V Banskej Bystrici zostáva hrdinom Juro Jánošík

Dokážeme sa na Jánošíka pozrieť inak ako očami romantizmu a socialistického realizmu?

Juro Jánošík v Štátnej opere v Banskej Bystrici.(Zdroj: ŠOBB)

Budeme sa raz vedieť pozrieť na Juraja Jánošíka inak ako očami romantizmu a socialistického realizmu? V Štátnej opere v Banskej Bystrici sa to zatiaľ celkom nepodarilo. 

Operný dom v Banskej Bystrici oživil opernú prvotinu Jána Cikkera z roku 1953. Predstavenie v réžii činoherného režiséra Romana Poláka odmenilo premiérové publikum potleskom postojačky. Kritika divadlo pochválila, že opäť raz „zveľadilo úctu“ k histórii slovenskej opery.

Dá sa k tomu niečo dodať? Nielenže dá. Treba. 

Cikker je autor medzinárodného formátu, ale k presvedčivému hudobnodramatickému štýlu sa prepracúval postupne. A jeho prvotina, kedysi búrlivo oslavovaná, značne zostarla. S odstupom času sa na nej prejavilo, aké povážlivé súvislosti sa viažu na  dobu jej vzniku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jánošík má názor na legislatívu

Môže za to hlavne libretista Štefan Hoza, ktorý príbeh poňal v štýle popisného realizmu, so silnými staroopernými prvkami (árie, vložené tanečné scény) a akcentovaním témy triedneho boja, ktorá bola vtedy aktuálna. 

Druhotriednosť libreta obnažujú titulky. Prinášajú nejeden úsmevný moment, či už ide o metódy útlaku poddaných (A keď si starý a nevládny, ubijú ťa a odoženú bez milosti.), alebo hoci o Jánošíkov revolučný pohľad na platnú legislatívu (Nikdy som nedeptal zákony spravodlivé.).

Z čisto hudobného hľadiska je Juro Jánošík hodnotné dielo, lenže operný začiatočník Cikker svojou úprimnou a miestami aj vtipnou hudbou nedokáže zachrániť celkový dojem. Ten by bol, pravda, o niečo lepší, keby sa dielo reprodukovalo s väčšou presnosťou súhry a intonácie v orchestri aj na javisku.

Ľud ako hrdina

Ansámbl banskobystrickej opery pod vedením dirigenta Mariána Vacha však odviedol obrovský kus práce. Jánošík je slovenská „grand opera“ s veľkým zborovým partom (ľud ako hrdina), s tanečnými scénami (folklorizmus v štýle SĽUK-u, ale aj tančeky dekadentného panstva na zámku), a s dlhým zoznamom sólových postáv. 

Veľká postava je len jedna – zbojník Jurko, samozrejme, tenor. S jej speváckymi nárokmi (menej s tými hereckými) sa čestne popasoval Michal Hýrošš. Režisér sa mohol vydať cestou psychologickej „pravdivosti“ (v súlade s predstavou autorov), alebo sa mohol pokúsiť dielo interpretovať z odstupu a posunúť ho tak preč od socialistického realizmu. V oboch prípadoch by však bolo potrebné dať tvár a jednotnú štylizáciu hereckej akcii sólistov a zboru. 

A postrehnúť a v scénickom stvárnení využiť rad hudobných impulzov, ktorými operný skladateľ upozorňuje režiséra – a divákov – na nejednu dôležitú súvislosť, ktorá sa nedá vyčítať z libreta.

Práca versus výsledok

Namiesto toho sa predstavenie odohráva v znamení rozporu a medzi poetikou diela, fragmentárnym hereckým prejavom (bezradnosť nerovná sa úspornosť) a vkusným, striedmym vizuálom (scéna Jaroslav Valek, kostýmy Peter Čanecký). Tanečné vstupy v choreografii Stanislavy Vlčekovej odvážnejšie vykročili k interpretácii, no len miestami a v celkovom kontexte pôsobili izolovane.

Ostáva spomienka na jednotlivé výrazné spevácko-herecké kreácie: Zuza Veroniky Mihalkovej, Jánošík senior Jána Gallu, Uhorčík Martina Popoviča, Okoličányi Ivana Zvaríka, Gajdošík Jozefa Gráfa či Mara Evy Luckej. A obdiv zoči-voči obdivuhodnému penzu odvedenej práce ansámblu, ktorá však tentoraz, ako to už v divadle niekedy býva, nevyústila do zmysluplného výsledku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 490
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 474
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 12 181
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 840
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 857
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 956
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 598
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 4 600
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 086
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 094

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Krátka správa o stave preferencií

Z Fica už Smer veľa nevytiahne.

Stĺpček Osmelené

Zomrel mi otec. A ešte predtým nás šarlatán obral o tisíce

Dokument Obchod so zdravím odráža iba zlomok reality.

Neprehliadnite tiež

Košice predbehli Londýn. Na amfiteátri už videli novú verziu slávnej Žltej ponorky

V slovenských titulkoch našiel Miro Žbirka nepresnosti.

Iron Maiden: Vďaka ich vzdoru padol aj Berlínsky múr

Na pražskom koncerte britskej legendy sa strieľalo z muškety s českou vlajkou.

Marián Čekovský: Oproti Lasicovi som neskúsený kocúr, čo prská na všetky strany

Hudba nie je to, čo tu verbálne natrepe, ale čo v hlave zostane navždy zakódované.