Kung Fu Panda je hrdinom bez vlastného pričinenia

Obézny lenivý pandiak stereotypne prekonáva krízu identity

Článok pokračuje pod video reklamou

Kung Fu Panda 3

Kinotip
 
Ziskami navnadení producenti sa dali počuť, že oblažia svet ešte prinajmenšom troma ďalšími filmami o superpande ovládajúcej kung-fu.

Keďže koncept filmovej konfekcie, vyprodukovanej pre najširšie masy, sa osvedčil, verme, že v pokračovaniach dajú pozor a nepripustia už viac žiadne myšlienky, postoje či, nedajbože, názory. Len dokonalé animované  kopance, pády, nárazy a najmä smiešne grimasy. To robí Kung Fu Pandu takou obľúbenou a úspešnou.

Pozornému oku producentov však uniklo zopár maličkostí: príbeh pandieho bojovníka sa prehĺbil a psychologizoval. Pandiak Po prekonáva krízu identity, stretne biologického otca, spozná rozkošatenú rodinu, akceptuje ju, stane sa jej súčasťou a napokon je tento obézny lenivý egocentrik schopný aj obetovať sa za ňu!​

Kung Fu Panda 3 – tak ako obe predchádzajúce – je skrátka nenáročný príbeh s prízemným humorom, dych vyrážajúcou grafikou a špičkovou animáciou.

Nemá niesť stopy výrazného autorského, výtvarného či režijného rukopisu. Má byť dokonale indiferentný, dokonale priemerný, dokonale neškodný. Zadanie plní do bodky. Výsledkom sú tržby, ktoré po mesiaci prekračujú 350 miliónov dolárov.

Ak na produkte s výrobnými nákladmi 130 miliónov dolárov pracovali dve desiatky scenáristov, nemožno chatrnú stavbu príbehu s mnohými nedostatkami považovať za náhodnú či nezvládnutú.

Štúdiá pravdepodobne chceli, aby jedno klišé, príznačné pre západné filmy o východných bojových umeniach, striedalo druhé, aby dej nedával zmysel, charaktery postáv sa menili podľa aktuálnych potrieb rozprávania a humor bol výlučne prostoduchý situačný, bez hier s poučeným publikom, bez satirických odkazov na populárnu kultúru či bez psychologizujúcej drobnokresby postáv.

Skrátka, bez akýchkoľvek nárokov na publikum, jeho rozhľad, inteligenciu, zmysel pre humor alebo vkus.

Štúdiá DreamWorks Animation využili pre Kung Fu Pandu materiál vytvorený na digitálnu animáciu Shreka, čo dokazujú aj prostredia a pozadia v aktuálnom treťom filme.

Koncept nahlúpleho lenivého tvora, ktorý sa bez vlastného pričinenia stane hrdinom, oslovil nielen prostých Američanov. Za prvé dve časti diváci priniesli do pokladníc svetových kín viac než 1,3 miliardy dolárov.

Kung Fu Panda však stojí na klišé a stereotypoch. Neneguje ich, nespochybňuje ani nevysmieva, nepohráva sa s nimi, len ich intenzívne využíva.


DreamWorks Animation debutovali v roku 1998 ambicióznou animovanou komédiou Mravec Z v štýle Woodyho Allena. Aj nasledujúce Slepačí úlet, Shrek(oba 2001) a Príbeh žraloka (2004) stavali latku riadne vysoko. Potom sa produkcia rozdelila na ambicióznu, predstavovanú spoluprácou s britským štúdiom Aardman (Wallace a Gromit: prekliatie králikolaka, Spláchnutý), špičkovú zábavu (cykly Shrek, Madagaskar, Ako si vycvičiť draka vrátane sprievodných filmov) a číru komerciu, recyklujúcu vyššie spomínané. Sem patria Za plotom, Pán Včielka, Monštrá vs. Votrelci, Megamyseľ, Krúdovci, Turbo, Konečne doma a trilógia Kung Fu Panda.
 

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  2. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  3. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  4. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  7. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  1. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 944
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 893
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 915
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 13 688
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 12 885
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 748
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 008
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 307
  9. Klima efekt bez klimatizácie 2 966
  10. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 2 748

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Whisky: Nerozumiem tomu, akým hlúpostiam dokážeme uveriť

Spevák Slobodnej Európy precestoval svet. Cez to hodnotí aj Slovensko.

DOMOV

Pri Badíne sa zrazil autobus s nákladiakom, neprežili dvaja ľudia

Na mieste zasahovalo takmer 20 hasičov.

KOMENTÁRE

Občania nemajú právo diktovať stranícku príslušnosť ministra

Na niektoré veci nestačí byť slušný, ale treba prejsť voľbami.

Neprehliadnite tiež

Bude ešte Sherlock? Populárny seriál je na bode mrazu, v pozadí sú spory

Martin Freeman sa sťažuje na fanúšikov. Je to trápne, odkazuje mu Benedict Cumberbatch.

ROZHOVOR

Režisér filmovej senzácie: Po Oscarovi za film Artist mi vyčítali, že sa na niečo hrám

Michel Hazanavicius nakrútil čiernobiely a nemý film. V rozhovore pre SME uvažuje nad zmyslom revolúcie.

Seriály HBO sa vyznačujú nahotou a násilím. V novom Westworld dupli na plyn

Hoci nové časti seriálu o robotoch ohurujú veľkou výpravou, majú svoje problémy.

RECENZIA

Mesiac Jupitera: skvelý obraz, silná téma. Maďarský film možno ani neunesieme

Kornél Mundruczó ukázal, aká je nočná mora každého xenofóba.

NEKROLÓG

Utiahnutý chlapec na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.