Daniel Blake je po prvom infarkte a možno aj tesne pred druhým. Vrátil sa z nemocnice a s pomocou mladej medicínskej asistentky vyplňuje formulár o svojom novom zdravotnom stave. Na porazenie. Keď ho úradníci vyhodnotia, povedia, že ešte nie je spôsobilý pracovať, a že zároveň nemá právo ani na invalidný dôchodok, pretože až tak zle na tom nie je.
Narodil sa vo Veľkej Británii,takže by mal ťažiť s presláveného, sociálneho zdravotníckeho systému. No stačí pár telefonátov a návštev na úrade práce a pochopí, že to sa asi ešte spájalo s inou dobou. Dnes je všetko inak a jeho čaká nekonečný zápas. Najprv o pár libier, potom o slušný prístup, a nakoniec o vlastnú dôstojnosť.

Nová Hlava 22
Daniel Blake je hrdina, pri ktorom netreba veľmi hádať, kto ho na scénu priviedol. Anglický režisér Ken Loach sa nikdy netváril, že jeho filmy sú nepolitické a aj tentoraz prišiel do Cannes súťažiť s filmom, v ktorom sa zastal robotníckej triedy. Nahnevaný a rozrušený z toho, v akej situácii sa ocitla.
,,Nemôžem počúvať, keď sa hovorí, že ľudia sú nezamestnaní vlastnou vinou. Nechápem, prečo sa ignoruje a prehliada, že nezamestnanosť je masívnym javom v celej Európe," hovoril pred festivalovými novinármi. ,,Ovládla nás krutosť, krutosť v prístupe k iným ľuďom a krutosť v spôsobe, ako nám niekto organizuje život. V úradoch dokonca pribudli špecialisti, ktorí majú na starosti prevenciu pred samovraždami. Čo znamená, že úrady si všimli, kam táto situácia ľudí privádza. Nič s tým však nerobia."
Ken Loach chcel odvrátiť trend, že ľudia strácajú pred sociálnymi zákonmi svoju tvár a že sa stávajú číslami. Jeho hrdina kričí, že je človek, občan, kamarát, sused, nápomocný a pre niekoho potrebný muž, a jeho film sa preto volá I, Daniel Blake. Ja, Daniel Blake. V centre má donquijotský boj s úradníckou Hlavou 22 a tiež prechod od jedného typu sveta k druhému.
Životopis sa už nepíše rukou
Daniel Blake patrí k tomu starému - doma má ešte odložený magnetofón a deväťdesiatminútové kazety - a nechápe ten nový. Respektíve, nechápe jeho výhody a význam. Životopis si píše rukou, roznáša ho osobne a nechce sa mu veriť, že mu potom pani na úrade práce neverí, že vyvinul úsilie a uchádzal sa o prácu. Ktorú aj tak nemôže dostať, pretože mu to lekári zakázali.

Loach si zvolil prostú formu, pretože žiadnu inú už silný príbeh nepotreboval, dbal vraj len na to, aby našiel správny tón. Vyváženosť medzi smútkom, bezmocnosťou, mizériou, kamarátstvom, vrelosťou a vtipom. Úvodné titulky dokonca sprevádza podobný humor, akým nedávno rozžiaril svoju komédiu Anjelský podiel. ,,Filmári, ktorí o chudobných ľuďoch nakrúcajú drásajúce filmy, nepochopili nič," hovorí.
Na festival v Cannes prišiel Ken Loach pár týždňov predtým, ako sa v Británii bude rozhodovať o Brexite. On zrejme bude hlasovať proti vystúpeniu krajiny z Európskej únie, hoci hovorí, že to vôbec nie je jednoznačná voľba. ,,Európska únia je projekt neoliberálov. Našich ľudí trápi všemožnými reguláciami a obmedzeniami," hovorí. ,,No keby sme z nej vystúpili, pravdepodobne by sme otvorili cestu extrémnej pravici. Čo si teda vybrať? Najlepšie bude asi zostať v Únii, a zároveň sa snažiť o vytvorenie celoeurópskeho ľavicového hnutia. Treba si dávať pozor, toto je veľmi nebezpečná chvíľa."