SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Herec jedným telefonátom zničí režiséra. Brad Pitt je výnimka (rozhovor)

Režisér filmu Sedem rokov Tibete Jean-Jacques Annaud patrí k hŕstke tvorcov, čo majú dobrú skúsenosť s americkými hviezdami aj čínskym biznisom.

Jean-Jacques Annaud (72) je francúzsky režisér zamilovaný do Číny.Medzi jeho najpopulárnejšie filmy patrí Sedem rokov v Tibete, Milenec (na snímkach dole), Medveď alebo Meno ruže. Film Čierni a bielo vo farbe získal v roku 1977 Oscara za najlepší cudzojazyčný film.Jean-Jacques Annaud (72) je francúzsky režisér zamilovaný do Číny.Medzi jeho najpopulárnejšie filmy patrí Sedem rokov v Tibete, Milenec (na snímkach dole), Medveď alebo Meno ruže. Film Čierni a bielo vo farbe získal v roku 1977 Oscara za najlepší cudzojazyčný film. (Zdroj: UNIFRANCE)

Kolegovia by mu mohli závidieť úspechy, aké dosiahol s filmami Meno ruže, Sedem rokov v Tibete, Medveď alebo Milenec. Dnes mu však najviac závidia to, že dobyl čínske teritórium. Nedávno tam nakrútil film Posledný vlk a rozprával o tom, ako v Číne do harmonického vzťahu človeka s prírodou zasiahli komunistické zákony. V rozhovore pre SME hovorí JEAN - JACQUES ANNAUD o tom, ako sa mu to podarilo.

Čo Európan potrebuje na to, aby prenikol do čínskej kultúry a nakrútil o nej film?

„Musí byť zaľúbený – do svojho projektu. Potrebuje teda presne to isté, ako keď sa ide ženiť. Ak ho k svadbe priviedla vidina peňazí, z manželstva nebude nič. Nech naň radšej zabudne, o chvíľu sa rozpadne.“

SkryťVypnúť reklamu

Vy ste do Číny zaľúbený?

„Mňa už v detstve priťahovali východné kultúry, počúval som japonskú a indickú hudbu. Asi ma lákala ich exotika, zároveň ma očaril budhizmus a Confucius. Pritom nie som žiadny budhista, som len obyčajný chlapík z Paríža a ešte aj neveriaci, ale náboženstvo ma fascinuje a rád pozorujem, ako modifikuje priestor, v ktorom ľudia žijú. Hoci som vo filme Sedem rokov v Tibete Čínu kritizoval, cítim sa v nej výborne. Ak má človek súčasných Číňanov úprimne rád, môže s nimi zažiť skvelý čas.“

Majú radi aj oni vás?

„Ja od nich nepýtam peniaze, to je asi v našom vzťahu to zásadné. Sami za mnou chodia. Smejem sa, keď vidím kamarátov, ako sa do Číny pechoria, pretože si myslia, že sú tam bohatí ľudia a peniaze. Nechápu, že bohatí ľudia sú prefíkaní. Peniaze nikomu nedávajú – preto sú bohatí. Pri obchodných rokovaniach síce často hovoria: áno, áno, áno, zavoláme vám späť. No telefón nezazvoní. Nikdy späť nezavolajú. Je naivné myslieť si, že tam nájdete poklad a že si ho ako piráti vezmete.“

SkryťVypnúť reklamu

Čína je obrovský trh, filmári sa ju dnes snažia dobyť. Aká je miera ich úspechu?

„To záleží na ich vytrvalosti. Keď som ešte len začínal na filme Posledný vlk pracovať, kamaráti z Paríža i Los Angeles sa ma pýtali: Preboha, čo chceš robiť v Číne? Pýtal som sa ich: Ako to myslíš? Robil som film v Taliansku, Nemecku, na Pobreží Slonoviny, vo Vietname, čo je na tom zvláštne? Kde je problém? Oni však nechápali, prečo sa ňou zapodievam. Koho dnes Čína zaujíma, vraveli mi. Nuž, teba nezaujíma, ale mňa zaujíma. Prešlo niekoľko rokov a zrazu ma všetci prosia: Zoznám ma s ním! Alebo s tým! Aj veľkí producenti, čo zväčša ukazujú svoje potetované svaly, sa ma pýtajú: Džej Džej, ako sa ti to podarilo?“

Na Poslednom vlkovi ste pracovali aj s domácim štábom. Čo sa im na práci Európana páči?

