V sobotu večer vyvrcholil 66. ročník berlínskeho medzinárodného filmového festivalu udeľovaním cien. Na slávnostnú ceremóniu, ktorú uvádzala nemecká herečka Anke Enegelke, porota hlavnej festivalovej súťaže, vedená americkou herečkou Meryl Streepovou, nepripravila žiadne provokácie ani šokujúce prekvapenia.
Svojím verdiktom celkom verne odzrkadlila ankety a rebríčky, ktoré prinášali festivalové denníky. Filmová esej talianskeho dokumentaristu Gianfranca Rosiho Fuocoamare im od začiatku neohrozene viedla s presvedčivým náskokom. Rosi, rodák z africkej Eritrey, absolvoval New York University Film School.
V roku 2008 bodoval v Benátkach dlhometrážnym debutom Below Sea Level a za film El sicario – Room 164 v roku 2010 tam získal cenu federácie kritikov FIPRESCI. V roku 2013 dostal hlavnú cenu benátskeho festivalu Zlatý lev za dokument Sacro GRA o živote na diaľničnom obchvate Ríma.
Fuocoamare prostredníctvom každodenného života dvanásťročného Samuela mapuje situáciu na stredomorskom ostrove Lampedusa, slúžiacom pre tisíce imigrantov ako vstupná brána do Európy.
„Pôvodne som na jeseň 2014 chcel nakrútiť desaťminútový krátky film,“ povedal režisér, „aby som upozornil na vlnu prisťahovalcov. Aj pre mňa bol tento ostrov len chaotickou zmesou senzačných titulkov a spravodajských spotov o tragických úmrtiach, hrozbe a invázii. Až na mieste som si uvedomil, ako veľmi sa skutočnosť líši od obrazu, ktorý nám podsúvajú médiá. Pochopil som tiež, že problém sa nedá vtesnať do desiatich minút.“
Rosiho film si z Berlína odniesol aj Cenu ekumenickej poroty, Cenu Amnesty International a Cenu čitateľov denníka Berliner Morgenpost.
Bosniansky filmár Danis Tanović svojím debutom Krajina nikoho zvíťazil v Cannes a vyslúžil si Zlatý glóbus aj Oscara. V Berlíne roku 2013 zažiaril dokudrámou Epizóda zo života zberača železa, ocenenou dvomi Striebornými medveďmi. Strieborného medveďa – Grand Prix poroty mu teraz pririekli za adaptáciu divadelnej hry Bernarda-Henriho Lévyho Hotel Európa, nazvanú Smrt u Sarajevu (Smrť v Sarajeve).
Obraz luxusného sarajevského hotela – hostí, personálu i organizovaného zločinu – počas osláv storočnice atentátu na následníka rakúsko-uhorského trónu je mnohovrstevnatou, smutne ironickou metaforou krajiny a celej súčasnej Európy. „Deň, keď sa dokážeme odpútať od minulosti, histórie a historikov, keď začneme viac hľadieť pred seba ako dozadu, bude najšťastnejším dňom pre celú Bosnu,“ vyhlásil režisér. „Mojím filmom som chcel dosiahnuť práve toto: aby ľudia začali premýšľať a zhovárať sa trošku viac o budúcnosti ako o minulosti.“
Program tohtoročného Berlinale tradične kládol dôraz na mapovanie života súčasných žien. Strieborného medveďa za scenár získal Tomasz Wasilewski, scenárista a režisér poľského príbehu štvorice žien zo začiatku 90. rokov minulého storočia Zjednoczone stany miłości (Spojené štáty lásky).
Najlepšou herečkou sa stala Dánka Trine Dyrholm za rolu televíznej hlásateľky Anny z komediálnej drámy Thomasa Winterberga Kollektivet (Komúna). A za najlepšiu réžiu porota Strieborným medveďom ocenila nenápadnú, decentnú prácu francúzskej filmárky Mie Hansen-Løve v psychologickej dráme L'avenir (Budúcnosť) s Isabelle Huppert v role učiteľky filozofie, ktorá po odchode dospelých detí z domova a rozchode s manželom hľadá zmysel ďalšieho života.
