Originálny chlap, ktorý rukami čaroval magické formy ľudského vnútra tak, ako výnimočne ich vnímal. Chcel, aby jeho sochy niesli v sebe výrazné pohnútky – ľudskú drámu aj potešenie.
Taký bol Andrej Rudavský, poctivý sochár, tvrdý a pritom tvárny ako ruda – hovoria o ňom jeho obdivovatelia. Zomrel včera ako 83-ročný.

Galandovská ruka
Študoval v päťdesiatych rokoch v Bratislave a Prahe v školách umeleckého priemyslu, v roku 1960 sa usadil v Podunajských Biskupiciach, kde pôsobil až do svojej smrti. Práve počiatočné 60. roky určili hodnotu jeho umeleckého odkazu.
Vtedy vstúpil do hnutia galandovcov a hoci bol najmladší, stal sa jeho plnohodnotným predstaviteľom. S galandovcami bol prepojený nielen duchovne, ale dokázal sa stotožniť aj s ich programovým vyhlásením o spoločnom prístupe k tvorbe a postoji k politickému dianiu v spoločnosti.


Členovia skupiny Mikuláša Galandu boli začiatkom normalizácie podrobení ostrej kritike, vylúčení zo Zväzu výtvarných umelcov a dostali zákaz vystavovať. Platilo to aj na Andreja Rudavského.
„Všetci galandovci pracovali vo svojich dielach s redukciou tvarov, bol to ich typický, veľmi konštantný znak,“ hovorí kunsthistorička Zsófia Kiss Szemán. Rudavského hlavnými symbolickými motívmi boli kaplnka a postava, odvíjal sa od nich počas celej svojej tvorby. Práve na nich sme mohli sledovať kontinuitu jeho tvorby.
Vychádzala z neoavantgardného impulzu a hlásila sa k slovanskej duchovnosti aj k jej tradíciám. „Vďaka celkovej kontinuite mohla tvorba galandovcov prežiť, na rozdiel od iných modernistických hnutí, ktoré sa časom stali prežitkom,“ hovorí Szemán.

Travertín medzi ľuďmi
Hodnota Rudavského diela narastá aj vďaka jeho individuálnemu tvorivému programu. Bol jedinečným hľadačom technických riešení, v sochárstve využíval rôzne netradičné materiály ako keramiku alebo živicu a nové moderné postupy ich deštrukcie ako pálenie či agresívne zásahy.
Svoje idey dokázal osobito zladiť s robustne monumentálnym výrazom, uchoval si ho až do konca svojej tvorby.
Andrej Rudavský v roku 1965 založil s kolegami medzinárodné sochárske sympózium vo Vyšných Ružbachoch. V tom čase išlo o dôležitý krok – sochári chceli ostať v blízkom kontakte s dedinským ľudom, zároveň však nájsť v Československu vhodnú lokalitu, výnimočné miesto s kameňmi sochárskej kvality.
Práve v Ružbachoch sa našiel kvalitný travertín v prírodnom teréne, s ktorým tak rád pracoval. Nechal v kraji mnoho exponátov a najmä kus srdca.
