BRATISLAVA. Hudobný riaditeľ opery SND Friedrich Haider oznámil, že odstupuje zo svojho postu. Zo Slovenského národného divadla odchádza po tri a pol rokoch.
Vec Makropulos
Hoci to nepovedal priamo, z jeho slov vyplynulo, že k tomuto kroku sa odhodlal po tom, čo sa koncom októbra vynorili problémy okolo premiéry inscenácie Janáčkovej opery Vec Makropulos. Tesne pred ňou odstúpil český dirigent Tomáš Hanus, nespokojnosť prejavil aj nemecký režisér Peter Konwitschny. Obaja na premiére chýbali.
Friedrich Haider sa na tlačovej konferencii posťažoval na ekonomické podmienky v opere. Vraví, že vláda jej tento rok zobrala 600-tisíc eur z rozpočtu a naopak, prisúdila 1,5 milióna eur Slovenskej filharmónii na zvýšenie platov. Myslí si, že to deformuje kultúrnu scénu.
V súvislosti so SND sa už dlhšie hovorí o tom, že členovia súboru majú popri práci v opere aj iné zákazky. Pri Janáčkovej opere sa to zrazu vypuklejšie ukázalo. Dirigent Hanus žiadal, aby sa opera pripravila v jednom obsadení, čo nebolo pri "rozlietanom" súbore možné.
"Vec Makropulos ilustrovala, ako sa v SND ťažko hľadajú dobrí ľudia," povedal Haider. "Najlepší huslista aj najlepší violončelista odišli do filharmónie, museli sme hľadať ľudí cez nový konkurz a prijať aj menej kvalitných."
Samotné vedenie SND však považuje za kompetentné, vďaka nemu tu zotrval, hoci už dvakrát predtým zvažoval odchod.

Ministrov nezáujem
Odstupujúci riaditeľ zároveň ako dôvod svojej rezignácie uviedol neochotu ministra kultúry Mareka Maďariča. Tvrdí, že sa ho celý minulý rok pokúšal kontaktovať a prosil ho o stretnutie, aby vec vážne prediskutovali.
Minister vraj odmietol, čo Haider považuje za nefér. Negatívne vnímal aj to, že minister nechodí na premiéry - čo je tiež prejavom jeho nezáujmu.
Friedrich Haider ešte v SND dokončí túto sezónu. Na poste riaditeľa opery vytvoril rekord, nikto sa tu tak dlho nezdržal. Za posledných desať rokov to bol už siedmy riaditeľ. Hovorí, že výmeny na tomto poste "hraničia s perverznosťou". V budúcnosti by však s Operou SND chcel ďalej spolupracovať.
Opera ako výzva
Svoju rezignáciu oznámil Haider prekvapujúco tri dni pred premiérou Mozartovej opery Cosi fan tutte, ktorú hudobne naštudoval. S poľským režisérom Marekom Weissom má už za sebou viacero produkcií, v Baltickej opere v Gdaňsku robili spolu tento istý titul už v marci 2014 a aj tam posunuli dej do dvadsiatych rokov, s rovnakým tímom spolupracoval aj na Mozartovej Čarovnej flaute.
Pri svojom nástupe do SND v júli 2012 sa v rozhovore pre SME vyjadril, že je veľmi spokojný so svojimi povinnosťami aj s podmienkami v Opere SND, Národnú operu vnímal ako výzvu, tvrdil, že tento post nezobral kvôli peniazom, ale kvôli potenciálu, ktorý tu vnímal.
Na poste dirigenta sa mu skutočne podarilo zvýšiť kvalitu naštudovaní, z posledných premiér možno spomenúť napríklad jeho citlivé naštudovanie málo hranej opery Šperky Madony, po hudobnej stránke bola kladne prijatá napríklad aj náročná opera Salome Richarda Straussa.
Opere SND sa však ani pod jeho vedením nepodarilo vo väčšej miere prilákať mladých, ani veľké režijné mená, ako si to pri svojom nástupe predsavzal, či radikálne zlepšiť návštevnosť. V roku 2014 sa znížil počet predstavení v opere SND zo 170 na 152 oproti roku 2012, kedy nastúpil, počet návštevníkov klesol zo 70 749 na 66 256, klesli aj tržby.