Son Lux
KONCERT / Flex, Viedeň 19.00
Mnohí snívajú o tom, že vystúpia v slávneSon Luj newyorskej Carnegie Hall. Ak sa tu zastavíte, tak ste už v hudbe niečo dokázali. Meno Son Lux síce nemusíte poznať, ale predsa patrí k najvplyvnejším menám súčasnej elektroniky, on si totiž tiež zahral v spomínanej vyše storočnej koncertnej budove. Nehovoriac o tom, že spolupracoval aj s majstrom minimalizmu Philipom Glassom.
Američan Ryan Lott od detstva hral na klavíri, ako hudobníka ho zaujímal punk aj džez, nakoniec však skončil ako skladateľ. V treťom ročníku počas štúdií na univerzite totiž spoznal svoju budúcu manželku, profesionálnu tanečnicu, ktorej začal tvoriť hudbu k choreografiám.
Jeho prvý koncert na východnom pobreží Spojených štátov nemohol byť prominentnejší – získal naň dva umelecké granty a odohral sa vnútri Guggenheimovho múzea. Nasledujúce tri roky Lott húževnato zbieral nové zvuky a netradičné hudobné prvky, z ktorých začali vznikať prvé aranžmány pre jeho projekt Son Lux.
Do povedomia verejnosti sa potom zapísal ako skladateľ reklamných aj filmových melódií, napríklad pre snímky Looper, Papierové mestá alebo Zmiznutie Eleanor Rigbyovej. Lott spolupracuje aj na projekte Sysiphus s obľúbeným americkým pesničkárom Sufjan Stevensom.
Lenže svoje práce Lott nevníma ako klasické skladby, skôr ako koláže, preto je jeho tvorba veľmi rozmanitá a rozpína sa od temného ambientu až po veselé popové melódie. Pod prezývkou Son Lux tento rok Lott vystupoval aj v Bratislave na festivale Electronic Beats, odvtedy však stihol vydať nový album Bones, na ktorom prvý raz nevystupuje ako jednotlivec, ale ako trio s bubeníkom Ianom Changom a gitaristom Rafiqom Bhratiom. Práve s nimi po Prahe, Berlíne a Varšave dnes navštívi aj Viedeň.
Marek Hudec
Divadlo Járy Cimrmana: Švestka
Festival českého divadla / štúdio L+S Bratislava 19.00
Keď sa zrelý vek podpíše na ľudskej duši, je čas preskúmať to a podať o tom svedectvo. Urobil to aj slávny Jára Cimrman, a tak mohla legendárna dvojica Zdeňek Svěrák a Ladislav Smoljak uviesť jeho v poradí trinástu divadelnú hru Švestka. Premiéru mala v roku 1997 a v tom istom roku sme ju mohli vidieť už aj na Festivale českého divadla v Štúdiu L+S.
Po mnohých rokoch ju Divadlo Járy Cimrmana prináša opäť. Švestka alebo takzvaný javiskový sklerotikon, sa skladá z dvoch častí, podobne ako iné slávne Cimrmanove hry. Po prvej – ako vždy teoretickej, sa príbeh rozbieha na železničnej stanici Středoplky, kam prichádza bývalý strážnik obrať úrodu zo slivky, ktorá mu patrí.

Mladý strážnik mu odmietne požičať rebrík a hoci na pomoc pri oberačke prichádzajú aj jeho bratranec a dokonca kamarát horolezec, nie je to nič platné, lebo problémom sa ukazuje niečo celkom iné – v zrelom veku sa už trpí rôznymi neduhmi. Napríklad kým niektorí nedokážu myšlienku udržať, iní ju naopak nedokážu opustiť. Aký z toho môže vzniknúť životný sklz, uvidíte dnes večer.
Práve Švestkou sa začína v Štúdiu L+S tohtoročný Festival českého divadla a potrvá do 16. novembra. Súčasťou dnešného otvorenia bude aj vernisáž výstavy fotografií, venovaná Janovi Werichovi a Jiřímu Voskovcovi.
(ea)
Digitopia
Koncert / A4 Nultý priestor Bratislava 20.00
Ako sa dá ozvučiť Mendelejevova periodická tabuľka prvkov? To by vám mohol prezradiť projekt, ktorým dnes večer opäť odštartuje cyklus koncertov elektronickej hudby. Volá sa Atómová syntéza a predstaví sa v ňom Jiří Suchánek z Brna, ktorý teraz v A4 Nultom priestore, kde podujatie prebehne, pôsobí ako visegrádsky rezidentný umelec.

Po ňom sa rozbehne zábava v duchu elektroakustickej improvizácie. Predstaví sa americký projekt Krk, ktorý pred desiatimi rokmi založili kontrabasista a elektronik George Cremaschi a multimediálny umelec Mathew Ostrowski. Jeho hlavným hudobným nástrojom bude počítač a špeciálna rukavica vybavená senzormi, ktorou bude ovládať zvukové sample ako novodobú spontánnu musique concréte.
(ea)