RECENZIA / DIVADLO

V ponuke síce nie je všetko, ale vyberiete si

Hra prešla pred týmto inscenovaním oblúkom príznačným pre uvádzanie súčasnej slovenskej drámy na Slovensku - najskôr získala Radokovu cenu za najlepší pôvodný text a bola realizovaná v pražskom Národnom divadle.

Hra prešla pred týmto inscenovaním oblúkom príznačným pre uvádzanie súčasnej slovenskej drámy na Slovensku - najskôr získala Radokovu cenu za najlepší pôvodný text a bola realizovaná v pražskom Národnom divadle.

Spletené osudy postáv, ktoré spája priestor hypermarketu a komplikované osobné väzby, prinášajú momentálne najtypickejší druh súčasnej európskej realistickej drámy s klipovitou štruktúrou náhodných stretnutí a dialógov, s ambíciou vypovedať o konzume a povrchnosti modernej doby.

Z tohto uhla pohľadu neprináša text nič šokujúce a neposúva žiadne hranice - v slovenskom kontexte je však pozoruhodný už len autorskou odvahou komentovať súčasnú realitu realisticky, bez úniku do fantazijných svetov a štylizovaných symbolov.

Inscenátori sa zrejme odrazili od konceptu hypermarketu ako novodobého chrámu; scénografii s výraznou mramorovou podlahou (jej komplikovaný vzor však nepripomínal ani jedno z prostredí, v ktorých sa dej odohrával) dominuje plátno zadnej projekcie, na ktorej sa striedajú prvky rámcujúce a charakterizujúce jednotlivé miesta deja.

Významným dynamizujúcim prvkom je aj hudba a najmä častá prítomnosť skupiny tanečníkov, ktorí štylizovanými tancami vypĺňajú zadný i predný plán viacerých scén. Zatiaľ čo v prípade scény na diskotéke, či pri záverečnom chaose v hypermarkete je ich prítomnosť veľmi logická a organická, pri scénach, v ktorých sa zároveň odohrávajú intímnejšie dialógy, pôsobí tento prvok dosť zvláštne. Je však pochopiteľné, že režisér Polák siahol aj po takýchto prostriedkoch "zdivadelnenia" textu, keďže dramatickosť predlohy spočíva skôr v dialógoch a načrtnutých vzťahoch, než v dianí a konaní.

Hre by snáď viac pristal trochu intímnejší priestor a zrejme by to pomohlo aj hercom, ktorí mali občas problém udržať primerane civilný tón. Devízou hry je totiž najmä veľmi súčasný jazyk, primerane hovorový i vulgárny, cez ktorý sa najjednoduchšie môžeme stotožniť s myšlienkou, že sa hrá o nás. Najspontánnejšie s ním narába Zuzana Fialová, ktorá v postave Evy excelovala vo všetkých fázach jej životného príbehu, a vytvorila tak dramatickú hrdinku, ktorá je zraniteľná i drsná, no najmä prekvapivo sympatická a autentická.

Klimáčkov text prináša na scénu postavy zo širokého vekového i sociálneho spektra, typické obzvlášť pre náš priestor a dobu, ktoré režisér s hercami našťastie nekarikujú, ale pomerne citlivo hľadajú ich ľudský rozmer. A hoci z replík sem-tam zavanie jemné klišé či moralizmus a niektoré dejové zvraty pripomenú telenovelu, ktorá sa v hre paroduje, aktuálnosť tém, sviežosť jazyka a prítomný humor vytvára priestor, aby sme sa v niektorej postave a situácii našli, na chvíľu zastavili a snáď aj zauvažovali.

Inscenátori túto možnosť ponúkajú v obale modernej, esteticky i koncepčne čistej inscenácie, ktorá nerobí pokusom o uvádzanie súčasnej slovenskej drámy najhoršiu reklamu. V tomto Hypermarkete síce zrejme nekúpite všetko, čo ste chceli, ale je šanca, že vás v ňom zaujme aspoň niečo, čo si radi odnesiete domov.

Viliam Klimáček: Hypermarket m Slovenské národné divadlo 
Réžia: Roman Polák a. h. 
Dramaturgia: Darina Abrahámová 
Scéna: Vladimír Čáp 
Kostýmy: Marija Havran 
Hudba: Michal Novinski 
Choreografia: Dana Dinková 
Hrajú: Zuzana Fialová, Emília Vášáryová, Slávka Halčáková a. h., František Kovár, Jozef Vajda a hosťujúca tanečná skupina 
Premiéra: 16. apríla

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Leto nekončí!
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  6. Už aj seniori presadajú do SUV
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  9. Bratislava gets a new public space and park
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 486
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 089
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 185
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 757
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 739
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 089
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 085
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 670
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 564

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Branci pýtajú peniaze na domobranu. Končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia.

KOMENTÁRE

Zmizne dôkaz o krytí Bašternáka?

Inšpekcia koná, akoby kryla ľudí, ktorí vlani zmarili raziu u developera.

KULTÚRA

Vojna bez krvi. Dunkirk je filmová anomália

Film leta bol prijatý s istým nepochopením.

Neprehliadnite tiež

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli. Musia si to uvedomiť aj disneyovky.

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.