SME

V kaviarni sa roztancujú pocity porozumenia

Mladí tanečníci prekvapujú vystúpením v netradičných priestoroch.

(Zdroj: LAB)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pocitové rozUmenie

Tanečné divadlo / Urban House, Bratislava 20.00

Vydobyť si cez súčasný tanec profesionálne podmienky a stálu scénu je aj štvrťstoročie po páde železnej opony pre mnohých na Slovensku len sen, hoci boli obdobia, keď to vyzeralo nádejne. Svoju skúsenosť s tým má aj nezávislá tanečnica a choreografka Marta Poláková. Dnes ju môžeme považovať za jednu z bardiek v tomto žánri, na scéne pôsobí od začiatku 90. rokov.

Pred niekoľkými rokmi iniciovala na Slovensku vzdelávací projekt LAB, v ktorom sa podarilo rozvinúť myšlienku pre výskum pohybu. Vychádza v ňom z analýz významného tanečníka a teoretika Rudolfa Labana, rodáka z Bratislavy, ktorý pôsobil v prvej polovici 20. storočia na území Rakúsko-Uhorska. „Snažíte sa porozumieť tomu, ako sa vaše telo vyvíja a mení v súvislosti s tréningom a vekom,“ hovorí o jednom zo spôsobov, ako súčasný tanec cez túto teóriu vníma.

SkryťVypnúť reklamu

Jej najnovší koncept Pocitové rozUmenie venuje najmladšej generácii tanečníkov. Sú to študenti alebo čerství absolventi, ktorí práve nastupujú na svoju umeleckú dráhu do dosť neutešenej situácie. Ich tanec je odpoveďou na aktuálny stav, v ktorom stále neexistuje primeraný priestor na uvádzanie súčasného tanca.

Aj preto najnovšiu tanečnú inscenáciu uvádzajú v netradičnom priestore. Premiéru mala začiatkom októbra počas medzinárodného festivalu Bratislava v pohybe v priestoroch bratislavskej kaviarne Urban House. Práve sem sa dnes opäť vracia.

„Keďže divák nemá kam prísť za nami, snažíme sa prísť my za divákom,“ hovorí Poláková. Projekt pripravila v choreografickej spolupráci s Jurajom Korcom a Petrom Šavelom v réžii Tomáša Procházku.

V námete sa sústreďujú na svoje i naše zmysly ako vstupnú bránu cítenia a porozumenia. Performeri vytvárajú tanečné obrazy v bezprostrednej blízkosti divákov, ich akcie sú takmer na dosah, pričom prirodzené prostredie im poskytuje netradičné scénografické prvky.

SkryťVypnúť reklamu

Eva Andrejčáková

Mňa neumlčia

KINOTIP / Kino Lumiere, Bratislava 18.00

Keď mladú austrálsku humanitárnu pracovníčku Charlotte Campbell-Stephen brutálne znásilnil kenský gang, jej hanbu a šok čoskoro vystriedala túžba po spravodlivosti. Nikto nikdy nevyhrá súd v prípade znásilnenia v Keni, zneli pesimistické slová právnikov aj polície. Charlotte sa však aj napriek odporúčaniam austrálskej ambasády, aby opustila krajinu a na všetko zabudla, pustila do frustrujúceho boja s právnym systémom v Keni.

Zaumienila si, že páchateľov dostane pred súd. Vtedy ešte netušila, že cesta labyrintom skazeného súdnictva bude trvať vyše sedem rokov. Režisérka Judy Rymer po celý ten čas nakrúcala jej opakované vystupovanie na súde, jej odhodlanie, s ktorým znovu a znovu predstupovala pred útočníkov v snahe nakloniť spravodlivosť na svoju stranu.

SkryťVypnúť reklamu

A zároveň na stranu všetkých žien v Keni, ktoré sú sexuálnemu násiliu vystavované každý deň a krajina pred tým len zatvára oči. Dokument s názvom Mňa neumlčia dnes premietne festival Jeden svet. 

(mog)

The Leftovers

TVTIP / HBO  20.00

Existujú náhody alebo je všetko vopred určené? Život je plný záhad a mali by sme sa to naučiť rešpektovať. Túto myšlienku sa už druhú sezónu snažia divákom vnútiť tvorcovia seriálu The Leftovers, ktorý donekonečna stavia svojich hrdinov pred zdrvujúce situácie a sleduje, ako sa s nimi dokážu vyrovnať.

Po tom, ako následkom celosvetovej nevysvetliteľnej katastrofy zo sveta naraz zmiznú štyri percentná populácie, pozostalí po nich bezmocne blúdia a tápajú v zmysle života. Tvorcovia príbehu sa s nimi často kruto zahrávajú ako s marionetami a rovnako aj s divákmi.

SkryťVypnúť reklamu

Koketovanie s nadprirodzenom je návykovým pozeraním a aj keď The Leftovers nepatrí medzi najpopulárnejšie seriály, rozhodne je jedným z najzaujímavejších. Už zostávajú len dve epizódy, než HBO uzavrie jeho druhú sezónu.

(mh)

 

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 987
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 506
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 386
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 577
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 888
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 381
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 947
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 708
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 79 483
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 796
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 188
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 179
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 056
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 540
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 925
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 828
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu