Vojna nie je boj zbraní. Vojna je justičná dráma

Dánska dráma Boj síce naoko rozpráva príbeh vojaka, no v skutočnosti je o osude Európy.

Film sa odohráva v Dánsku aj Afganistane. (Zdroj: Outnow.ch)

Nakrúcať komorné vojnové drámy priamo v Afganistane sa stalo nepeknou lacnou módou. Dánsky scenárista a režisér Tobias Lindholm však nepodľahol plytkej atraktívnosti. Afganistan sa preňho stal metaforou a angažmán dánskych ozbrojených síl základom problému, ktorý prerastá hranice morálky aj etiky.

Stáva sa problémom filozofickým a zároveň existenčným, nabaľuje na seba ďalšie nástojčivé otázky. Ako prispievajú dánski vojaci v Afganistane k bezpečnosti a obrane svojej vlasti? Ako sa majú správať príslušníci regulárnej armády, ak sa ich protivník vyzlečie z uniformy a ukrýva medzi civilným obyvateľstvom? Ospravedlňuje pokus o riešenie „veľkých" globálnych problémov neschopnosť riešiť svoje vlastné „malé" problémy? Za čo všetko je človek v živote zodpovedný? Čo je hrdinstvo a čo zbabelosť?

Očistec alebo peklo?

Ako scenárista je Lindholm podpísaný pod vysoko hodnotenými filmovými dielami Submarino, Únos, Hon i pod novinkou Thomasa Vinterberga Komúna, ocenenou nedávno na Berlinale Strieborným medveďom. Únos o prepadnutí nákladnej lode pirátmi v Indickom oceáne aj sám režíroval. Boj je jeho druhou samostatnou réžiou.

Opäť si vybral svojich obľúbených  hercov, no tentoraz účinkujú i skutoční dánski vojaci. Pilou Asbaek hrá obetavého chápavého a rozvážneho veliteľa dánskej jednotky v Afganistane Clausa Pedersena. Keď sa so svojimi mužmi dostane pod nepriateľskú paľbu, požiada o leteckú podporu. Bomby síce nepriateľov umlčia a Dánov zachránia, ale v troskách sa nájdu aj telá civilistov a Clausa obvinia z vojnového zločinu.

Bojový film sa mení na justičnú drámu, no nehľadá sa v nej pravda a nevíťazí spravodlivosť. Už len preto, lebo pojmy ako pravda, zákonnosť, spravodlivosť a správnosť majú rôznorodý, premenlivý obsah. Do značnej miery závisí aj od divákov, ich postojov a názorov. Autor nikomu nič nevnucuje, no veľmi dôrazne sa pýta. Aj to, kto je skutočným nepriateľom Clausa Pedersena a jeho mužov.

V skutočnom živote

Lindholm svoj film nakrútil moderným spôsobom. Nevytvára umelecký  či skôr umelý  obraz skutočnosti, ale rozpráva príbeh v autentických prostrediach, s mnohými nehercami, množstvom improvizácií a bezprostrednou, takmer reportážnou kamerou. Obraz, ktorý pôsobí ako neštylizovaný a nasnímaný len mimochodom, premyslene pracuje s kompozíciou i s plánmi.

V spolupráci so strihom vtipne využíva i také prvky ako tieňohra či scény bez zvuku. Protikladom teplých zemitých farieb Afganistanu sú studené odtiene sivej, modrej a zelenej v Dánsku, kým zábery z prípravy a priebehu súdneho procesu sú farebne neutrálne. Dôležité sú ruchy a šumy, hudba zaznie až v závere, pri vynášaní rozsudku. Nie je oslavná ani optimistická či heroická, skôr smutná alebo meditatívna.

I rozprávaním a stvárnením postáv akoby Lindholm nechcel vyvolávať sympatie alebo antipatie, ale najmä motivovať diváka, aby premýšľal a zvažoval. Paralelne s dianím v cudzine predstavuje život Clausovej manželky, matky troch detí. Odlúčenie od otca a manžela pôsobí na všetkých devastujúco. Predstava, že by mal ďalšie štyri roky stráviť vo väzení, robí základný morálny problém ešte komplikovanejším.

Hoci sa odohráva v Afganistane a Dánsku, rozpráva dráma Boj kultivovane, zaujímavo, pútavo a zábavne aj o nás. O Európe. Chce naprávať krivdy celého sveta, no svojich vlastných občanov, obyčajných Európanov zaviedla do úvozu, z ktorého niet cesty von.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 572
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 289
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 851
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 962
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 337
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 086
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 032
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 618

Téma: Film


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Violončelo bolo hviezdou koncertu pre Vargu. Zažil svoj návrat

Festival Konvergencie venoval poctu zosnulému hudobníkovi.

Radšej pije ako rozpráva. Aki Kaurismäki nakrútil film roka

Európa vznikla na falošnej idei, hovorí. V kinách má skvelý film Druhá strana nádeje.

Šéfka Bielej noci: Museli sme ľuďom vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia bude v Bratislave tretí raz.

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.