Dokonca pred začiatkom na jeho dodržiavanie upozornili aj divákov. Tanečníci okrem tempa pridávajú aj svoje hlasy.

V oboch projektoch 6 a 7 síce stoja takmer na mieste, pohybujú sa minimalisticky, ale sú schopní pracovať so svojím telom tak, že evokujú pocit zaplnenosti priestoru. Pohyb dovedený do prísneho perfekcionizmu sa môže zdať uzatvorený či formalistický, ale Tao Ye necháva  priestor pre divácke emócie. Zameriava sa na štruktúru tela a jeho dispozície, to ostatné – tému a pocit – necháva na divákovi. Môžeme hovoriť o slobode  tela v neslobodnom priestore, o vplyve tanečníka­jednotlivca na celkový prejav skupiny.

Na tohtoročnej Bratislave v pohybe už mal premiéru aj nový projekt slovenských choreografov Marty Polákovej, Petra Šavela a Yuriho Korca v réžii Tomáša Procházku. Pocitové ro〜zumenie uviedli v netradičnom klubovom  priestore Urban space.

Ťaháky zo sveta

Medzinárodný festival predstaví dokopy sedem zahraničných a slovenských produkcií v hlavnom pro〜grame. V posledných rokoch sa na ňom objavovala  európska špička súčasného tanca, vlani a predvlani výrazne nadviazal na svoje úspešné roky na prelome tisícročí. Do konca októbra privíta ešte tanečníkov z Izraela, Švajčiarska, Českej republiky a Slovinska.

Medzi ďalšie ťaháky určite patria inscenácie Shifters, We Do Not Torture People izraelskej choreografky Noe Sadur alebo Black Out švajčiarskeho  choreografa Philippa Saira, v ktorom nezvyčajne spája tanec, výtvarné a konceptuálne umenie. Za domácich tvorcov treba spomenúť Milana Tomášika a jeho  projekt Lovecká sezóna, vytvorený so slovinskými tanečníkmi.

Autor je divadelný teoretik

 

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Cena Oskára Čepana upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Legendárny gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Jim Carrey komika nehral, bol posadnutý. Teraz sa chystá na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.