SME

V ponuke síce nie je všetko, ale vyberiete si

Hra prešla pred týmto inscenovaním oblúkom príznačným pre uvádzanie súčasnej slovenskej drámy na Slovensku - najskôr získala Radokovu cenu za najlepší pôvodný text a bola realizovaná v pražskom Národnom divadle.

Hra prešla pred týmto inscenovaním oblúkom príznačným pre uvádzanie súčasnej slovenskej drámy na Slovensku - najskôr získala Radokovu cenu za najlepší pôvodný text a bola realizovaná v pražskom Národnom divadle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spletené osudy postáv, ktoré spája priestor hypermarketu a komplikované osobné väzby, prinášajú momentálne najtypickejší druh súčasnej európskej realistickej drámy s klipovitou štruktúrou náhodných stretnutí a dialógov, s ambíciou vypovedať o konzume a povrchnosti modernej doby.

Z tohto uhla pohľadu neprináša text nič šokujúce a neposúva žiadne hranice - v slovenskom kontexte je však pozoruhodný už len autorskou odvahou komentovať súčasnú realitu realisticky, bez úniku do fantazijných svetov a štylizovaných symbolov.

SkryťVypnúť reklamu

Inscenátori sa zrejme odrazili od konceptu hypermarketu ako novodobého chrámu; scénografii s výraznou mramorovou podlahou (jej komplikovaný vzor však nepripomínal ani jedno z prostredí, v ktorých sa dej odohrával) dominuje plátno zadnej projekcie, na ktorej sa striedajú prvky rámcujúce a charakterizujúce jednotlivé miesta deja.

Významným dynamizujúcim prvkom je aj hudba a najmä častá prítomnosť skupiny tanečníkov, ktorí štylizovanými tancami vypĺňajú zadný i predný plán viacerých scén. Zatiaľ čo v prípade scény na diskotéke, či pri záverečnom chaose v hypermarkete je ich prítomnosť veľmi logická a organická, pri scénach, v ktorých sa zároveň odohrávajú intímnejšie dialógy, pôsobí tento prvok dosť zvláštne. Je však pochopiteľné, že režisér Polák siahol aj po takýchto prostriedkoch "zdivadelnenia" textu, keďže dramatickosť predlohy spočíva skôr v dialógoch a načrtnutých vzťahoch, než v dianí a konaní.

SkryťVypnúť reklamu

Hre by snáď viac pristal trochu intímnejší priestor a zrejme by to pomohlo aj hercom, ktorí mali občas problém udržať primerane civilný tón. Devízou hry je totiž najmä veľmi súčasný jazyk, primerane hovorový i vulgárny, cez ktorý sa najjednoduchšie môžeme stotožniť s myšlienkou, že sa hrá o nás. Najspontánnejšie s ním narába Zuzana Fialová, ktorá v postave Evy excelovala vo všetkých fázach jej životného príbehu, a vytvorila tak dramatickú hrdinku, ktorá je zraniteľná i drsná, no najmä prekvapivo sympatická a autentická.

Klimáčkov text prináša na scénu postavy zo širokého vekového i sociálneho spektra, typické obzvlášť pre náš priestor a dobu, ktoré režisér s hercami našťastie nekarikujú, ale pomerne citlivo hľadajú ich ľudský rozmer. A hoci z replík sem-tam zavanie jemné klišé či moralizmus a niektoré dejové zvraty pripomenú telenovelu, ktorá sa v hre paroduje, aktuálnosť tém, sviežosť jazyka a prítomný humor vytvára priestor, aby sme sa v niektorej postave a situácii našli, na chvíľu zastavili a snáď aj zauvažovali.

SkryťVypnúť reklamu

Inscenátori túto možnosť ponúkajú v obale modernej, esteticky i koncepčne čistej inscenácie, ktorá nerobí pokusom o uvádzanie súčasnej slovenskej drámy najhoršiu reklamu. V tomto Hypermarkete síce zrejme nekúpite všetko, čo ste chceli, ale je šanca, že vás v ňom zaujme aspoň niečo, čo si radi odnesiete domov.

Viliam Klimáček: Hypermarket m Slovenské národné divadlo 
Réžia: Roman Polák a. h. 
Dramaturgia: Darina Abrahámová 
Scéna: Vladimír Čáp 
Kostýmy: Marija Havran 
Hudba: Michal Novinski 
Choreografia: Dana Dinková 
Hrajú: Zuzana Fialová, Emília Vášáryová, Slávka Halčáková a. h., František Kovár, Jozef Vajda a hosťujúca tanečná skupina 
Premiéra: 16. apríla

Autor: SOŇA ULIČNÁ(Autorka je teatrologička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 158
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 998
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 475
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 336
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 252
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 844
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 739
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 251
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Akciové trhy prudko klesajú.

Na nájdenie vinníka nie je potrebné ekonomické vzdelanie.


113
Trhy na Wall Street.

Príležitosťou môžu byť napríklad farmafirmy či biotechnologické tituly.


Marián Studenič v drese švédskeho Färjestad BK.

Slovenská reprezentácia začala prípravu.


2
Telá zabitých zdravotníkov presunuli z hromadného hrobu pri Rafah.

OSN sa k telám spočiatku nevedela dostať.


  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 631
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 261
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 576
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 166
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 615
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 911
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 713
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 670
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu