SME
Štvrtok, 27. február, 2020 | Meniny má Alexander

Kung Fu Panda je hrdinom bez vlastného pričinenia

Obézny lenivý pandiak stereotypne prekonáva krízu identity

Článok pokračuje pod video reklamou

Kung Fu Panda 3

Kinotip
 
Ziskami navnadení producenti sa dali počuť, že oblažia svet ešte prinajmenšom troma ďalšími filmami o superpande ovládajúcej kung-fu.

Keďže koncept filmovej konfekcie, vyprodukovanej pre najširšie masy, sa osvedčil, verme, že v pokračovaniach dajú pozor a nepripustia už viac žiadne myšlienky, postoje či, nedajbože, názory. Len dokonalé animované  kopance, pády, nárazy a najmä smiešne grimasy. To robí Kung Fu Pandu takou obľúbenou a úspešnou.

Pozornému oku producentov však uniklo zopár maličkostí: príbeh pandieho bojovníka sa prehĺbil a psychologizoval. Pandiak Po prekonáva krízu identity, stretne biologického otca, spozná rozkošatenú rodinu, akceptuje ju, stane sa jej súčasťou a napokon je tento obézny lenivý egocentrik schopný aj obetovať sa za ňu!​

Kung Fu Panda 3 – tak ako obe predchádzajúce – je skrátka nenáročný príbeh s prízemným humorom, dych vyrážajúcou grafikou a špičkovou animáciou.

Nemá niesť stopy výrazného autorského, výtvarného či režijného rukopisu. Má byť dokonale indiferentný, dokonale priemerný, dokonale neškodný. Zadanie plní do bodky. Výsledkom sú tržby, ktoré po mesiaci prekračujú 350 miliónov dolárov.

Ak na produkte s výrobnými nákladmi 130 miliónov dolárov pracovali dve desiatky scenáristov, nemožno chatrnú stavbu príbehu s mnohými nedostatkami považovať za náhodnú či nezvládnutú.

Štúdiá pravdepodobne chceli, aby jedno klišé, príznačné pre západné filmy o východných bojových umeniach, striedalo druhé, aby dej nedával zmysel, charaktery postáv sa menili podľa aktuálnych potrieb rozprávania a humor bol výlučne prostoduchý situačný, bez hier s poučeným publikom, bez satirických odkazov na populárnu kultúru či bez psychologizujúcej drobnokresby postáv.

Skrátka, bez akýchkoľvek nárokov na publikum, jeho rozhľad, inteligenciu, zmysel pre humor alebo vkus.

Štúdiá DreamWorks Animation využili pre Kung Fu Pandu materiál vytvorený na digitálnu animáciu Shreka, čo dokazujú aj prostredia a pozadia v aktuálnom treťom filme.

Koncept nahlúpleho lenivého tvora, ktorý sa bez vlastného pričinenia stane hrdinom, oslovil nielen prostých Američanov. Za prvé dve časti diváci priniesli do pokladníc svetových kín viac než 1,3 miliardy dolárov.

Kung Fu Panda však stojí na klišé a stereotypoch. Neneguje ich, nespochybňuje ani nevysmieva, nepohráva sa s nimi, len ich intenzívne využíva.


DreamWorks Animation debutovali v roku 1998 ambicióznou animovanou komédiou Mravec Z v štýle Woodyho Allena. Aj nasledujúce Slepačí úlet, Shrek(oba 2001) a Príbeh žraloka (2004) stavali latku riadne vysoko. Potom sa produkcia rozdelila na ambicióznu, predstavovanú spoluprácou s britským štúdiom Aardman (Wallace a Gromit: prekliatie králikolaka, Spláchnutý), špičkovú zábavu (cykly Shrek, Madagaskar, Ako si vycvičiť draka vrátane sprievodných filmov) a číru komerciu, recyklujúcu vyššie spomínané. Sem patria Za plotom, Pán Včielka, Monštrá vs. Votrelci, Megamyseľ, Krúdovci, Turbo, Konečne doma a trilógia Kung Fu Panda.
 

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  4. Môže ťa štúdium baviť?
  5. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  6. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  10. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  1. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  2. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  3. Môže ťa štúdium baviť?
  4. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  5. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  6. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  9. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  10. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 866
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 096
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 764
  4. Ktorá farba je tá tvoja? 7 969
  5. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 7 520
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 667
  7. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 6 556
  8. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 708
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 4 422
  10. Angličtina nielen pre maturantov 4 364

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý policajný viceprezident Jaroslav Málik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Nie či, ale kedy bude koronavírus na Slovensku

Otázky a odpovede o novej nákaze.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kto vytvoril podmienky pre mafiánsky únos štátu? Pochopili sme?

Väčšina pozná odpoveď na tieto otázky.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Pellegrini v poslednej debate útočil na Matoviča a Kisku

Z predvolebnej diskusie predčasne odišiel Kotleba.

Ilustračné foto