Hodnoty sa dnes devalvujú. Umenie už nie je umením, viera nie je vierou, myslí si Oskar Rózsa. Na siedmich predstaveniach v Českej republike teraz diriguje hudobníkov pri uvádzaní Omše, veľkého diela amerického skladateľa Leonarda Bernsteina.
Je autorom populárneho muzikálu West Side Story, no odborníci v jeho Omši vidia ešte významnejšie dielo a pompéznosťou ho prirovnávajú k Sixtínskej kaplnke. Inscenáciu Bernstein pôvodne napísal pre dvesto účinkujúcich: nechýba orchester, kapela, spevácke zbory a herci. Nadšenie neskrýva ani Rózsa.
„Je to pre mňa zatiaľ najväčšia kariérna výzva, rovnako ako pre každého zúčastneného. Je to, akoby ste sa na bežnej turistike snažili vyliezť na Mont Blanc,“ hovorí slovenský dirigent. U nás si dielo zatiaľ nikto netrúfol naštudovať, aj keď tvorcovia českej verzie v súčasnosti rokujú s festivalom Viva Musica! o jeho uvedení na Slovensku.

Omša, v ktorej sa veriaci búria
V roku 1971 vzniklo vo Washingtone umelecké centrum na počesť zastreleného prezidenta Kennedyho. Ročne v priestore odohrajú dve tisícky predstavení, dodnes sa tu stretáva divadlo s hudbou, balet s folklórom.
Prezidentova manželka Jackie Kennedyová oslovila velikána Bernsteina, keď už bol jeho mestský muzikál dávno súčasťou popkultúry (West Side Story malo premiéru v päťdesiatych rokoch), aby pripravil inscenáciu takú pompéznu, že by sa ňou dalo centrum otvoriť.