PARÍŽ, BRATISLAVA. Všetko je komédia, tvrdil francúzsky herec Michel Galabru a tak aj nazval svoju knihu, ktorá vyšla pred dvomi rokmi. Vo francúzskych televíziách bol vtedy pravidelným hosťom, a keď rozprával, diváci poriadne nevedeli rozlíšiť, či sú jeho slová prejavom veselého humoru alebo celoživotného cynizmu.
Michel Galabru zomrel včera vo veku deväťdesiat tri rokov. Do poslednej chvíle sa nedal presvedčiť, že je dobrým, populárnym a úspešným hercom, aj keď ho vďaka sérií komédií o žandároch zo Saint Tropez poznali milióny divákov po celom svete. Louis de Funes hral šéfa Cruchota, on jeho zúfalého podriadeného Gerbera. „Nikdy nebudem Belmondom, nikdy nebudem de Funesom,“ hovoril.
Po rokoch náboženskej výchovy Galabru dúfal, že bude futbalistom. Že ale nebol zrovna športovým typom, to na ňom bolo celý život vidno. Hoci, evidentná nadváha nikdy nebola prekážkou, aby vo filmoch a v divadle prejavil svoju životnú energiu.


Prežil osud herca vedľajších úloh, takých chvíľ, ako keď ho Bertrand Tavernier obsadil do drámy Sudca a vrah (1976), bolo pomenej. Len on a Philippe Noiret.
Hovorilo sa však, že dramatické úlohy väčšinou odmietal, pretože pochyboval, že by mohli v kinách veľa zarobiť. Galabru bol gurmán, bonviván, čo rád rozhadzoval peniaze bez toho, že by sa bál o stav účtu a tešilo ho, keď sa publikum smeje.
V knihe Všetko je komédia však zároveň priznáva, že mal veľmi slabú pamäť, takže pred každou filmovou aj divadelnou úlohou sa poriadne narobil, aj keď sa vo výsledku zdalo, že to bola len taká neškodná úloha.
Pre francúzsky kultúrny život je typické, že staršie generácie umelcov sa spájajú s tými mladšími, koncertujú spolu, hrajú, účinkujú v televíznych estrádach. Takto sa ku Galabruovi dostal aj mladík Luc Besson, keď v roku 1985 nakrúcal jeden zo svojich prvých filmov Subway.
Jeho herecká kariéra pokračovala (i keď, samozrejme, o čosi pomalšie) aj neskôr. Prijal úlohu vo filme Vitajte medzi Ch’tiijmi, čo bola vydarená komédia postavená na napätí medzi francúzskym juhom a severom. Galabru, vďaka nadváhe už značne nepohyblivý, sa v ňom ukázal v zatemnenej scéne, podobne ako kedysi Marlon Brando v Apocalypse Now. Aby ho riadne nebolo vidno.
Diváci ho však videli a v húfoch. Tento film si ich prišlo pozrieť až dvadsať miliónov.