Scenáristka a režisérka Mia Hansen-Løve, manželka režiséra Oliviera Assayasa, sama vyštudovala filozofiu, herectvo a je o tridsať rokov mladšia ako hrdinka jej filmu. „Vždy som sa cítila takmer patologicky staršia, a to je aj dôvodom mojej tvorby, zdrojom melanchólie mojich filmov. Filmovanie búra môj životný pocit odcudzenia. Bez ohľadu na vek, pohlavie či charakter postavy, keď nakrúcam, cítim sa sama sebou.“
Za isté prekvapenie možno považovať ocenenie práce kamery v symbolickom čínskom filme Chang Jiang Tu (Protiprúd) o putovaní mladého muža k prameňom rieky Jang-c'-ťiang, ktorá je zároveň púťou za zmyslom života i proti prúdu času. Strieborného medveďa – Cenu Alfreda Bauera za priekopnícky umelecký počin si odniesol 58-ročný filipínsky režisér Lav Diaz za osemhodinový čiernobiely film Hele Sa Hiwagang Hapis (Uspávanka pre bolestné tajomstvo) z čias filipínskeho boja za samostatnosť proti španielskym kolonizátorom v rokoch 1896-1897.
Diazove filmy dlhé päť až osem hodín v minulosti bodovali na festivaloch v Cannes aj v Benátkach. Svoj 485-minútový opus s netradičným nespojitým rozprávaním o hľadaní pozostatkov národného hrdinu Andresa Bonifacia nakrúcal sedem rokov, ale pre preberaní ceny žartovne poznamenal, že Strieborného medveďa chápe ako cenu za krátky film.
V berlínskej súťaži krátkych filmov v skutočnosti uspela 24-ročná portugalská filmárka Leonor Telesová, ktorá sa stala najmladším tvorcom histórie festivalu, oceneným Zlatým medveďom. K jedenásťminútovej snímke Balada de um Batráquio ju inšpiroval portugalský zvyk, klásť pred vchody obchodov a reštaurácií keramické sošky žiab, ktoré majú podľa povery zabrániť vstupu Rómom. Strieborného medveďa za krátky film porota udelila polhodinovému filmu s témou imigrácie A Man Returned dánskeho režiséra Mahdiho Fleifela, ktorý je sám potomkom arabských imigrantov. Pri preberaní ceny sa vyjadril, že je preňho šťastím a výsadou patriť k európskej kultúre.
Najlepším debutovým filmom, uvádzaným na festivale, sa stal tuniský Inhebbek Hedi (Hedi) scenáristu a režiséra Mohameda ben Attiu. Predstaviteľa hlavnej postavy Majda Mastouru ocenili Strieborným medveďom za najlepší mužský herecký výkon.
České filmy so slovenskou koprodukčnou účasťou Ani ve snu a Já, Olga Hepnarová nezískali žiadne ocenenie. Čitatelia denníka Tagesspiegel svoju cenu venovali česko-francúzskej snímke scenáristu a režiséra Petra Václava Nikdy nejsme sami o depresívnom živote v anonymnej obci pri rušnej komunikácii.
Tohtoročný berlínsky festival ponúkol vyše 2 500 filmových predstavení. Akreditovalo sa na ňom ešte viac účastníkov ako vlani. Svoje filmy prišli podporiť Pernilla August, Daniel Brühl, Don Cheadle, John Cusack, Gérard Depardieu, Kirsten Dunst, Colin Firth, Greta Gerwig, Brendan Gleeson, Tom Hiddleston, Isabelle Huppert, Hugh Laurie, Jude Law, Laura Linney, Julianne Moore, Guy Pearce, Tim Robbins, Alexander Skarsgård, Emma Thompson a ďalší.
Premiéru mali i technické novinky ako zvukový systém Dolby Atmos či laserový projektor Barco s rozlíšením 4K a uhlopriečkou obrazu 22 metrov. Počas množstva podujatí, upozorňujúcich na situáciu imigrantov, účastníci festivalu vyzbierali viac než 25 000 eur.
V nedeľu 66. medzinárodný filmový festival v Berlíne ukončil Berlinale Publikumstag – tradičný deň predstavení najzaujímavejších filmov pre verejnosť.