Francúzi sa do politických filmov nikdy príliš nehrnuli, stav svojej spoločnosti nikdy tak ochotne nereflektovali, ako Američania alebo Briti. Dokážu teraz reagovať na teroristické útoky v Paríži? Spýtali sa pred niekoľkými dňami v hollywoodskom časopise Variety.
Filmári im už stihli dať sami odpoveď. Od minulého týždňa majú vo francúzskych kinách Kovbojov. Film o otcovi, ktorý hľadá stratenú dcéru a prejde celý svet, kým ju nenájde v Pakistane – ako odhodlanú bojovníčku džihádu s úplne novým menom.

Budúcnosť je v kine
Kovboji mali svetovú premiéru už v máji na festivale v Cannes, vtedy však ešte nevzniklo okolo filmu veľké echo. Sám režisér Thomas Bidegain tam mal zaujímavejší program – veď ako scenárista prišiel prezentovať Dheepan režiséra Jacqua Audiarda, s novinármi sa rozprával o tamilských tigroch a utečencoch zo Srí Lanky, ktorí sú jeho hrdinami, a potom sa tešil zo Zlatej palmy, ktorú zaň získali.
Dnes už však Kovboji nadobudli aktuálnosť, silu aj pôsobivosť a pripomínajú, že Francúzi nie sú v politických témach až takí neochotní. Keď sa u nich prežívali prezidentské voľby, nakrútili triler Kandidát, keď potrebovali nanovo definovať žáner gangsterky, v dráme Prorok odkryli mafiánske pravidlá v etnicky zmiešanej spoločnosti, a keď spozorovali diplomatickú nepružnosť v reakcii na globálne organizovaný terorizmus, trúfli si na niekoľkohodinový projekt Carlos.
Akurát pri žiadnom z týchto filmov nemali francúzski diváci pocit, že sa zároveň pozerajú na svoju budúcnosť. To až teraz pri Kovbojoch.