SME
Streda, 26. február, 2020 | Meniny má Viktor

S Victoriou sme hlboko v berlínskej ostalgii

Film ocenený v Berlíne zapadá do bohatej nemeckej tradície, no lezie pod kožu.

Režisér si zvolil jediný dlhý záber ako metódu tvorby, hoci to znamenalo trikrát nakrúcať všetko odznova.Režisér si zvolil jediný dlhý záber ako metódu tvorby, hoci to znamenalo trikrát nakrúcať všetko odznova.(Zdroj: FILM EUROPE)

Schipperova romanca je majstrovským pohľadom  na skepsu.

Victoria bola slušné dievča z dobrej madridskej rodiny. Šestnásť rokov chodila na klavír, cvičila sedem hodín denne, a keď ju pre „nedostatok talentu“ neprijali do školy, zrútil sa jej svet. Opustila domovinu a pretĺka sa ako čašníčka v berlínskej kaviarni. Bez ilúzií. Bez ambícií.

Jej apatiu jednej noci naruší partia chalanov z východného Berlína. Začne sa to nezáväzným prekáraním pred nočným klubom a zvrt〜ne do nedobrovoľnej bankovej lúpeže, osudovej lásky a tragického finále. Z noci na ráno. Za 138 minút. V jednom jedinom dlhom zábere bez strihu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Improvizovaná kriminálka

Režisér Sebastian Schipper nemá rád, keď o ňom píšu ako o autorovi scenára. „Akýže scenár? Tých dvanásť strán?“ zlostí sa naoko. „Opísali sme dej, scény, miesta a charaktery. Všetko ostatné bolo dielom improvizácie pred zapnutou kamerou.“

Schipper sa ako šestnásťročný stal profesionálnym hercom, už počas štúdia však písal hry a predlohy pre krátke filmy. Po tom, čo si zahral v hite Lola beží o život, mu jej režisér Tom Tykwer produkoval celovečerný režijný debut Absolute Giganten (1998).

V nasledujúcom filme Ein Freund von mir mu hlavnú rolu stvárnil kolega Daniel Brühl. V roku 2013 založil filmovú spoločnosť MonkeyBoy a film Victoria je jej prvým produktom. Z tohtoročného berlínskeho festivalu si odniesol Strieborného medveďa za mimoriadny umelecký prínos.

Improvizácia, ako ju režisér vníma, znamená vo Victorii dokonale pripravený, inštruovaný a zohraný štáb, tvorený naslovovzatými majstrami. Iste by bolo možné nakrútiť film klasicky a scény dodatočne digitálne pospájať, aby pôsobili dojmom jediného záberu – tak ako Birdman.

Schipper si však zvolil jediný dlhý záber ako metódu tvorby. Hoci to znamenalo trikrát nakrúcať všetko odznova. Herci a kameraman tu nie sú len interpretmi, stávajú sa skutočnými spoluautormi. Dôležitú rolu hrá i veľkomesto na pomedzí noci a dňa.

Balada z Berlína

Kriminálna romanca, ktorú nám rozprávajú, zapadá do bohatej nemeckej tradície. Realizmus, autenticita a naturalizmus sa miešajú s poéziou, absurditou, humorom i vypätými emóciami na samej hrane gýča. Nechýba ani kus pravej berlínskej „ostalgie“.

Lineárne rozprávanie má však napriek absencii strihu presné tempo, rytmus, frázovanie, pracuje s refrénom. Bez digitálnych kúziel, ateliérového svietenia či postsynchrónov, zato s divokými akčnými scénami vystrieda 22 lokácií. Kameraman do postáv takmer naráža objektívom, preniká im hlboko pod kožu a dotýka sa toho, čo tvorí ľudskú podstatu, univerzálnu a zároveň jedinečnú.

Postkomunistické rozčarovanie

Novodobá balada Victoria aj vďaka spôsobu vzniku oplýva nielen pútavým dejom, atraktívnymi postavami a silnými emóciami. Je aj o rozčarovaní a skepse obyvateľov postkomunistických krajín. O kleptokracii namiesto demokracie. O mnohorakých rozdieloch medzi bohatými severanmi a chudobnými migrantmi z juhu. O strate detských snov. Predovšetkým je však o láske, mladosti a  filmárskom kumšte.

 

Najčítanejšie na SME Kultúra

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Psychosomatické príčiny

Vedci dostali cez víkend dva veľmi významné subjekty na otestovanie vplyvu duševného stresu na fyzické zdravie.

Druhý neverejný prieskum potvrdzuje predpovede analytikov

Preferencie sa budú šíriť internetom.

Ilustračná fotografia.
AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Nová vláda to bude mať vlastne veľmi jednoduché (píše Petr Šabata)

Rada ja prostá: Robte opak Ficových vlád.

Prvá predvolebná debata denníka SME v Luna Bar - Igor Matovič a Zuzana Kovačič Hanzelová.

Odborníci: Kiskovi môžu uškodiť videá, Smeru a SNS zasa diskusie

V Smere predvádzajú najhoršie diskusné výkony v histórii.

Fotografia z utorkovej predovolebnej debaty SME s Igorom Matovičom (OĽaNO), Andrejom Kiskom (Za ľudí) a Michalom Trubanom (PS).