O KNIHÁCH

Bergmann je deviant. S láskou ho nenávidíte

Najdôležitejšia je sila predstavivosti, tvrdia autori švédskej krimi Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt.

Hans Rosenfeldt (vľavo) a Michael Hjorth.(Zdroj: Nakladatelství Host)

Michael Hjorth (1963) a Hans Rosenfeldt (1964) spolupracovali už ako televízni scenáristi, dnes majú na konte spoločne štyri knihy – s kľúčovou postavou policajného psychológa Sebastiana Bergmanna.

Michael Hjorth je nielen scenárista, ale aj zakladateľ produkčnej spoločnosti. Hans Rosenfeldt prešiel viacerými zamestnaniami, napísal scenáre k vyše dvadsiatim seriálom vrátane seriálu Most. Prvé dve knihy (Temné tajomstvá a Učeň) tejto autorskej dvojice vyšli vo vydavateľstve Ikar, dve pokračovania príbehov o Sebastianovi Bergmannovi vydalo vlani české vydavateľstvo Host (Hrob v horách, Němá dívka). Na otázky Sme odpovedal M. Hjorth.

Podľa viacerých pozorovateľov severskej či švédskej krimi, jej súčasní autori vychádzajú zo základov postavených autorskou dvojicou Maj Sjöwallová a Per Wahlöö. Okrem toho, že ukázali svetu aj nečakanú temnú stránku Švédska, majú ich diela silný sociálny rozmer, kritický k dobovej či súčasnej švédskej politickej a ekonomickej elite. Myslíte si, že krimiliteratúra má mať aj tento tón, aby zaujala čitateľov?

„Prinajmenej to pomáha. Rozprávanie príbehov z prostredia vyšetrovania a ponorenie sa do spoločenských a politických problémov je veľmi účinné. Podľa nás toto je skutočné dedičstvo po Sjöwallovej a Wahlööovi, na ktorých báječne nadviazali Henning Mankell a Stieg Larsson. Nie je to však nevyhnutnosť. My sami tam pri písaní novej knihy nezačíname. Zameriavame sa viac na zápletku a vývoj hlavných postáv. Potom prichádzajú na rad spoločenské aspekty, najmä preto, že sa snažíme podať vzrušujúce príbehy o vrahoch, polícii a obetiach - potom sa už nevyhnutne objavia aj spoločenské a politické otázky.”

Viac ako v iných literatúrach sa v severskej krimi rozmohol trend autorských dvojíc – čo zviedlo dokopy vás dvoch a v čom vidíte prínos takéhoto autorského písania?

„Obaja sme pracovali ako televízni scenáristi, a teda poznali sme sa už roky. V televízii je proces spolupráce veľmi podobný, takže bolo pre nás prirodzené písať spolu. Čo sa týka samotného písania, ak chcete napísať veľa dobrých kníh, je dobré, ak ste na to dvaja. Je to užitočné pri vyhodnocovaní textu, pri vývoji postáv, ale aj vo vzájomnej podpore. Písanie je maratón a niekedy pomáha, že ste dvaja, ak sa dostanete na veľký, strmý kopec.”

Ako sa rozhodujete v situáciách, ak máte odlišný názor napríklad na pointu, vykreslenie postáv? Kto má posledné slovo? Hlasovať predsa nemôžete...

„Základom spolupráce je schopnosť urobiť kompromis, ale v konečnom dôsledku Hans má posledné slovo, aby zladil naše štýly. A zriedkavo nesúhlasíme, skôr sa vzájomne dopĺňame.“

Zrejme nie je celkom jednoduché - pri takom obrovskom množstve každoročne vychádzajúcich krimirománov – udržať si čitateľa novými príbehmi a zápletkami. Máte zdroje informácií aj v policajnom prostredí?

„Nie, to všetko je fikcia. Spravíme si síce rešerše, ale nejdeme veľmi do hĺbky. Naše príbehy nepovažujeme za skutočné.  Predstavujú pre nás zábavu s realistickými prvkami.”

Viacerí spisovatelia krimirománov majú za sebou minulosť policajného vyšetrovateľa, čiže disponujú aj osobnou znalosťou policajného prostredia, vyšetrovacích postupov, čím majú istú výhodu oproti spisovateľom laikom. Ako kompenzujete tento „hendikep“? A považujete to vôbec za hendikep?

„Nie, my sme rozprávači príbehov. Chceme, aby nás ľudia hodnotili podľa príbehov, ktoré im prinesieme, a nie podľa vykreslenia prostredia. Tým však nechceme naznačiť, že prostredie nehrá rolu. Štýl, tón, výber zápletky – to všetko je kombinácia minulosti, prítomnosti a fantázie. Podľa nás je sila predstavivosti tou najmenej používanou schopnosťou ľudstva, ale pre spisovateľa tou najdôležitejšou.”

Psychológ Sebastian Bergman je možno najsilnejšou stránkou vašich románov. Osobne sa mi zdá, že v časti súčasnej krimi akoby chýbala tá iná odlišná vecná línia, ktorá dodáva krimirománom faktografickú nasýtenosť a kontakt s iným svetom, ktorý obohacuje dej, postavy a vzťahy v románoch. Prečo ste si zvolili takúto postavu? Kombinácia génia a sukničkára je mimoriadne príťažlivá...

„Vedeli sme, že chceme postavu s komplikovanými povahovými črtami, ktorá by konala deviantne a svojím správaním by sa vymykala z bežného štandardu.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 558
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 037
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 014
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 781
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 943
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 552
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 192
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 568
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 760
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 173

Téma: O knihách


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Keď sa Slovák vyberie do sveta. Film OUT má za sebou historickú premiéru v Cannes

Režisér György Kristóf priniesol šarmantného hrdinu z východu.

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.