Ešte menej predvídateľný a nevyspytateľnejší ako šport sa včera ráno zdal svet filmu. Počas oscarovej ceremónie šlo všetko podľa kurzov stávkových kancelárií a výkonnostných parametrov vypočítaných za celú sezónu. Najlepším kameramanom sa stal Emmanuel Lubezki za film Zmŕtvychvstanie. Za najlepšieho režiséra vyhlásili Alejandra G. Iňárritua za film Zmŕtvychvstanie a pri kategórii najlepší herec zavolali na pódium Leonarda DiCapria z filmu Zmŕtvychvstanie. Logicky. Všetci traja prispeli k tomu, že hranice filmového umenia sa znovu trochu posunuli.
Prečo potom nakoniec zvíťazil film režiséra Toma McCarthyho Spotlight, ktorý je filmovým priemerom? Logika tohto víťazstva vyplýva zo spôsobu hlasovania, ktoré je také komplikované, že ho musia verejnosti vysvetľovať inštruktážne videá. V kategórii najlepší film je iné ako v ostatných kategóriách a jeho sprievodným javom je, že najviac šancí dáva filmu, ktorý nie je práve favoritom.

Oscar za odvahu
Nič to, nič zlé sa nestalo. Naopak. Hollywood pri tohtoročných Oscaroch vystúpil zo svojho biotopu. Možno, že neodmenil tých najlepších tvorcov, ale silný príbeh a jeho rozhodnutie majú spoločenský a politický význam.
Hollywood je svet, kde mala cirkev vždy ohromný vplyv. Vydávala odporúčania, ktorý film vidieť alebo nevidieť, a keď sa cítila filmárskou slobodou ohrozená, svojou autoritou film dokázala aj zničiť. A predsa v Hollywoode vlani vznikol film, ktorý upozornil na veľký zločin priamo v jej štruktúrach. Šesť percent kňazov sexuálne zneužíva deti v každom meste a na celom svete, to potvrdili dlhodobé štatistiky. Zistili to novinári, ktorí sú hrdinami filmu Spotlight. Spotlight - tak sa v novinách Boston Globe volal investigatívny tím, ktorí od roku 2001 viedol odhodlaný šéfredaktor Marty Baron.

