Herec jedným telefonátom zničí režiséra. Brad Pitt je výnimka (rozhovor)

Režisér filmu Sedem rokov Tibete Jean-Jacques Annaud patrí k hŕstke tvorcov, čo majú dobrú skúsenosť s americkými hviezdami aj čínskym biznisom.

Jean-Jacques Annaud (72) je francúzsky režisér zamilovaný do Číny.Medzi jeho najpopulárnejšie filmy patrí Sedem rokov v Tibete, Milenec (na snímkach dole), Medveď alebo Meno ruže. Film Čierni a bielo vo farbe získal v roku 1977 Oscara za najlepší cudzojazyčný film.(Zdroj: UNIFRANCE)

Kolegovia by mu mohli závidieť úspechy, aké dosiahol s filmami Meno ruže, Sedem rokov v Tibete, Medveď alebo Milenec. Dnes mu však najviac závidia to, že dobyl čínske teritórium. Nedávno tam nakrútil film Posledný vlk a rozprával o tom, ako v Číne do harmonického vzťahu človeka s prírodou zasiahli komunistické zákony. V rozhovore pre SME hovorí JEAN - JACQUES ANNAUD o tom, ako sa mu to podarilo.

Čo Európan potrebuje na to, aby prenikol do čínskej kultúry a nakrútil o nej film?

„Musí byť zaľúbený – do svojho projektu. Potrebuje teda presne to isté, ako keď sa ide ženiť. Ak ho k svadbe priviedla vidina peňazí, z manželstva nebude nič. Nech naň radšej zabudne, o chvíľu sa rozpadne.“

Vy ste do Číny zaľúbený?

„Mňa už v detstve priťahovali východné kultúry, počúval som japonskú a indickú hudbu. Asi ma lákala ich exotika, zároveň ma očaril budhizmus a Confucius. Pritom nie som žiadny budhista, som len obyčajný chlapík z Paríža a ešte aj neveriaci, ale náboženstvo ma fascinuje a rád pozorujem, ako modifikuje priestor, v ktorom ľudia žijú. Hoci som vo filme Sedem rokov v Tibete Čínu kritizoval, cítim sa v nej výborne. Ak má človek súčasných Číňanov úprimne rád, môže s nimi zažiť skvelý čas.“

Majú radi aj oni vás?

„Ja od nich nepýtam peniaze, to je asi v našom vzťahu to zásadné. Sami za mnou chodia. Smejem sa, keď vidím kamarátov, ako sa do Číny pechoria, pretože si myslia, že sú tam bohatí ľudia a peniaze. Nechápu, že bohatí ľudia sú prefíkaní. Peniaze nikomu nedávajú – preto sú bohatí. Pri obchodných rokovaniach síce často hovoria: áno, áno, áno, zavoláme vám späť. No telefón nezazvoní. Nikdy späť nezavolajú. Je naivné myslieť si, že tam nájdete poklad a že si ho ako piráti vezmete.“

Čína je obrovský trh, filmári sa ju dnes snažia dobyť. Aká je miera ich úspechu?

„To záleží na ich vytrvalosti. Keď som ešte len začínal na filme Posledný vlk pracovať, kamaráti z Paríža i Los Angeles sa ma pýtali: Preboha, čo chceš robiť v Číne? Pýtal som sa ich: Ako to myslíš? Robil som film v Taliansku, Nemecku, na Pobreží Slonoviny, vo Vietname, čo je na tom zvláštne? Kde je problém? Oni však nechápali, prečo sa ňou zapodievam. Koho dnes Čína zaujíma, vraveli mi. Nuž, teba nezaujíma, ale mňa zaujíma. Prešlo niekoľko rokov a zrazu ma všetci prosia: Zoznám ma s ním! Alebo s tým! Aj veľkí producenti, čo zväčša ukazujú svoje potetované svaly, sa ma pýtajú: Džej Džej, ako sa ti to podarilo?“

Na Poslednom vlkovi ste pracovali aj s domácim štábom. Čo sa im na práci Európana páči?

„Začiatkom 90. rokov som vo Vietname nakrúcal Milenca podľa Marguerite Durasovej. Keď som sa tam neskôr vrátil, najväčšia filmová kritička mi povedala, že Vietnamci doteraz ten film milujú. Najmä dievčatá. A že či viem prečo. No asi preto, že sú hanblivé a tento film ich trochu zasvätil do sexuality, odhadoval som. Ale nie. To vraj iba k popularite filmu prispelo. Vravela mi: Podstatné bolo, že ste zradili predlohu. Ale čo? Áno. V tom románe bol mužský hrdina – Ázijčan – iba taká nezaujímavá, banálna osoba. Vy ste z neho urobili aristokrata s noblesou...“

Východné príbehy mávajú v sebe silnú mystiku. Je niečo, čo vám pri nakrúcaní nešlo do hlavy?

