SME
Nedeľa, 26. máj , 2019

V Banskej Bystrici zostáva hrdinom Juro Jánošík

Dokážeme sa na Jánošíka pozrieť inak ako očami romantizmu a socialistického realizmu?

Juro Jánošík v Štátnej opere v Banskej Bystrici.Juro Jánošík v Štátnej opere v Banskej Bystrici.(Zdroj: ŠOBB)

Budeme sa raz vedieť pozrieť na Juraja Jánošíka inak ako očami romantizmu a socialistického realizmu? V Štátnej opere v Banskej Bystrici sa to zatiaľ celkom nepodarilo. 

Operný dom v Banskej Bystrici oživil opernú prvotinu Jána Cikkera z roku 1953. Predstavenie v réžii činoherného režiséra Romana Poláka odmenilo premiérové publikum potleskom postojačky. Kritika divadlo pochválila, že opäť raz „zveľadilo úctu“ k histórii slovenskej opery.

Dá sa k tomu niečo dodať? Nielenže dá. Treba. 

Cikker je autor medzinárodného formátu, ale k presvedčivému hudobnodramatickému štýlu sa prepracúval postupne. A jeho prvotina, kedysi búrlivo oslavovaná, značne zostarla. S odstupom času sa na nej prejavilo, aké povážlivé súvislosti sa viažu na  dobu jej vzniku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jánošík má názor na legislatívu

Môže za to hlavne libretista Štefan Hoza, ktorý príbeh poňal v štýle popisného realizmu, so silnými staroopernými prvkami (árie, vložené tanečné scény) a akcentovaním témy triedneho boja, ktorá bola vtedy aktuálna. 

Druhotriednosť libreta obnažujú titulky. Prinášajú nejeden úsmevný moment, či už ide o metódy útlaku poddaných (A keď si starý a nevládny, ubijú ťa a odoženú bez milosti.), alebo hoci o Jánošíkov revolučný pohľad na platnú legislatívu (Nikdy som nedeptal zákony spravodlivé.).

Z čisto hudobného hľadiska je Juro Jánošík hodnotné dielo, lenže operný začiatočník Cikker svojou úprimnou a miestami aj vtipnou hudbou nedokáže zachrániť celkový dojem. Ten by bol, pravda, o niečo lepší, keby sa dielo reprodukovalo s väčšou presnosťou súhry a intonácie v orchestri aj na javisku.

Ľud ako hrdina

Ansámbl banskobystrickej opery pod vedením dirigenta Mariána Vacha však odviedol obrovský kus práce. Jánošík je slovenská „grand opera“ s veľkým zborovým partom (ľud ako hrdina), s tanečnými scénami (folklorizmus v štýle SĽUK-u, ale aj tančeky dekadentného panstva na zámku), a s dlhým zoznamom sólových postáv. 

Veľká postava je len jedna – zbojník Jurko, samozrejme, tenor. S jej speváckymi nárokmi (menej s tými hereckými) sa čestne popasoval Michal Hýrošš. Režisér sa mohol vydať cestou psychologickej „pravdivosti“ (v súlade s predstavou autorov), alebo sa mohol pokúsiť dielo interpretovať z odstupu a posunúť ho tak preč od socialistického realizmu. V oboch prípadoch by však bolo potrebné dať tvár a jednotnú štylizáciu hereckej akcii sólistov a zboru. 

A postrehnúť a v scénickom stvárnení využiť rad hudobných impulzov, ktorými operný skladateľ upozorňuje režiséra – a divákov – na nejednu dôležitú súvislosť, ktorá sa nedá vyčítať z libreta.

Práca versus výsledok

Namiesto toho sa predstavenie odohráva v znamení rozporu a medzi poetikou diela, fragmentárnym hereckým prejavom (bezradnosť nerovná sa úspornosť) a vkusným, striedmym vizuálom (scéna Jaroslav Valek, kostýmy Peter Čanecký). Tanečné vstupy v choreografii Stanislavy Vlčekovej odvážnejšie vykročili k interpretácii, no len miestami a v celkovom kontexte pôsobili izolovane.

Ostáva spomienka na jednotlivé výrazné spevácko-herecké kreácie: Zuza Veroniky Mihalkovej, Jánošík senior Jána Gallu, Uhorčík Martina Popoviča, Okoličányi Ivana Zvaríka, Gajdošík Jozefa Gráfa či Mara Evy Luckej. A obdiv zoči-voči obdivuhodnému penzu odvedenej práce ansámblu, ktorá však tentoraz, ako to už v divadle niekedy býva, nevyústila do zmysluplného výsledku.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  2. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  3. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  4. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  5. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  6. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  7. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  8. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  9. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie
  10. Nový Hyundai i30 Fastback N má emócií na rozdávanie
  1. Deťom v Poluse je venovaný celý mesiac jún
  2. Tesco na Slovensku dosiahlo jeden z cieľov udržateľného rozvoja
  3. Týždenníky MY prichádzajú s veľkou novinkou
  4. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  5. O2: Záujemcov o eKasu vybavujeme flexibilne
  6. VIDEOrecenze autokamery MiVue C380 Dual - hodnotí youtuber DIY!
  7. Môže byť občan Európskej únie ako spoločník v slovenskej s.r.o.?
  8. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  9. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  10. Mliečny sortiment privátnych značiek boduje o spotrebiteľov
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 32 634
  2. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 24 360
  3. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 21 108
  4. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 15 538
  5. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 12 328
  6. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým? 8 882
  7. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali 7 160
  8. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 3 286
  9. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom 3 241
  10. Nabrali odvahu bojovať ďalej 1 980

Hlavné správy zo Sme.sk

Michal Šimečka.
Stĺpček šéfredaktorky

Krajina chce zmenu, Smer už voľby nevyhráva

Krajina sa učí slovo progresívne, ale aj fašisti zacítili šancu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Antonín Langweil staval model Prahy v rokoch 1826 - 1837 a investoval doňho celý majetok.
Mark Stone strieľľa úvodný gól semifinále Kanada - Česko na MS v hokeji 2019.

Neprehliadnite tiež

Šikovná rodina žije v diere. Kým sa nedozvie o jednej bohatej rodine.
Víťaz z Cannes. Juhokórejský film Parazit.
Esterházyho palác.
Sochu Rabbit vydražili za 81,2 milióna eur.