Kung Fu Panda je hrdinom bez vlastného pričinenia

Obézny lenivý pandiak stereotypne prekonáva krízu identity

Kung Fu Panda 3

Kinotip
 
Ziskami navnadení producenti sa dali počuť, že oblažia svet ešte prinajmenšom troma ďalšími filmami o superpande ovládajúcej kung-fu.

Keďže koncept filmovej konfekcie, vyprodukovanej pre najširšie masy, sa osvedčil, verme, že v pokračovaniach dajú pozor a nepripustia už viac žiadne myšlienky, postoje či, nedajbože, názory. Len dokonalé animované  kopance, pády, nárazy a najmä smiešne grimasy. To robí Kung Fu Pandu takou obľúbenou a úspešnou.

Pozornému oku producentov však uniklo zopár maličkostí: príbeh pandieho bojovníka sa prehĺbil a psychologizoval. Pandiak Po prekonáva krízu identity, stretne biologického otca, spozná rozkošatenú rodinu, akceptuje ju, stane sa jej súčasťou a napokon je tento obézny lenivý egocentrik schopný aj obetovať sa za ňu!​

Kung Fu Panda 3 – tak ako obe predchádzajúce – je skrátka nenáročný príbeh s prízemným humorom, dych vyrážajúcou grafikou a špičkovou animáciou.

Nemá niesť stopy výrazného autorského, výtvarného či režijného rukopisu. Má byť dokonale indiferentný, dokonale priemerný, dokonale neškodný. Zadanie plní do bodky. Výsledkom sú tržby, ktoré po mesiaci prekračujú 350 miliónov dolárov.

Ak na produkte s výrobnými nákladmi 130 miliónov dolárov pracovali dve desiatky scenáristov, nemožno chatrnú stavbu príbehu s mnohými nedostatkami považovať za náhodnú či nezvládnutú.

Štúdiá pravdepodobne chceli, aby jedno klišé, príznačné pre západné filmy o východných bojových umeniach, striedalo druhé, aby dej nedával zmysel, charaktery postáv sa menili podľa aktuálnych potrieb rozprávania a humor bol výlučne prostoduchý situačný, bez hier s poučeným publikom, bez satirických odkazov na populárnu kultúru či bez psychologizujúcej drobnokresby postáv.

Skrátka, bez akýchkoľvek nárokov na publikum, jeho rozhľad, inteligenciu, zmysel pre humor alebo vkus.

Štúdiá DreamWorks Animation využili pre Kung Fu Pandu materiál vytvorený na digitálnu animáciu Shreka, čo dokazujú aj prostredia a pozadia v aktuálnom treťom filme.

Koncept nahlúpleho lenivého tvora, ktorý sa bez vlastného pričinenia stane hrdinom, oslovil nielen prostých Američanov. Za prvé dve časti diváci priniesli do pokladníc svetových kín viac než 1,3 miliardy dolárov.

Kung Fu Panda však stojí na klišé a stereotypoch. Neneguje ich, nespochybňuje ani nevysmieva, nepohráva sa s nimi, len ich intenzívne využíva.


DreamWorks Animation debutovali v roku 1998 ambicióznou animovanou komédiou Mravec Z v štýle Woodyho Allena. Aj nasledujúce Slepačí úlet, Shrek(oba 2001) a Príbeh žraloka (2004) stavali latku riadne vysoko. Potom sa produkcia rozdelila na ambicióznu, predstavovanú spoluprácou s britským štúdiom Aardman (Wallace a Gromit: prekliatie králikolaka, Spláchnutý), špičkovú zábavu (cykly Shrek, Madagaskar, Ako si vycvičiť draka vrátane sprievodných filmov) a číru komerciu, recyklujúcu vyššie spomínané. Sem patria Za plotom, Pán Včielka, Monštrá vs. Votrelci, Megamyseľ, Krúdovci, Turbo, Konečne doma a trilógia Kung Fu Panda.
 

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 389
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 799
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 700
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 965
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 829
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 206
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 172
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 907
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 568
  10. Splnený sen 559

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

DOMOV

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Príbeh Petra Vajdu je úzko spätý s novinami.

KULTÚRA

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší bol posledný deň nakrúcania.

Neprehliadnite tiež

Džezáky otvorili deti v krojoch a obrazy hôr. Nechýbali ľudovky a rap

Vybrali sme to najzaujímavejšie z prvých dvoch dní festivalu.

Jo Nesbø sa vymazal z titulkov filmu Snehuliak. Nóri sú z neho šokovaní

Na filmovú podobu bestselleru som nemal žiadny vplyv, vraví.

Z opilcov na diskotéke urobil rozprávku. Beck mohol na novinke radšej spomaliť

Hudobný chameleón pred dvomi rokmi vyvolal škandál na cenách Grammy.

ROZHOVOR

Na policajnú akadémiu treba v Rusku tlačenku, muži s mocou sú neodolateľní a sexi

Rusko je rovnaké ako pred tisíc rokmi, hovorí pre SME ukrajinský režisér. Nasadili proti nemu trollov.