Počítače nik nepochopil. Len umelci

Kam až sa dá zájsť s počítačovými kódmi a matematickými rovnicami ukazuje dizajnér Karsten Schmidt.

3D inštalácia Co(de)factory bola vystavená v londýnskom kultúrnom centre Barbican v rámci Google DevArt &Digital revolutions Exhibiton. (Zdroj: Andrew Meredith)

Nemec Karsten Schmidt nie je stotožnený s tým, že ho volajú umelec. Keď to počuje, opýta sa: A ako vlastne definujeme umenie? On je vraj umelec, programátor aj dizajnér v jednom, a keď niekto potrebuje ľudí škatuľkovať podľa nástrojov, ktoré k práci používajú, veľmi mu nepomôže.

On sám sa už roky venuje procesom, ktoré dlho ostávali skryté len za obrazovkami počítačov. Využíva na to vlastnoručne postavené 3D tlačiarne alebo laserové frézy. Jeho práca oslovila už aj firmy ako Audi či Google, ktorý stál aj za jeho posledným veľkým projektom z roku 2014.

Bola ním tri a pol metra vysoká 3D inštalácia s názvom Co(de)factory. Jej ústredným prvkom bola tlačiareň, návštevníci na nej mohli raz denne vytlačiť objekt, ktorý sami vytvorili na obrazovkách umiestnených v bočných podstavcoch. V Bratislave o svojom očarení technológiami hovoril na konferencii Sensorium.

Kód je mocný

S počítačmi sa prvýkrát stretol, keď mal trinásť rokov a mama ho zapísala na poobedné počítačové kurzy. Vyrastal vo východnom Nemecku poznačenom komunizmom, a preto nadšene uvítal možnosť uniknúť od starých ruských filmov a začal prenikať do tajov kódov.

„Mal som šťastie na učiteľov, ktorí sa rozhodli nestrácať zbytočne čas a využiť ho čo najefektívnejšie. Mali sme celý rok na to, aby sme vytvorili jednoduchú počítačovú hru, učili sme sa robiť všetko od pixelového písma, hudby, postavičiek až po celé herné prostredie.

Práve v tom období som zistil, čo chcem v živote robiť,“ hovorí Schmidt, dnes úspešný multidisciplinárny umelec. Počítačový kód považuje za neobmedzený tvorivý nástroj.
Po revolúcii bol vtiahnutý do demoscény – subkultúry na pomedzí digitálneho umenia a kreatívnej tvorby. Pridal sa k ľuďom, čo chceli rúcať predstavy o technologických medziach a názoroch, že počítače sú iba na prácu a hry. „Boli to ľudia, ktorí od úplných počiatkov počítačovej éry nútili prístroje vytvárať veci, aké nik predtým ešte nevidel,“ hovorí.

Proces ako dizajnérsky nástroj

Karsten Schmidt postupne prenikol do sféry, ktorú dnes označujeme ako generatívny dizajn. Funguje vlastne rovnako ako ten klasický dizajn, no umelec v ňom musí zapájať najmä systémové myslenie. Na začiatku má nejasnú predstavu o tom, aký objekt by chcel vytvoriť, no cesta k nemu vedie spleťou algoritmov a počítačových programov.

Umením sa vraj preto môže stať aj biochemický proces alebo matematická rovnica – základnou ideou je využiť rozličné procesy ako kreatívny nástroj.

„Krása programovania je v tom, že vďaka kódom dokážete vyprodukovať akýkoľvek typ umenia – hudbu, text, obrazy či objekty. To je na tom fascinujúce,“ hovorí. Myslí si, že tí, čo dokážu preniknúť dokážu do tajov programovania preniknúť, majú pred sebou nespočetne veľa možností a ciest, ktorými sa dá vydať a tvoriť neobyčajné veci.

Nikdy pritom dopredu nevie, čo tvorivý proces prinesie. Finálny produkt, napríklad vyrezaný v 3D tlačiarni, pritom môže byť úplným nepodarkom. „Neviem však o žiadnom inom médiu, ktoré by malo taký obrovský potenciál.“ Stačí mu napríklad len osem slovies v správnej sekvencii, aby z nudnej kocky vytvoril fascinujúci hmyz.

„Táto sféra ukazuje, aký dôležitý je jazyk, a že práve ten ľudí najviac od seba odlišuje.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 552
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 826
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 751
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 979
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 964
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 111
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 986
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 687
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 352

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop