Počítače nik nepochopil. Len umelci

Kam až sa dá zájsť s počítačovými kódmi a matematickými rovnicami ukazuje dizajnér Karsten Schmidt.

3D inštalácia Co(de)factory bola vystavená v londýnskom kultúrnom centre Barbican v rámci Google DevArt &Digital revolutions Exhibiton. (Zdroj: Andrew Meredith)

Nemec Karsten Schmidt nie je stotožnený s tým, že ho volajú umelec. Keď to počuje, opýta sa: A ako vlastne definujeme umenie? On je vraj umelec, programátor aj dizajnér v jednom, a keď niekto potrebuje ľudí škatuľkovať podľa nástrojov, ktoré k práci používajú, veľmi mu nepomôže.

On sám sa už roky venuje procesom, ktoré dlho ostávali skryté len za obrazovkami počítačov. Využíva na to vlastnoručne postavené 3D tlačiarne alebo laserové frézy. Jeho práca oslovila už aj firmy ako Audi či Google, ktorý stál aj za jeho posledným veľkým projektom z roku 2014.

Bola ním tri a pol metra vysoká 3D inštalácia s názvom Co(de)factory. Jej ústredným prvkom bola tlačiareň, návštevníci na nej mohli raz denne vytlačiť objekt, ktorý sami vytvorili na obrazovkách umiestnených v bočných podstavcoch. V Bratislave o svojom očarení technológiami hovoril na konferencii Sensorium.

Kód je mocný

S počítačmi sa prvýkrát stretol, keď mal trinásť rokov a mama ho zapísala na poobedné počítačové kurzy. Vyrastal vo východnom Nemecku poznačenom komunizmom, a preto nadšene uvítal možnosť uniknúť od starých ruských filmov a začal prenikať do tajov kódov.

„Mal som šťastie na učiteľov, ktorí sa rozhodli nestrácať zbytočne čas a využiť ho čo najefektívnejšie. Mali sme celý rok na to, aby sme vytvorili jednoduchú počítačovú hru, učili sme sa robiť všetko od pixelového písma, hudby, postavičiek až po celé herné prostredie.

Práve v tom období som zistil, čo chcem v živote robiť,“ hovorí Schmidt, dnes úspešný multidisciplinárny umelec. Počítačový kód považuje za neobmedzený tvorivý nástroj.
Po revolúcii bol vtiahnutý do demoscény – subkultúry na pomedzí digitálneho umenia a kreatívnej tvorby. Pridal sa k ľuďom, čo chceli rúcať predstavy o technologických medziach a názoroch, že počítače sú iba na prácu a hry. „Boli to ľudia, ktorí od úplných počiatkov počítačovej éry nútili prístroje vytvárať veci, aké nik predtým ešte nevidel,“ hovorí.

Proces ako dizajnérsky nástroj

Karsten Schmidt postupne prenikol do sféry, ktorú dnes označujeme ako generatívny dizajn. Funguje vlastne rovnako ako ten klasický dizajn, no umelec v ňom musí zapájať najmä systémové myslenie. Na začiatku má nejasnú predstavu o tom, aký objekt by chcel vytvoriť, no cesta k nemu vedie spleťou algoritmov a počítačových programov.

Umením sa vraj preto môže stať aj biochemický proces alebo matematická rovnica – základnou ideou je využiť rozličné procesy ako kreatívny nástroj.

„Krása programovania je v tom, že vďaka kódom dokážete vyprodukovať akýkoľvek typ umenia – hudbu, text, obrazy či objekty. To je na tom fascinujúce,“ hovorí. Myslí si, že tí, čo dokážu preniknúť dokážu do tajov programovania preniknúť, majú pred sebou nespočetne veľa možností a ciest, ktorými sa dá vydať a tvoriť neobyčajné veci.

Nikdy pritom dopredu nevie, čo tvorivý proces prinesie. Finálny produkt, napríklad vyrezaný v 3D tlačiarni, pritom môže byť úplným nepodarkom. „Neviem však o žiadnom inom médiu, ktoré by malo taký obrovský potenciál.“ Stačí mu napríklad len osem slovies v správnej sekvencii, aby z nudnej kocky vytvoril fascinujúci hmyz.

„Táto sféra ukazuje, aký dôležitý je jazyk, a že práve ten ľudí najviac od seba odlišuje.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 7 007
  2. Od septembra opäť po starom 5 893
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 664
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 073
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 840
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 749
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 200
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 115
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 096
  10. Leto nekončí! 1 031

Téma: Umenie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Technológie

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

ŠPORT

Ramsaymu premiéra vyšla. Vie, že musíme hrať ešte lepšie

Slovenskí hokejisti porazili Česko.

Neprehliadnite tiež

Zomrel jeden z najvýznamnejších jazzových gitaristov

Umelec sa predstavil v Bratislave aj s českou formáciou Robert Balzar Trio.

RECENZIA

Ako správa z paralelného vesmíru. Tak vyzerá Svěrákov film Po strništi bos

Český film je úkaz. Chcel byť chlapčenskou verziou Babičky?

Orchester môže popových hudobníkov zničiť. Je to tenký ľad

Meky Žbirka, Korben Dallas a Longital vysvetľujú, prečo sa rozhodli prerobiť svoje pesničky.

Rytmus bude nadávať, orchester hrať. Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy

Žiadny hudobný nápad nevyvolal tento rok väčšiu kritiku.