„Samozrejme, neraz som sa musel spoľahnúť len na inštinkty. Úprimne vám poviem, nemám tušenie, aký je život v súčasnej Číne. Dobre poznám Hongkong, Kóreu, Japonsko, Vietnam, Kambodžu. Ale Čínu? Dlho som sa aj trápil tým, prečo ju mám tak rád. Prečo som tam šťastný? Prečo sa každý deň pri večeri smejem? Prečo som taký uvoľnený?“

Stále neviete?

„Dnes to viem trochu lepšie analyzovať, ale poriadne to nebudem vedieť nikdy. To je, ako keď sa zamilujete. Neviete, prečo sa vám to stalo. Vravíte si, nie je krásny, nie je veľmi úspešný, nie je ani bohatý a niekedy sa ku mne správa bez rešpektu – tak prečo ho mám rada? Prečo nakrúcam nejaký film, to zvyčajne pochopím až po rokoch. Napríklad Milenec. Muselo prejsť desať rokov, kým som si uvedomil, že hlavný hrdina je vlastne môj najlepší kamarát z tínedžerských čias: kambodžský princ. Vtedy som si to neuvedomoval, len podvedome som chcel mať na plátne Číňana s dlhým nosom. Pritom taký muž v Ázii ani neexistuje. Len kambodžský princ a môj herec.“

Vo vašom novom filme vystupuje viac vlkov ako ľudí. Sú zvieratá na pľaci príjemnejší ako herecké hviezdy?

„Herecké hviezdy sú nebezpečnejšie. Hoci ja mám s nimi, našťastie, iba dobré skúsenosti.“

Čo tým myslíte, nebezpečnejšie?

„Môžu vás zabiť jedným telefonátom. Ak to nadľahčím, vlk si nedovolí zabiť režiséra. Môže vás uhryznúť, zraniť, ale zničiť vám kariéru? To vie len hviezda. Hollywood je veľmi nebezpečné miesto. Kým trvala moja osemročná zmluva s Columbiou, videl som niekoľko svojich kamarátov režisérov, ako ich nejaký herec zavraždil.“

Prečo to robia?

„Nechcem sa sťažovať na hercov. Väčšina filmov sa financuje len preto, že v ňom hrajú hviezdy. Skutočná sila projektu je teda v obsadení, ktoré je neraz známe skôr, ako je známy režisér. Potom však môže nastať hrozná situácia: Mladý a ambiciózny režisér prijme projekt, len ak má k dispozícii hviezdy. Príde prvý deň nakrúcania, a on zistí, že tie hviezdy nie sú ochotné robiť to, čo si predstavuje. Alebo naopak. Hviezdy pochopia, že je mladý a nevie ešte presne, čo chce. Kto zabije koho? Kto vyhrá? Osamelý vlk alebo tiger? Tiger, samozrejme. Režisér si musí dávať pozor, aby obsadenie filmu nebolo väčšie ako on. Ľahko nad ním stratí kontrolu.“

Skúsenému a slávnemu režisérovi sa to nestane?

„Čoby nie. Stalo sa to napríklad môjmu kamarátovi Romanovi Polanskému, keď nakrúcal film s Johnom Travoltom. Roman si mohol dovoliť nakrúcať drahý film vďaka tomu, že toho Travoltu mal, lenže Travolta mal blízko k producentovi a aj to zneužíval. Postavili veľkú a drahú scénu, prišli dva dni skúšania. A hneď prvý deň si Travolta uvedomil, že sa mu nepáčia Polanského plány. Nasadol do súkromného lietadla a už sa nikdy nevrátil. Samozrejme, narobil si problémy, no ešte väčšie mal Roman. Zostal bez hercov na drahej scéne, ktorú museli zbúrať. Spoločnosť to stálo desať miliónov dolárov. Je hrozné, keď sa také niečo stane. Vlci vám to neurobia.“

Vy ste nakrúcali Sedem rokov v Tibete s Bradom Pittom. Dnes je to jedna z najväčších hviezd. Ako to s ním šlo?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 327
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 032
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 839
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 241
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 541
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 568
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 253
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 749
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Prípad pre psychológa. Na Oscaroch sú ním všetci, vťazi aj porazení

Herci si u nich nacvičujú úsmevy, aby nebolo vidieť ich sklamanie.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop