SME
Streda, 26. február, 2020 | Meniny má Viktor

Filmári vedia, čo nás vo vesmíre čaká. Spolupracujú s NASA

Filmy o dobýjaní vesmíru nakrútené v posledných rokoch sa od reality príliš nevzdialili.

Matt Damon sa v snímke Marťan (2015) ocitne sám na Marse. A prežije.Matt Damon sa v snímke Marťan (2015) ocitne sám na Marse. A prežije.(Zdroj: OutNow.ch)

Ľudstvo sa katastrofe nevyhne a nie je dôležité, či bude prírodného charakteru, alebo sa sami postaráme o svoje zničenie. Podľa Stephena Hawkinga nás ochráni len kolonizácia vesmíru, no potrvá minimálne sto rokov, kým ľudstvo založí prvú kolóniu.

Svetoznámy teoretický fyzik v nedávnom rozhovore pre magazín Radio Times tvrdí, že je pred nami jedno z najnebezpečnejších storočí a musíme byť veľmi opatrní.

Ľudstvo však nikdy nebolo opatrné a bláznivé nápady by mohlo rozdávať. Taká je aj myšlienka jednosmerného letu na Mars s ľudskou posádku. V roku 2013 sa ju rozhodla zrealizovať nezisková spoločnosť Mars One a začala hľadať dobrovoľníkov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prihlásilo sa jej dvestotisíc záujemcov z celého sveta, po dvoch rokoch vybrala sto kandidátov, ktorých by mala začať testovať a pripravovať. Cieľom projektu je vytvoriť na Marse trvalo obývateľné a sebestačné obydlia a postupne osídliť planétu. Podľa odborníkov z Mars One je na nej totiž dostatok prírodných zdrojov potrebných na život. Navyše celú misiu výrazne uľahčí – finančne aj technologicky - fakt, že astronauti sa nemusia vrátiť na Zem.

Ako také dobývanie a osídľovanie vesmíru bude prebiehať? Dokážeme prežiť na inej planéte a čo všetko na to potrebujeme?

O to, aby sme mali aspoň nejakú predstavu, čo nás čaká, sa starajú filmári. Táto téma ich s vyvíjajúcimi sa technológiami fascinuje čoraz viac a filmové spoločnosti sú ochotné investovať do nej sumy, za ktoré by sa nehanbil ani žiadny vesmírny projekt.

Napríklad sci-fi snímka režiséra Alfonsa Cuaróna Gravitácia bola drahšia než indická misia na Mars v roku 2014. Jej rozpočet sa vyšplhal na vyše 71 miliónov dolárov, pričom hollywoodsky megalomanský projekt bol vyčíslený na sto miliónov. Upozornil na to vo svojom prejave indický premiér s tým, že India sa stáva prvým dodávateľom nízkonákladovej vesmírnej technológie na svete.

Vo vesmíre sa pohybujte pomaly

Režisér Alfonso Cuarón si dal záležať na autenticite, ak chcete vedieť,

aké to je ostať vo vesmíre celkom sám a len tak sa vznášať vo vesmírnom priestore, pozrite si jeho Gravitáciu. Je to najlepší vesmírny film všetkých čias, povedal o jeho odvážnom filmovom počine James Cameron.

Podľa odborníkov je film z vedeckého hľadiska pomerne presný, scenáristi si pre plynulosť deja prispôsobili len niektoré fakty, tým najvýraznejším je asi to, že Hubblov teleskop, ISS, čínska stanica a väčšina satelitov sa nachádzajú na rozdielnych výškach a bez raketového pohonu by presun medzi nimi nebol možný.

Od reality sa odchýlili aj pri zobrazovaní tempa, akým sa príbeh odohráva. Skutoční astronauti sa musia pohybovať veľmi pomaly, rýchlosť je ich nepriateľ, znižuje čas na reakciu a zvyšuje silu nárazu. Filmári pridali aj zvuk, vesmír je totiž absolútne nemý.

Sandra Bullock sa na svoju rolu kozmonautky pripravovala intenzívne šesť mesiacov, jej výkon okrem filmovej akadémie, ktorá ju nominovala na Oscara, ocenil i astronaut NASA Chrise Hadfield. Vraj bola taká úžasná, že by s ňou pokojne letel do vesmíru aj v skutočnosti.

Marťan letel aj na ISS

S NASA úzko spolupracoval aj Ridley Scott pri nakrúcaní Marťana. Vlani v septembri, pár dní pred americkou premiérou filmu oznámila vládna agentúra objav tečúcej vody na Marse, čo Scott komentoval slovami, že o tomto objave vedel už niekoľko mesiacov, ale takú veľkú zmenu nedokázal do príbehu zapracovať.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C454U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M454U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Vesmír

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Mars, Gravitácia

Hlavné správy zo Sme.sk

Druhý neverejný prieskum potvrdzuje predpovede analytikov

Preferencie sa budú šíriť internetom.

Ilustračná fotografia.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Matovič zdvihol mokrý vecheť

Volič nechce riešiť klimatickú krízu, ale vyhnať Fica.

Peter Tkačenko
AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Nová vláda to bude mať vlastne veľmi jednoduché (píše Petr Šabata)

Rada ja prostá: Robte opak Ficových vlád.

Prvá predvolebná debata denníka SME v Luna Bar - Igor Matovič a Zuzana Kovačič Hanzelová.

Odborníci: Kiskovi môžu uškodiť videá, Smeru a SNS zasa diskusie

V Smere predvádzajú najhoršie diskusné výkony v histórii.

Fotografia z utorkovej predovolebnej debaty SME s Igorom Matovičom (OĽaNO), Andrejom Kiskom (Za ľudí) a Michalom Trubanom (PS).
CYNICKÁ OBLUDA

Psychosomatické príčiny

Vedci dostali cez víkend dva veľmi významné subjekty na otestovanie vplyvu duševného stresu na fyzické zdravie.