Strieborného medveďa si začiatkom minulého roka z Berlínskeho filmového festivalu odniesla komorná psychologická dráma čilského režiséra Pabla Larraína El Club o živote v domove, kam katolícka cirkev ukrýva pedofilných kňazov. Koniec leta priniesol na Benátskom festivale drámu Toma McCarthyho Spotlight, ktorá tému rozvíja: rozkrýva široké súvislosti zneužívania mladistvých kňazmi, vrátane zatajovania, ututlávania, zastrašovania a podplácania.
Snímka, ktorú nominovali na šesť Oscarov, aby napokon získala ceny len v kategóriách Najlepší film a Najlepší pôvodný scenár, je však predovšetkým veľkou poctou investigatívnej žurnalistike. A demokracii.
Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams a Brian d'Arcy James hrajú reportérov investigatívnej rubriky Spotlight v novinách Boston Globe. Môžu si sami vyberať témy a pracovať na nich celé mesiace. Keď vedenie novín preberie nový editor (Liev Schreiber), navrhne im, aby sa venovali obvineniam, že bostonský arcibiskup kryje pedofilné škandály svojich kňazov.
Každý si nesie príbeh na chrbte
Novinárom nevonia, že im nový šéf chce rozkazovať. Tobôž človek židovského pôvodu, ktorý práve prikvitol z Floridy! Do práce sa nepúšťajú s nadšením. Postupne však odhaľujú nové a nové skutočnosti, stretávajú sa s obeťami, právnikmi aj kňazmi – a obraz, ktorý sa pred nimi vynára, je čoraz obludnejší.
Hoci námetom sa stali skutočné udalosti a herci hrali skutočných, väčšinou dodnes žijúcich ľudí, film je vzácne civilný, presvedčivý a vyrovnaný. V relatívne neveľkom Bostone žije mnoho katolíkov a katolícke korene majú i filmoví žurnalisti. Sami sa zložito vyrovnávajú s výsledkami svojho pátrania. Snímka sa zamerala na prípad a novinársku prácu.