Takto pred rokom sme mali v kinách komédiu Únos Michela Houellebecqa. Francúzsky spisovateľ súhlasil s nápadom filmárov, že sa zapojí do mystifikačnej hry a zahrá seba samého – v zajatí neznámych únoscov. Všetko sa skončilo dobre, kriminálnici neboli až takí nebezpeční, od spisovateľa žiadali, aby ich naučil písať básničky.
Prešlo len pár týždňov a svet zase v priamom prenose sledoval, ako sa Michel Houellebecq musí báť o svoju bezpečnosť. Tentoraz už naozaj. Presne v deň, keď islamisti zabili celú redakciu satirického časopisu Charlie Hebdo, vyšla jeho nová kniha Podvolenie. Jej príbeh je z roku 2022, jej hrdina žije v Paríži, kde je strieľanie na uliciach dennou realitou a kde už sivé eminencie zostavili dokument s názvom Príprava občianskej vojny.
Michel Houellebecq dostal radu, aby okamžite utiekol z Francúzska.
My sme tu doma!
Médiá už dávno rezignovali na to, aby o strieľaní a iných nepokojoch v uliciach informovali. Zapierajú ich. Situácia, keď sa v druhom kole prezidentských volieb ocitne kandidátka extrémnej pravice a kandidát umiernených moslimov, sa zdá logická, treba sa jej len prispôsobiť. Časť Francúzov na ulici vykrikuje heslo My sme tu doma!, časť sa sťahuje za hranice. Michel Houellebecq o tom píše celkom bez emócií.
V zahraničí boli jeho literárnou víziou nadšení, videli v nej veľké literárne dielo. Prijali ho s nadšením. Doma to mal však Houellebecq komplikovanejšie, Francúzom sa jeho text zdal príliš reálny na to, aby ho považovali za hravú fikciu. Píše v ňom o skutočných politikoch, skutočných novinároch a moderátoroch, a všetky postavy v ňom rozprávajú nakazené jazykom médií, ich banálnymi konštrukciami bez vlastností.