Kto videl reklamu, povedal by, že film Na lane je akčný thriller nakrútený podľa skutočných udalostí – o povrazolezcovi, ktorý v auguste 1974 prešiel vo výške medzi budovami newyorského Svetového obchodného centra.
Reklama tají, že tento film je skôr poetická, vizuálne štylizovaná rozprávka, ktorá má bližšie k Burtonovej Veľkej rybe, Jeunetovej Amélii z Montmartru či Scorseseho Hugovi a jeho veľkému objavu. Nie, nie je to typický hollywoodsky trhák. Navyše, krátky trailer, najmä ak je pustený v bežnom kine, nemôže ukázať dokonale funkčný, premyslene komponovaný trojrozmerný obraz, ktorý zaberá väčšinu zorného poľa.
Hranice treba zbúrať
Robert Zemeckis je režisérom filmov Návrat do budúcnosti, Forrest Gump, Stroskotanec či Smrť jej pristane. Od začiatku svojej kariéry experimentoval s technológiami, búral hranice medzi hraným a animovaným filmom. Komédia Kto obvinil králika Rogera? z roku 1988 je dodnes najlepším dielom, v ktorom sa kombinujú živí herci s kreslenými postavičkami.
Polárny expres z roku 2004 sa zas stal prvou snímkou, ktorá je založená na digitálnom prevode hraných scén do výtvarne štylizovanej podoby. Film vychádza z oživených knižných ilustrácií a stal sa prvým mainstreamovým 3D filmom uvádzaným vo veľkoformátových kinách IMAX.
Túto technológiu Zemeckis rozvinul a zdokonalil v hranom „animovanom“ Beowulfovi a v prvej 3D disneyovke pre IMAX Vianočná koleda. Teraz, keď je v kinách film Na lane, vidíme, že svoj štýl, sofistikované technológie a skúsenosti s trojdimenzionálnym obrazom spojil so silným príbehom do harmonického celku.
Robert Zemeckis v ňom oslavuje ľudské sny, túžby, posadnutosť ich plnením a aj oslobodzujúci, očistný účinok, ktorý nastane, keď sa sny dosiahnu.