Tim Roth pre SME: Nový Tarantino mohol dopadnúť veľmi zle

Populárny anglický herec hovorí o asistovanej samovražde, strachu z nezamestnanosti, túžbe po tom, aby nás zrazila električka, aj o novom filme Quentina Tarantina

Tim Roth (54) pochádza z Londýna. Hral Vincenta van Gogha vo filme Vincent&Teo, Tarantino ho obsadil do filmov Pulp Fiction, Reservoir Dogs a naposledy aj do westernu Hateful Eight. Nedávno bol v našich kinách ako knieža Rainier z filmu Kňažná z Monaca a prijal aj úlohu dlhoročného šéfa FIFA Seppa Blattera v United Passions. Jeho nový film Chronic sa do našich kín dostal vďaka prehliadke Be2Can. (Zdroj: TASR/AP)

Tváril sa, že je na novinárov  nahnevaný, keď sme ho stretli na festivale v Cannes, kde prišiel uviesť Chronic od Michela Franca . Na film, kde hrá ošetrovateľa pacientov v poslednej fáze života, už čítal recenzie.  Anglický herec TIM ROTH však nevedel poprieť svoju veselú povahu a ochotne prezradil aj niečo o  westerne Quentina Tarantina, ktorý práve dokrútil.

Aký majú herci vzťah k scenárom, v ktorých sa hovorí o smrti? Neboja sa, že ich práca bude morbídna?
„Smrť je v našej spoločnosti tabu, však? Nikto sa o nej nechce rozprávať – nie je však na to náhodou vždy vhodný čas? Mňa netrápilo, či je téma nášho filmu morbídna, alebo nie, mňa zarazilo, že keď sa ocitneme v centre takýchto situácií, vôbec nevieme, aké slová máme použiť. Vôbec na to nemáme slovník.“

Vy si myslíte, že sa dá na to nejako pripraviť?
„Samozrejme. Treba len vedieť počúvať a byť otvorený, treba si dať poradiť. Pred nakrúcaním som sa rozprával s jednou paňou, vravela, že keď jej zomieral otec, dlho diskutovala s jeho opatrovateľmi. Viete, oni na smrť nepripravovali jeho, oni pripravovali ju. Vďaka tomu s otcom prežila krajšie chvíle ako kedykoľvek predtým, také, aké si v živote nevedela predstaviť. Bohužiaľ, nie vždy si takto dáme poradiť od múdrych ľudí a radšej sa zapodievame nezmyslami typu asistovaná samovražda.“

 

To podľa vás nie je veľká téma?
„Je to najmä hrozný termín. Toto je naším ľudským právom, o tom by sme už vôbec nemali diskutovať. Poďme radšej ďalej a neohlupujme viac ľudí! Nie je vari zmysluplnejšie rozmýšľať na tým, ako sa porozprávame, keď budeme zomierať? Ako sa k tomu postavíme? Alebo čo urobíme, keď sa niečo stane našim deťom? Väčšinou si myslíme, že my odídeme prví a dúfame, že nás zrazí električka a bude. Nechceme nič viac vedieť. Ale čo keď to tak nebude?“

Vo filme Chronic hráte ošetrovateľa umierajúcich ľudí a zdá sa, že jeho pohyby, napríklad pri umývaní pacienta, máte úplne v krvi. Kde ste sa ich naučili?
„Bolo to dosť ťažké. Pozoroval som istý čas sestry, všímal som si, ako sa hýbu ony a ako hýbu s telom. Ani neviem, či si vôbec uvedomujú, čo robia... Vždy sa však najprv s pacientom porozprávajú, aby zistili, aký je a podľa toho zvolia svoj dotyk. Každý ho má iný, neviem, mne to vždy pripomínalo taiči.“

Stačilo teda dobre pozorovať?
„Sestry ma aj kontrolovali. A zároveň som sa rozprával  aj s terapeutmi, ktorí sa venujú ľuďom na konci života a píšu o tom knihy. Pohyby sú jedna vec, ale vedieť, čo sa v takom človeku deje, to je niečo úplne iné.“

Čo od nás ľudia v takejto hraničnej situácii čakajú?
„Nečakajú nič. Predpokladajú, že netušíme, čo by sme mali v takej situácii robiť. Takže sa nebojte. “

Všimli ste si, že tento rok má Cannes v programe akosi veľa filmov o smrti?
„Všimol. No nemyslím si, že to bol Thierryho (Frémauxa, riaditeľa festivalu, pozn. red.) zámer. Určite si nepovedal: poďme urobiť festival o smrti! A ozdobíme ho plagátom Ingrid Bergmanovej na festivalovom paláci! On jednoducho potreboval nájsť dvadsať dobrých filmov z tých dvetisíc, čo mu prišlo, a úplne náhodou to vyšlo takto. My si teraz povieme, wow, samé filmy o smrti, to je zaujímavé! Čo je  však na tom také extra? Filmári o nej nakrúcajú, pretože musia. Aj Michel Franco mi práve tu v Cannes pred troma rokmi povedal, že mu zomrela stará mama a že o niečom takom musí napísať film. Vidíte. Tu sa to presne stalo. Teda, nie tu, kde sedíme. Ale tu. Viete, v Cannes sú dva festivaly. Jeden, z ktorého vy novinári píšete o tom, či niekoho pustili do sály bez vysokých opätkov. A druhý, na ktorom sa filmári rozprávajú a uzatvárajú dohody.“

Sú aj takí, čo hovoria, že Cannes je márnením času.
„Nie je, ak viete, ako ten čas využiť. Tu v Cannes som už bol aj vo všetkých možných porotách, viem aj to, aké je chodiť do kina na osem tridsať ráno. Mimochodom, tie vaše recenzie, myslíte si, že nimi ovplyvníte porotu, však? Ale tam sedia také tvrdohlavé osobnosti – nemáte žiadnu šancu! Povedzte mi, prečo vlastne píšete recenzie ešte počas premietania filmu? Šéfovia vás naháňajú, aby ste boli prví?“
 

Nepíšeme ich počas premietania, to preháňate.
„Ale áno, píšete! Recenzia je už vonku, keď my ešte len ideme do Cannes na premiéru a vystupujeme z lietadla, prípadne, kolega Ken Loach vystupuje z lode. Čo sa smejete, to je pravda, on ide loďou. Takže prisahám, vaše hodnotenia sa šíria po celom Twitteri, keď my ešte ani nie sme v meste.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 302
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 016
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 914
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 248
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 459
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 603
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 275
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 759
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 607

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Prípad pre psychológa. Na Oscaroch sú ním všetci, vťazi aj porazení

Herci si u nich nacvičujú úsmevy, aby nebolo vidieť ich sklamanie.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop