Tanečníčka Petra Fornayová: Našich treba lepšie platiť

Nu Dance Fest preferuje slovenský korenistý tanec európskeho rozmeru. Dodnes na ňom účinkujú prevažne domáci tanečníci.

Definícia tanca sa rozširuje. Aj veci a priestor môžu mať choreografiu, hovorí Petra Fornayová.(Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

Na slovenských umelcov sa už desať rokov sústreďuje festival Nu Dance Fest, ktorý odvčera opäť prebieha v Bratislave. Jeho organizátorka PETRA FORNAYOVÁ sa snaží oceňovať ich  tak, ako si zaslúžia.

Na jeseň sa koná festival Bratislava v pohybe a hneď na to aj váš Nu Dance Fest. Neubližuje im, že sú takmer v rovnakom čase?

„Bratislava v pohybe sa dlhé roky konala v máji, tak som si svojho času povedala, že Nu Dance Fest budeme robievať v novembri. Tak sme si sezónu pekne rozdelili. Ibaže kvôli nášmu vtipne nastavenému grantovému systému, kde sa odklepávajú peniaze až v júni, sa májový festival robiť nedá, a tak ho organizátori presunuli tiež na jeseň.“

Hnevá vás to?

„Chápem to, bol by to pre nich veľký risk. Tak ako pre kopu iných kultúrnych akcií, s ktorými sa vysype vrece až po letných prázdninách.“

Darí sa v konkurencii?

„Kedysi dávno robili Bratislavu v pohybe takmer všetci tanečníci spolu,  išlo o pokračovanie  projektu Francúzskeho inštitútu Bratislava en movement. Problém bol, že festival postupne začal mať obrovské rozmery v prezentácii zahraničných súborov, kým domáci tanečníci boli stále na chvoste. Mnohí z nich ostávali nespokojní.“

 

 

Ako sa táto nerovnováha vysvetľovala?

„Padali názory, že slovenské predstavenia nie sú dostatočne technicky kvalitné, že sa príliš nelíšia a že teda zahraničným nemôžu konkurovať. I keď to do istej miery mohla byť pravda, situácia bola pre domácich tanečníkov veľmi demotivujúca, pretože sa systematicky snažili budovať si zázemie. Tak som si v roku 2006 povedala, že založím nový festival, ktorý sa sústredí viac na domácu scénu.“

Obstáli ste za tie roky podľa vašich predstáv?

„Festival sa stretával od začiatku s príjemným ohlasom. Prvý ročník bol čisto slovenský a ľudia boli nadšení. Dodnes na ňom účinkujú tri štvrtiny našich tanečníkov. Program nezostavujem tak, že sa primárne sústreďujem na zahraničie, na finančne náročné hviezdne súbory nemá Nu Dance Fest požadovanú dotáciu. No nebolo by to ani cieľom – pred veľkými produkciami uprednostním radšej tie korenisté, alternatívnejšie. V tomto roku ide asi prvákrát o výnimku.“

Akú?

„Prichádza britsko-talianska dvojica Jonathan Burrows a Matteo Fargion. Sú svetoznámi a vynikajúci, ale ide o malú produkciu, ktorá nestojí veľa peňazí. V poslednom období sa nám dokonca darí niektoré slovenské projekty zaplatiť lepšie ako zahraničné. To je super. Na druhej strane, zahraniční umelci sa často čudujú, za ako málo peňazí tu dokážeme festival zorganizovať.“

Koľko je to málo?

„Napríklad v októbri sme mali premiéru Dance With Vhanging Parts na hudbu  Philipa Glassa, ktorého hral naživo Cluster ensemble. Malo to byť uvedené teraz na festivale, ale museli sme to urobiť skôr, lebo hudobníci cestovali na turné do Ameriky. Myslím, že ide o výbornú vec. V Nemecku, kde to tiež chceli robiť, sa ma pýtali, či tých štyritisíc eur, ktoré sme dostali, máme len na nejaký segment projektu. Keď som povedala, že na celú akciu, opýtali sa ma pre istotu ešte trikrát, či dobre rozumeli.“

Ako dnes vnímate slovenskú tanečnú scénu?

„Peniaze a kvalitná produkcia sú spojené nádoby, to vidíme napríklad vo svete filmu. Odkedy vznikol Audiovizuálny fond, slovenskému filmu sa viditeľne lepšie darí. Myslím si, že slovenskí tanečníci patria medzi zaujímavé postavy európskej tanečnej scény. Aj preto som rada, že náš festival majú ľudia radi, že môže prebiehať intenzívne niekoľko dní pod jednou strechou a má atmosféru.“

Čo si máme dnes predstaviť pod kvalitným súčasným tanečníkom?

„Keďže v tanci sa prepájajú viaceré žánre, mal by sa v nich vedieť pohybovať – ovládať klasické techniky, byť hercom, spevákom aj akrobatom, a pritom dokázal vychádzať zo seba a vedieť pohybom vyjadriť všetko, čo cíti. Aby mohol fungovať na trhu, požiadavky naňho sú vlastne neuveriteľne vysoké. Samozrejme, niektoré produkcie viac zdôrazňujú techniky, iné zase koncept a silu výpovede. Vždy je dobré mať tanečníkov, ktorí sú perfektne pripravení na obidve strany.“

Ste tanečníčka, performerka, režisérka vlastných projektov. Ako budujete svoju výpoveď na javisku?

„Je fajn byť len nástrojom, najlepšie dokonalým, no som skôr typ, čo vychádza z témy. Môj tanec je o premýšľaní v duchu historickej definície  Isadory Danken, ktorá hovorila, že najdôležitejšie je vždy to, čo chceme povedať. Preferujem koncept ako opozitum napríklad voči štylizovanému a prudko kodifikovanému baletu. Definícia tanca sa rozširuje, dnes sa na európskych festivaloch hovorí aj o choreografii vecí a priestoru. A pritom je to stále tanec.“

 

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 363
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 024
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 425
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 388
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 325
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 760
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 471
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 226
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 762
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 626

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

KOMENTÁRE

Keď je na výber medzi Dúhou a Váhostavom

Kde uviazlo trestné oznámenie vyzerá ako otázka na policajných šéfov.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

Neprehliadnite tiež

V Číne falšujú slávnych spisovateľov. Prekladá ich Daniel Majling

Literatúru zaplavilo nebezpečné množstvo ruských Cimrmanov.

Na život nebol pripravený. Jeff Buckley sa zo sveta vytratil ako jeho otec

Od smrti talentovaného hudobníka prešlo dvadsať rokov.

Pedro Almodóvar: Politická korektnosť je diktatúra ako každá iná

Legendárny režisér oceňuje, že niekto túto tému rieši s humorom.

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.