SME

Tim Roth pre SME: Nový Tarantino mohol dopadnúť veľmi zle

Populárny anglický herec hovorí o asistovanej samovražde, strachu z nezamestnanosti, túžbe po tom, aby nás zrazila električka, aj o novom filme Quentina Tarantina

Tim Roth (54) pochádza z Londýna. Hral Vincenta van Gogha vo filme Vincent&Teo, Tarantino ho obsadil do filmov Pulp Fiction, Reservoir Dogs a naposledy aj do westernu Hateful Eight. Nedávno bol v našich kinách ako knieža Rainier z filmu Kňažná z Monaca a prijal aj úlohu dlhoročného šéfa FIFA Seppa Blattera v United Passions. Jeho nový film Chronic sa do našich kín dostal vďaka prehliadke Be2Can. Tim Roth (54) pochádza z Londýna. Hral Vincenta van Gogha vo filme Vincent&Teo, Tarantino ho obsadil do filmov Pulp Fiction, Reservoir Dogs a naposledy aj do westernu Hateful Eight. Nedávno bol v našich kinách ako knieža Rainier z filmu Kňažná z Monaca a prijal aj úlohu dlhoročného šéfa FIFA Seppa Blattera v United Passions. Jeho nový film Chronic sa do našich kín dostal vďaka prehliadke Be2Can. (Zdroj: TASR/AP)

Tváril sa, že je na novinárov  nahnevaný, keď sme ho stretli na festivale v Cannes, kde prišiel uviesť Chronic od Michela Franca . Na film, kde hrá ošetrovateľa pacientov v poslednej fáze života, už čítal recenzie.  Anglický herec TIM ROTH však nevedel poprieť svoju veselú povahu a ochotne prezradil aj niečo o  westerne Quentina Tarantina, ktorý práve dokrútil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aký majú herci vzťah k scenárom, v ktorých sa hovorí o smrti? Neboja sa, že ich práca bude morbídna?
„Smrť je v našej spoločnosti tabu, však? Nikto sa o nej nechce rozprávať – nie je však na to náhodou vždy vhodný čas? Mňa netrápilo, či je téma nášho filmu morbídna, alebo nie, mňa zarazilo, že keď sa ocitneme v centre takýchto situácií, vôbec nevieme, aké slová máme použiť. Vôbec na to nemáme slovník.“

SkryťVypnúť reklamu

Vy si myslíte, že sa dá na to nejako pripraviť?
„Samozrejme. Treba len vedieť počúvať a byť otvorený, treba si dať poradiť. Pred nakrúcaním som sa rozprával s jednou paňou, vravela, že keď jej zomieral otec, dlho diskutovala s jeho opatrovateľmi. Viete, oni na smrť nepripravovali jeho, oni pripravovali ju. Vďaka tomu s otcom prežila krajšie chvíle ako kedykoľvek predtým, také, aké si v živote nevedela predstaviť. Bohužiaľ, nie vždy si takto dáme poradiť od múdrych ľudí a radšej sa zapodievame nezmyslami typu asistovaná samovražda.“

 

To podľa vás nie je veľká téma?
„Je to najmä hrozný termín. Toto je naším ľudským právom, o tom by sme už vôbec nemali diskutovať. Poďme radšej ďalej a neohlupujme viac ľudí! Nie je vari zmysluplnejšie rozmýšľať na tým, ako sa porozprávame, keď budeme zomierať? Ako sa k tomu postavíme? Alebo čo urobíme, keď sa niečo stane našim deťom? Väčšinou si myslíme, že my odídeme prví a dúfame, že nás zrazí električka a bude. Nechceme nič viac vedieť. Ale čo keď to tak nebude?“

SkryťVypnúť reklamu

Vo filme Chronic hráte ošetrovateľa umierajúcich ľudí a zdá sa, že jeho pohyby, napríklad pri umývaní pacienta, máte úplne v krvi. Kde ste sa ich naučili?
„Bolo to dosť ťažké. Pozoroval som istý čas sestry, všímal som si, ako sa hýbu ony a ako hýbu s telom. Ani neviem, či si vôbec uvedomujú, čo robia... Vždy sa však najprv s pacientom porozprávajú, aby zistili, aký je a podľa toho zvolia svoj dotyk. Každý ho má iný, neviem, mne to vždy pripomínalo taiči.“

Stačilo teda dobre pozorovať?
„Sestry ma aj kontrolovali. A zároveň som sa rozprával  aj s terapeutmi, ktorí sa venujú ľuďom na konci života a píšu o tom knihy. Pohyby sú jedna vec, ale vedieť, čo sa v takom človeku deje, to je niečo úplne iné.“

Čo od nás ľudia v takejto hraničnej situácii čakajú?
„Nečakajú nič. Predpokladajú, že netušíme, čo by sme mali v takej situácii robiť. Takže sa nebojte. “

SkryťVypnúť reklamu

Všimli ste si, že tento rok má Cannes v programe akosi veľa filmov o smrti?
„Všimol. No nemyslím si, že to bol Thierryho (Frémauxa, riaditeľa festivalu, pozn. red.) zámer. Určite si nepovedal: poďme urobiť festival o smrti! A ozdobíme ho plagátom Ingrid Bergmanovej na festivalovom paláci! On jednoducho potreboval nájsť dvadsať dobrých filmov z tých dvetisíc, čo mu prišlo, a úplne náhodou to vyšlo takto. My si teraz povieme, wow, samé filmy o smrti, to je zaujímavé! Čo je  však na tom také extra? Filmári o nej nakrúcajú, pretože musia. Aj Michel Franco mi práve tu v Cannes pred troma rokmi povedal, že mu zomrela stará mama a že o niečom takom musí napísať film. Vidíte. Tu sa to presne stalo. Teda, nie tu, kde sedíme. Ale tu. Viete, v Cannes sú dva festivaly. Jeden, z ktorého vy novinári píšete o tom, či niekoho pustili do sály bez vysokých opätkov. A druhý, na ktorom sa filmári rozprávajú a uzatvárajú dohody.“

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Sú aj takí, čo hovoria, že Cannes je márnením času.
„Nie je, ak viete, ako ten čas využiť. Tu v Cannes som už bol aj vo všetkých možných porotách, viem aj to, aké je chodiť do kina na osem tridsať ráno. Mimochodom, tie vaše recenzie, myslíte si, že nimi ovplyvníte porotu, však? Ale tam sedia také tvrdohlavé osobnosti – nemáte žiadnu šancu! Povedzte mi, prečo vlastne píšete recenzie ešte počas premietania filmu? Šéfovia vás naháňajú, aby ste boli prví?“
 

Nepíšeme ich počas premietania, to preháňate.
„Ale áno, píšete! Recenzia je už vonku, keď my ešte len ideme do Cannes na premiéru a vystupujeme z lietadla, prípadne, kolega Ken Loach vystupuje z lode. Čo sa smejete, to je pravda, on ide loďou. Takže prisahám, vaše hodnotenia sa šíria po celom Twitteri, keď my ešte ani nie sme v meste.“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C449B na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  7. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 23 989
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 146
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 356
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 907
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 336
  6. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 533
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 3 507
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 246
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Jozef Černek: Lulu alebo ako sa dostať do Dramaťáku a hlavne prečo
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 53 526
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 475
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 121
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 17 166
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 15 433
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 129
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 885
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 452
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu