Martin Valihora: Je nás málo, aj tak sa hádame

Známy bubeník láka Slovákov k džezu, organizuje One Day Jazz Fest. Slovenskí hudobníci sa podľa neho často navzájom doťahujú namiesto toho, aby sa inšpirovali.

„Nepovažujem sa za džezmena ani rockera, ani popového umelca,“ hovorí Martin Valihora. V bratislavskom Istropolise dnes pokračuje One Day Jazz Fest, ktorý organizuje.(Zdroj: SME – JOZEF JAKUBČO)

Keď bol mladší, rozmýšľal o tom, že sa na Slovensko nevráti. Odišiel do New Yorku, kde ho fascinovala oddanosť amerických hudobníkov. Tých, čo spoznal, dnes MARTIN VALIHORA pozýva na festival One Day Jazz Fest.

Dlho ste žili v New Yorku, tam je džezových fanúšikov zrejme viac.

„Samozrejme, džez je tradičnou americkou hudbou. Tak ako my počúvame doma folklór, tak Američania bežne navštevujú džezové a bluesové koncerty.“

Organizujete festival One Day Jazz Fest, je ťažké k tomuto žánru potom pritiahnuť Slovákov?

„Čokoľvek silné dokáže pritiahnuť ľudskú myseľ. Napríklad Bratislavské jazzové dni sú dnes nielen hudobnou, ale aj spoločenskou udalosťou, kde sa ľudia stretávajú a rozprávajú sa o hudbe. Musíme džezu robiť lepšiu osvetu a pritiahnuť ľudí, ktorí nikdy na podobnom koncerte neboli, dať im nový zážitok. Nabúrať predsudky, ktoré k tomuto žánru môžu mať. Na Slovensku ich pri džeze majú mnohí. Lenže za posledné obdobie sa aj mimoriadne zmenil – už nie je tým, čím kedysi. Obsahuje fúzie mnohých vplyvov, hudobníci hľadajú vlastný jazyk mimo žánrových bariér. Musíme o ňom  hovoriť inak, v kontexte.“

Dá sa tento žáner spraviť slovenskejším?

„Niektorí hudobníci sa o to pokúšajú. Na našom festivale napríklad môžete počuť mladú kapelu Cosmic Days, ktorá používa fujaru, krásne aranžmány so slovanskými prvkami zas počuť v piesňach Sisy Fehérovej.“

Oplatí sa teda o divákov bojovať?

„Skôr sa oplatí bojovať o ten moment, keď niečo spoločne zažijeme.“

Zdá sa však, že pred piatimi rokmi bolo v Bratislave viac džezových koncertov.

„Nemám ten pocit. Jeseň 2015 je na veľkých pódiách džezom presýtená. Klubová scéna je možno slabšia, asi to však súvisí aj s tým, čo ponúka naša džezová scéna. Hudobníkov nie je veľa.“

Prečo?

„Džez vyžaduje silný hudobný fundus, jazyk. Myslím si, že je dôležité, aby každý hudobník v istom období prešiel džezom, aby si osvojil mnohé hudobné prvky, ktoré sú jeho súčasťou.“

Vy ste tých žánrov skúsili mnoho, hrali ste predsa aj v IMT Smile.

„Nepovažujem sa za džezmena ani rockera, ani popového umelca. Mám rád hudbu. Pre mňa je dôležité to, čím dokážem daný projekt obohatiť.“

Keď si to porovnáte, čo je pre vás väčším úspechom? Spolupráca s japonskou klaviristkou Hiromi či s Collegium Musicum?

„Neviem si vybrať. Collegium Musicum je legenda, mal som pri nich možnosť zažiť odraz doby a veľké umenie Mariána Vargu a jeho spolupracovníkov. Hiromi zas pre mňa znamenala veľký hudobný posun a vstup na medzinárodnú scénu, veľké pódiá a festivaly. Aj keď nespolupracujeme už päť rokov, zostávame v kontakte. Obaja sa venujeme naraz rôznym projektom.“

Mnohých zahraničných hudobníkov pozývate na Slovensko vďaka kontaktom z New Yorku. Poznali ste predtým aj terajšieho headlinera Josého Jamesa?

„Toho práve nie, ale americkí hudobníci ma vždy fascinovali oddanosťou hudbe a tým, ako dokážu držať pohromade, sú flexibilnejší. Na Slovensku je viac závisti.“

Čo to znamená?

„Slovenskí hudobníci sa často prepadajú do ponorky, scéna je malá. Vznikajú skupiny, ktoré sa navzájom doťahujú – objavujú sa posmešky, nepriame narážky. To však nie je úlohou hudobníka: mali by sme sa skôr vzájomne inšpirovať a prestať vnímať barometre muzikality či hierarchie.“

Rozmýšľali ste teda o tom, že sa už na Slovensko nevrátite? Že ostanete v Amerike?

„Keď som ešte nemal rodinu, občas som nad tým rozmýšľal. New York bol predsa mojím snom. Stále sa chcem ešte viac stretávať a obohacovať. Aj preto dodnes pendlujem medzi apartmánom v Brooklyne a bytom v Bratislave. Hranie ma teší. Keď sa venujem hudbe, napĺňam svoj životný cieľ. Bubny mi boli predurčené.“

Predtým ste študovali aj klavír. Venujete sa mu ešte niekedy?

„Vôbec. Klavír bol pre mňa povinným nástrojom, neplánoval som sa mu venovať. Nútili ma naň hrať odmalička, potom povinne na konzervatóriu a na Berklee College. Skôr ma priťahujú strunové nástroje.“

Čomu pripisujete svoje úspechy? Talentu či tvrdej práci?

„Čiastočne aj talentu, schopnosti vnímať a napájať sa na hudbu ako médium. Som však rád činorodý – mám pocit, že keď veľa hrám, veľa dávam. Mrzí ma akurát, že individuálnu prípravu trochu zanedbávam. Človek sa musí naučiť vlastné telo donútiť, aby dokázalo vyrozprávať jeho hudobnú predstavu. Najčastejšie sa však rozohrávam pred koncertom.“

Máte pocit, že sa vám darí?

„Keď nepočítam tie chvíle, keď nie, tak áno.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 747
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 635
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 118
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 982
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 525
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 648
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 280
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 125
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 937
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 752

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Neprehliadnite tiež

Do ankety Radio_Head Awards zasiahli aj kvóty. Cenu vyhrajú silné ženské hlasy

Zoradili sme šance interpretov, ktorí môžu získať cenu za najlepší slovenský album roka.

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop