7 vecí, ktoré nevyhnutne potrebuje slovenský film

Režisér Peter Krištúfek videl filmy Červený kapitán, Stanko a Agáva a dostal sa k diagnóze slovenskej kinematografie.

Režisér Michal Kollár nakrútil divácky film Červený film. Aj keď sa to u nás nepatrí.(Zdroj: ČERVENÝKAPITÁN)

Slovenskí diváci nie sú hrdí na to, že idú do kina na domáci film. Príčin je mnoho. Jednou z nich je kolísavá kvalita našich výtvorov, druhou zas naša typická neprajnosť. Veď už Štúr bedákal, že nevieme oceniť seba samých a držať spolu a zatiaľ sa to nezmenilo. A tretím dôvodom je, že slovenský film dlho tápal.

Teraz však už vzniká nanovo a dnes nastala chvíľa, že máme v kinách tri nové a zároveň veľmi rozdielne diela. Podľa nich sa dá určiť diagnóza slovenského filmu a povedať, čo nevyhnutne potrebuje:

1. Trochu obyčajnosti - ako vo filme Stanko

Roadmovie Stanko má silnú atmosféru a modernú tému obchodu s bielym mäsom, ktorú hlavný hrdina vníma veľmi svojsky. Je skvelým príkladom, ako dodržať základné prikázania nízkorozpočtového filmu – nakrúcanie v exteriéri, využitie nehercov, prirodzené svetlo, malý štáb. V šesťdesiatych rokoch by sa k tomu rátalo aj použitie 16 mm suroviny (nie drahej 35-milimetrovej), ale to dnes spoľahlivo nahrádza nakrúcanie digitálnou kamerou

Takýchto počinov má Slovensko už niekoľko – patrí k nim napríklad aj oceňovaný film Koza. Stanko ponúka zaujímavý kontrast relatívnej „obyčajnosti“ príbehu spolu s neštylizovaným herectvom a krásnej, štýlovo čistej, farebnej kamery. Možno by si zaslúžil atraktívnejší názov – hoci mi teraz nenapadá žiadny iný, ale bol pre mňa diváckym zážitkom. Nie je filmom pre každého a festivaloch bude mať určite úspech. 

2. Rýdzo slovenský a rýdzo žánrový film - ako Červený kapitán

Červený kapitán prináša do našich kín niečo celkom odlišné: rýdzo slovenský žánrový film. Bol nakrútený podľa bestselleru Dominika Dána. Rešpektuje dobové reálie deväťdesiatych rokov, bez ktorých by nefungovali motivácie – a dodržať všetky detaily zrejme nebolo ľahké, čomu nasvedčuje aj rozpočet. 

Kto sa bude snažiť spomenúť si na slovenskú kinematografickú detektívku, bude musieť dolovať veľmi hlboko a asi najskôr siahne po štyridsaťročnej klasike Smrť prichádza v daždi. Ak divák nečítal predlohu, môže byť sprvoti celkom zmätený, oproti knihe bolo treba všeličo vypustiť a zjednodušiť. Ale aj tak film svojou atmosférou a technickým vyhotovením pôsobí až tak „neslovensky“ (citujem náhodne vypočutý rozhovor dvoch divákov), čo je v momentálnej situácii poklona a dúfam, že so stúpajúcou kvalitou našich filmov postupne ňou byť prestane. 

Konečne tu teda máme kvalitný slovenský film, ktorý má (pre niektorých vulgárny) prívlastok – divácky. Netreba však zabúdať na výrok Sergeja Ejzenštejna, že film má byť „montážou atrakcií“, nielen montážou útrpných výjavov zo života sociálne slabších spoluobčanov alebo montážou prázdneho tárania, tak rozvinutého v televíznych seriáloch. 

Čo je dôležité, Červený kapitán vznikol v česko-poľsko-slovenskej koprodukcii, čiže sa nespoľahol na typický slovenský prístup: napíšem žiadosť a rozpočet, obvolám pár kamarátov a čakám, kým mi film zaplatí Audiovizuálny fond.

3. Nenakrúcať zbytočné filmy - ako Agáva 

Naproti tomu tu máme film Agáva. Písať o ňom je ťažká vec, pretože tvorcov si vážim a až sa mi nechce veriť, že vyprodukovali niečo také pekné a zároveň zbytočné. Nuž čo, ako býva zvykom v Amerike, že zubár musí na staré kolená vydať knihu, tak na Slovensku začína byť precedensom, že úspešní scenáristi chcú za každú cenu nakrútiť v istom veku film. Aby všetkým ukázali, že to dokážu? Potrebujú zaspievať labutiu pieseň? Asi. 

Výsledky sú však rozporuplné. Keby napísali knihu, nijaký problém – tá je lacná a neškodná, ale na slovenský film nemáme (a žiaľ, ani nikdy nebudeme mať) veľa peňazí. Má teda zmysel nimi takto plytvať na uspokojenie vlastného ega? Agáva ustrnula v pozícii pekne vyzerajúceho a zbytočného anachronizmu. 

Režisér vie urobiť film. Aby si to dokázal, stálo to priveľa peňazí. A to bez relevantných koproducentov, iba s prispením štátu. To je naozaj trochu luxus. Najmä ak si uvedomíme, že Agáva nemá veľký divácky ani festivalový potenciál, čo sú dve polohy, ktorými sa môže merať úspešnosť filmu.

4. Nekradnúť a robiť film poctivo

Vraciam sa k svojmu tvrdeniu zo začiatku tohto článku. Slovenský film je opäť v plienkach a má množstvo detských chorôb. Ako je známe, je to najdrahší druh umenia (bežnému divákovi sa pri číslach z rozpočtov zaručene krúti hlava), a to poskytuje veľa možností na rozličné zvláštne praktiky. Patrí k nim prax istých filmových producentov zaviazať si silné meno a potom na ňom získať balík peňazí (či sú naozaj investované do filmu, je otázne), podobne ako zvyk iných producentov vložiť do realizácie iba minimum získaných prostriedkov a veselo pýtať ďalšie. 

A predovšetkým ryžovať a mať sa dobre. To je naozaj trestuhodné.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 8 812
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 236
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 321
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 193
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 315
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 128
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 628
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 203
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 008
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 924

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

KOMENTÁRE

Danko ukazuje ďalšie svoje limity

U Danka sa hrdosť stratila v bozkoch na výložkách.

Neprehliadnite tiež

Koncert Norah Jones v Ostrave mal jednu chybu. Bol príliš ticho

Na festivale Colours of Ostrava vo štvrtok zneli dva silné hlasy.

Šéf detskej televízie: Zdôrazňujeme kompletnú rodinu, ale neriešime politiku ani náboženstvo

V rozprávkach slovenskej Ducktv sa proti drakovi bojuje zubnou kefkou. Aj svet na nich fičí.

Nekrológ

Benningtonove trápenia nevyšli nazmar. Dôkazom je Hybrid Theory

Správe o smrti speváka Linkin Park sa nedá uveriť.

Zomrel spevák skupiny Linkin Park, spáchal samovraždu

Chester Bennington sa zrejme obesil vo svojom dome.