SkryťVypnúť reklamu

„Začiatkom 90. rokov som vo Vietname nakrúcal Milenca podľa Marguerite Durasovej. Keď som sa tam neskôr vrátil, najväčšia filmová kritička mi povedala, že Vietnamci doteraz ten film milujú. Najmä dievčatá. A že či viem prečo. No asi preto, že sú hanblivé a tento film ich trochu zasvätil do sexuality, odhadoval som. Ale nie. To vraj iba k popularite filmu prispelo. Vravela mi: Podstatné bolo, že ste zradili predlohu. Ale čo? Áno. V tom románe bol mužský hrdina – Ázijčan – iba taká nezaujímavá, banálna osoba. Vy ste z neho urobili aristokrata s noblesou...“

Východné príbehy mávajú v sebe silnú mystiku. Je niečo, čo vám pri nakrúcaní nešlo do hlavy?

„Samozrejme, neraz som sa musel spoľahnúť len na inštinkty. Úprimne vám poviem, nemám tušenie, aký je život v súčasnej Číne. Dobre poznám Hongkong, Kóreu, Japonsko, Vietnam, Kambodžu. Ale Čínu? Dlho som sa aj trápil tým, prečo ju mám tak rád. Prečo som tam šťastný? Prečo sa každý deň pri večeri smejem? Prečo som taký uvoľnený?“

SkryťVypnúť reklamu

Stále neviete?

„Dnes to viem trochu lepšie analyzovať, ale poriadne to nebudem vedieť nikdy. To je, ako keď sa zamilujete. Neviete, prečo sa vám to stalo. Vravíte si, nie je krásny, nie je veľmi úspešný, nie je ani bohatý a niekedy sa ku mne správa bez rešpektu – tak prečo ho mám rada? Prečo nakrúcam nejaký film, to zvyčajne pochopím až po rokoch. Napríklad Milenec. Muselo prejsť desať rokov, kým som si uvedomil, že hlavný hrdina je vlastne môj najlepší kamarát z tínedžerských čias: kambodžský princ. Vtedy som si to neuvedomoval, len podvedome som chcel mať na plátne Číňana s dlhým nosom. Pritom taký muž v Ázii ani neexistuje. Len kambodžský princ a môj herec.“

Vo vašom novom filme vystupuje viac vlkov ako ľudí. Sú zvieratá na pľaci príjemnejší ako herecké hviezdy?

SkryťVypnúť reklamu

„Herecké hviezdy sú nebezpečnejšie. Hoci ja mám s nimi, našťastie, iba dobré skúsenosti.“

Čo tým myslíte, nebezpečnejšie?

„Môžu vás zabiť jedným telefonátom. Ak to nadľahčím, vlk si nedovolí zabiť režiséra. Môže vás uhryznúť, zraniť, ale zničiť vám kariéru? To vie len hviezda. Hollywood je veľmi nebezpečné miesto. Kým trvala moja osemročná zmluva s Columbiou, videl som niekoľko svojich kamarátov režisérov, ako ich nejaký herec zavraždil.“

Prečo to robia?

„Nechcem sa sťažovať na hercov. Väčšina filmov sa financuje len preto, že v ňom hrajú hviezdy. Skutočná sila projektu je teda v obsadení, ktoré je neraz známe skôr, ako je známy režisér. Potom však môže nastať hrozná situácia: Mladý a ambiciózny režisér prijme projekt, len ak má k dispozícii hviezdy. Príde prvý deň nakrúcania, a on zistí, že tie hviezdy nie sú ochotné robiť to, čo si predstavuje. Alebo naopak. Hviezdy pochopia, že je mladý a nevie ešte presne, čo chce. Kto zabije koho? Kto vyhrá? Osamelý vlk alebo tiger? Tiger, samozrejme. Režisér si musí dávať pozor, aby obsadenie filmu nebolo väčšie ako on. Ľahko nad ním stratí kontrolu.“

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Skúsenému a slávnemu režisérovi sa to nestane?

„Čoby nie. Stalo sa to napríklad môjmu kamarátovi Romanovi Polanskému, keď nakrúcal film s Johnom Travoltom. Roman si mohol dovoliť nakrúcať drahý film vďaka tomu, že toho Travoltu mal, lenže Travolta mal blízko k producentovi a aj to zneužíval. Postavili veľkú a drahú scénu, prišli dva dni skúšania. A hneď prvý deň si Travolta uvedomil, že sa mu nepáčia Polanského plány. Nasadol do súkromného lietadla a už sa nikdy nevrátil. Samozrejme, narobil si problémy, no ešte väčšie mal Roman. Zostal bez hercov na drahej scéne, ktorú museli zbúrať. Spoločnosť to stálo desať miliónov dolárov. Je hrozné, keď sa také niečo stane. Vlci vám to neurobia.“

Vy ste nakrúcali Sedem rokov v Tibete s Bradom Pittom. Dnes je to jedna z najväčších hviezd. Ako to s ním šlo?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  4. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  8. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  3. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  4. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  5. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  6. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  10. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 186
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 796
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 855
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 874
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 301
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 070
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 524
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 166
  9. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 047
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 826
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  2. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  5. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  6. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  7. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  8. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 285
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 405
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 946
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 908
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 779
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 419
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 762
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 739
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu