SME

Tim Roth pre SME: Nový Tarantino mohol dopadnúť veľmi zle

Populárny anglický herec hovorí o asistovanej samovražde, strachu z nezamestnanosti, túžbe po tom, aby nás zrazila električka, aj o novom filme Quentina Tarantina

Tim Roth (54) pochádza z Londýna. Hral Vincenta van Gogha vo filme Vincent&Teo, Tarantino ho obsadil do filmov Pulp Fiction, Reservoir Dogs a naposledy aj do westernu Hateful Eight. Nedávno bol v našich kinách ako knieža Rainier z filmu Kňažná z Monaca a prijal aj úlohu dlhoročného šéfa FIFA Seppa Blattera v United Passions. Jeho nový film Chronic sa do našich kín dostal vďaka prehliadke Be2Can. Tim Roth (54) pochádza z Londýna. Hral Vincenta van Gogha vo filme Vincent&Teo, Tarantino ho obsadil do filmov Pulp Fiction, Reservoir Dogs a naposledy aj do westernu Hateful Eight. Nedávno bol v našich kinách ako knieža Rainier z filmu Kňažná z Monaca a prijal aj úlohu dlhoročného šéfa FIFA Seppa Blattera v United Passions. Jeho nový film Chronic sa do našich kín dostal vďaka prehliadke Be2Can. (Zdroj: TASR/AP)

Tváril sa, že je na novinárov  nahnevaný, keď sme ho stretli na festivale v Cannes, kde prišiel uviesť Chronic od Michela Franca . Na film, kde hrá ošetrovateľa pacientov v poslednej fáze života, už čítal recenzie.  Anglický herec TIM ROTH však nevedel poprieť svoju veselú povahu a ochotne prezradil aj niečo o  westerne Quentina Tarantina, ktorý práve dokrútil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aký majú herci vzťah k scenárom, v ktorých sa hovorí o smrti? Neboja sa, že ich práca bude morbídna?
„Smrť je v našej spoločnosti tabu, však? Nikto sa o nej nechce rozprávať – nie je však na to náhodou vždy vhodný čas? Mňa netrápilo, či je téma nášho filmu morbídna, alebo nie, mňa zarazilo, že keď sa ocitneme v centre takýchto situácií, vôbec nevieme, aké slová máme použiť. Vôbec na to nemáme slovník.“

SkryťVypnúť reklamu

Vy si myslíte, že sa dá na to nejako pripraviť?
„Samozrejme. Treba len vedieť počúvať a byť otvorený, treba si dať poradiť. Pred nakrúcaním som sa rozprával s jednou paňou, vravela, že keď jej zomieral otec, dlho diskutovala s jeho opatrovateľmi. Viete, oni na smrť nepripravovali jeho, oni pripravovali ju. Vďaka tomu s otcom prežila krajšie chvíle ako kedykoľvek predtým, také, aké si v živote nevedela predstaviť. Bohužiaľ, nie vždy si takto dáme poradiť od múdrych ľudí a radšej sa zapodievame nezmyslami typu asistovaná samovražda.“

 

To podľa vás nie je veľká téma?
„Je to najmä hrozný termín. Toto je naším ľudským právom, o tom by sme už vôbec nemali diskutovať. Poďme radšej ďalej a neohlupujme viac ľudí! Nie je vari zmysluplnejšie rozmýšľať na tým, ako sa porozprávame, keď budeme zomierať? Ako sa k tomu postavíme? Alebo čo urobíme, keď sa niečo stane našim deťom? Väčšinou si myslíme, že my odídeme prví a dúfame, že nás zrazí električka a bude. Nechceme nič viac vedieť. Ale čo keď to tak nebude?“

SkryťVypnúť reklamu

Vo filme Chronic hráte ošetrovateľa umierajúcich ľudí a zdá sa, že jeho pohyby, napríklad pri umývaní pacienta, máte úplne v krvi. Kde ste sa ich naučili?
„Bolo to dosť ťažké. Pozoroval som istý čas sestry, všímal som si, ako sa hýbu ony a ako hýbu s telom. Ani neviem, či si vôbec uvedomujú, čo robia... Vždy sa však najprv s pacientom porozprávajú, aby zistili, aký je a podľa toho zvolia svoj dotyk. Každý ho má iný, neviem, mne to vždy pripomínalo taiči.“

Stačilo teda dobre pozorovať?
„Sestry ma aj kontrolovali. A zároveň som sa rozprával  aj s terapeutmi, ktorí sa venujú ľuďom na konci života a píšu o tom knihy. Pohyby sú jedna vec, ale vedieť, čo sa v takom človeku deje, to je niečo úplne iné.“

Čo od nás ľudia v takejto hraničnej situácii čakajú?
„Nečakajú nič. Predpokladajú, že netušíme, čo by sme mali v takej situácii robiť. Takže sa nebojte. “

SkryťVypnúť reklamu

Všimli ste si, že tento rok má Cannes v programe akosi veľa filmov o smrti?
„Všimol. No nemyslím si, že to bol Thierryho (Frémauxa, riaditeľa festivalu, pozn. red.) zámer. Určite si nepovedal: poďme urobiť festival o smrti! A ozdobíme ho plagátom Ingrid Bergmanovej na festivalovom paláci! On jednoducho potreboval nájsť dvadsať dobrých filmov z tých dvetisíc, čo mu prišlo, a úplne náhodou to vyšlo takto. My si teraz povieme, wow, samé filmy o smrti, to je zaujímavé! Čo je  však na tom také extra? Filmári o nej nakrúcajú, pretože musia. Aj Michel Franco mi práve tu v Cannes pred troma rokmi povedal, že mu zomrela stará mama a že o niečom takom musí napísať film. Vidíte. Tu sa to presne stalo. Teda, nie tu, kde sedíme. Ale tu. Viete, v Cannes sú dva festivaly. Jeden, z ktorého vy novinári píšete o tom, či niekoho pustili do sály bez vysokých opätkov. A druhý, na ktorom sa filmári rozprávajú a uzatvárajú dohody.“

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Sú aj takí, čo hovoria, že Cannes je márnením času.
„Nie je, ak viete, ako ten čas využiť. Tu v Cannes som už bol aj vo všetkých možných porotách, viem aj to, aké je chodiť do kina na osem tridsať ráno. Mimochodom, tie vaše recenzie, myslíte si, že nimi ovplyvníte porotu, však? Ale tam sedia také tvrdohlavé osobnosti – nemáte žiadnu šancu! Povedzte mi, prečo vlastne píšete recenzie ešte počas premietania filmu? Šéfovia vás naháňajú, aby ste boli prví?“
 

Nepíšeme ich počas premietania, to preháňate.
„Ale áno, píšete! Recenzia je už vonku, keď my ešte len ideme do Cannes na premiéru a vystupujeme z lietadla, prípadne, kolega Ken Loach vystupuje z lode. Čo sa smejete, to je pravda, on ide loďou. Takže prisahám, vaše hodnotenia sa šíria po celom Twitteri, keď my ešte ani nie sme v meste.“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C449B na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 974
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 781
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 394
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 908
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 829
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu