Kung Fu Panda je hrdinom bez vlastného pričinenia

Obézny lenivý pandiak stereotypne prekonáva krízu identity

Článok pokračuje pod video reklamou

Kung Fu Panda 3

Kinotip
 
Ziskami navnadení producenti sa dali počuť, že oblažia svet ešte prinajmenšom troma ďalšími filmami o superpande ovládajúcej kung-fu.

Keďže koncept filmovej konfekcie, vyprodukovanej pre najširšie masy, sa osvedčil, verme, že v pokračovaniach dajú pozor a nepripustia už viac žiadne myšlienky, postoje či, nedajbože, názory. Len dokonalé animované  kopance, pády, nárazy a najmä smiešne grimasy. To robí Kung Fu Pandu takou obľúbenou a úspešnou.

Pozornému oku producentov však uniklo zopár maličkostí: príbeh pandieho bojovníka sa prehĺbil a psychologizoval. Pandiak Po prekonáva krízu identity, stretne biologického otca, spozná rozkošatenú rodinu, akceptuje ju, stane sa jej súčasťou a napokon je tento obézny lenivý egocentrik schopný aj obetovať sa za ňu!​

Kung Fu Panda 3 – tak ako obe predchádzajúce – je skrátka nenáročný príbeh s prízemným humorom, dych vyrážajúcou grafikou a špičkovou animáciou.

Nemá niesť stopy výrazného autorského, výtvarného či režijného rukopisu. Má byť dokonale indiferentný, dokonale priemerný, dokonale neškodný. Zadanie plní do bodky. Výsledkom sú tržby, ktoré po mesiaci prekračujú 350 miliónov dolárov.

Ak na produkte s výrobnými nákladmi 130 miliónov dolárov pracovali dve desiatky scenáristov, nemožno chatrnú stavbu príbehu s mnohými nedostatkami považovať za náhodnú či nezvládnutú.

Štúdiá pravdepodobne chceli, aby jedno klišé, príznačné pre západné filmy o východných bojových umeniach, striedalo druhé, aby dej nedával zmysel, charaktery postáv sa menili podľa aktuálnych potrieb rozprávania a humor bol výlučne prostoduchý situačný, bez hier s poučeným publikom, bez satirických odkazov na populárnu kultúru či bez psychologizujúcej drobnokresby postáv.

Skrátka, bez akýchkoľvek nárokov na publikum, jeho rozhľad, inteligenciu, zmysel pre humor alebo vkus.

Štúdiá DreamWorks Animation využili pre Kung Fu Pandu materiál vytvorený na digitálnu animáciu Shreka, čo dokazujú aj prostredia a pozadia v aktuálnom treťom filme.

Koncept nahlúpleho lenivého tvora, ktorý sa bez vlastného pričinenia stane hrdinom, oslovil nielen prostých Američanov. Za prvé dve časti diváci priniesli do pokladníc svetových kín viac než 1,3 miliardy dolárov.

Kung Fu Panda však stojí na klišé a stereotypoch. Neneguje ich, nespochybňuje ani nevysmieva, nepohráva sa s nimi, len ich intenzívne využíva.


DreamWorks Animation debutovali v roku 1998 ambicióznou animovanou komédiou Mravec Z v štýle Woodyho Allena. Aj nasledujúce Slepačí úlet, Shrek(oba 2001) a Príbeh žraloka (2004) stavali latku riadne vysoko. Potom sa produkcia rozdelila na ambicióznu, predstavovanú spoluprácou s britským štúdiom Aardman (Wallace a Gromit: prekliatie králikolaka, Spláchnutý), špičkovú zábavu (cykly Shrek, Madagaskar, Ako si vycvičiť draka vrátane sprievodných filmov) a číru komerciu, recyklujúcu vyššie spomínané. Sem patria Za plotom, Pán Včielka, Monštrá vs. Votrelci, Megamyseľ, Krúdovci, Turbo, Konečne doma a trilógia Kung Fu Panda.
 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 247
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 274
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 12 628
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 895
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 467
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 853
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 533
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 540
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 441
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 196

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Adorujú Putina, spievajú v uniforme. Prečo bude takáto kapela na Slovensku?

V Bratislave sú plagáty v azbuke. Organizátorov koncertu je ťažké vypátrať.

O knihách

Daniel Majling: Človek by dnes musel byť veľmi apatický, aby nebol naštvaný

Väčšina ľudí dnes arsertivitu a osobnosť len predstiera a idú do mnohých zbytočných sporov nie z presvedčenia