SME

Veľkú výstavu Rudolfa Filu otvorili v Pálffyho paláci

Doma je tam, kde visí Fila, hovoria o obrazoch uznávaného maliara jeho obdivovatelia

Inú chuť má človek maľovať, keď má štyridsať, ako keď má šesťdesiat, povedal pred pár rokmi v rozhovore pre SME Rudolf Fila. Dokazujú to aj jeho rôzne tvorivé obdobia. Na snímke Gorgonská tvár (1977, olej na plátne)Inú chuť má človek maľovať, keď má štyridsať, ako keď má šesťdesiat, povedal pred pár rokmi v rozhovore pre SME Rudolf Fila. Dokazujú to aj jeho rôzne tvorivé obdobia. Na snímke Gorgonská tvár (1977, olej na plátne) (Zdroj: GMB)

Zbierky obrazov Rudolfa Filu po jeho smrti čoraz viac potvrdzujú, že je ikonou slovenského maliarstva 20. storočia.

Američania majú úslovie, že túlavý človek je doma tam, kam si zavesí klobúk. Ja som doma tam, kde si zavesím Filov obraz, povedal kedysi spisovateľ Pavel Vilikovský. Mal by si z čoho vyberať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takmer stotridsať obrazov Rudolfa Filu práve visí od štvrtka na jeho veľkej retrospektívnej výstave. Podarilo sa ju zostaviť zo zbierok piatich slovenských galérií a 24 súkromných zberateľov. Patričnú dôstojnosť im dodávajú priestory bratislavského Pálffyho paláca. 

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa dokonalé repliky obrazov či detaily nahých ženských tiel umocnia výrazným gestickým zásahom maliara, človek sa môže cítiť tak trochu skľúčene a zaskočene.

Stačí však druhý okamih a zapôsobia naňho opäť, tentoraz zvláštne oslobodzujúco. A ak sa nedá odradiť vážnym statusom výtvarného umenia, napokon sa pod fúz usmeje.

Tie nenáhodné, jednoznačné a zručnou rukou dômyselne ťahané hrubé ťahy štetcom na nežných portrétoch od starých majstrov vzdávajú hold histórii umenia. Robia z nej jedným dychom, alebo skôr ťahom, aj sviežu a zábavnú tému. 

Históriou sa Rudolf Fila dopodrobna inšpiroval, mal mimoriadne znalosti aj z hudby a literatúry, najmä z poézie. Jeden z našich najväčších maliarov namaľoval stovky obrazov, v ktorých možno nachádzať rukopis vzdelanca a osvietenca, výmyselníka a zvedavého pozorovateľa, prosto renesančného človeka.

SkryťVypnúť reklamu

Maľoval, koľko chcel

Naposledy sme jeho výstavu v podobnom rozsahu mohli vidieť v roku 1993 v Slovenskej národnej galérii, ešte za jeho osobnej účasti. Na prípravách tejto novej sa tiež podieľal, veď ju s kurátorom Janom Kukalom začali zostavovať pred troma rokmi.

Rudolf Fila však pred rokom zomrel, s výstavou veľmi pomohla jeho manželka, reštaurátorka Dorota Filová. Je zároveň spoluautorkou mnohých jeho obrazov – premalieb kópií starých majstrov, ktoré sú úžasnou kapitolou jeho tvorby.

Okrem nej prešiel aj tvorivými obdobiami abstrakcie či povestných teloviek. 

Rudolf Fila pochádzal z Příbramu na Morave, odtiaľ odišiel študovať na Školu umeleckého priemyslu v Brne. Práve tu stretol svojho osudového pedagóga Bohdana Lacinu, ktorý v ňom vypestoval nielen remeselnú maliarsku a kresliarsku zručnosť, ale aj lásku k histórii a dejinám umenia.

SkryťVypnúť reklamu

Fila obdivoval tvorbu a rozmer Ľudovíta Fullu, kvôli ktorému prišiel študovať na Vysokú školu výtvarných umení do Bratislavy. Hoci napokon skončil v ateliéri Jána Mudrocha, Bratislava si ho získala. Na legendárnej Škole umeleckého priemyslu učil Fila takmer tridsať rokov. 

Viacerí ľudia dnes tvrdia, že mohol radšej viac maľovať ako učiť. Filu však práca pedagóga napĺňala, medzi študentmi bol veľmi obľúbený, pod jeho vedením sa škola za čias normalizácie stala oázou slobodného myslenia a sústredeného štúdia.

Napísal niekoľko kníh, vychoval stovky žiakov, z ktorých mnohí sú dnes cenení výtvarníci, nasledovali ho a stále nesú jeho teoretický aj ľudský odkaz. 

Objavila ho Sorbonna

Fila dokázal s režimom nekoketovať, a predsa maľovať, hoci dlhé roky len do domáceho skladu. „Jeho abstraktné obrazy boli v totálnom konflikte s oficiálnou kultúrnou politikou komunistického režimu,“ hovorí kurátor a zberateľ Jan Kukal.

SkryťVypnúť reklamu

Ani po revolúcii však Filu nevyniesli do nebies. Mal svoju predstavu, ako by podľa vzoru bauhausu mohlo efektívne fungovať univerzitné štúdium výtvarného umenia, lenže tá si s ťažko meniteľnými pedagogickými štruktúrami veľmi nerozumela.

Chvíľu pôsobil ako docent aj na VŠVU, v roku 1992 však odišiel do dôchodku ako umelec v slobodnom povolaní. Roky ďalej maľoval. 

Jeho tvorbu si ešte počas normalizácie všimol francúzsky kunsthistorik Étienne Cornevin a obhájil dizertačnú prácu o jeho diele na parížskej Sorbonne. Fila sa tak postupne stal ikonou slovenského maliarstva 20. storočia na európskej úrovni.

Potvrdzuje to aj táto retrospektívna výstava, ktorá potrvá do začiatku júna.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 327
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 256
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 550
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 378
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 006
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 508
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 453
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 113
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 483
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 036
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 999
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 956
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 449
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 074
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 5 358
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 746
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu