Nemá vraj nič proti Slovensku, ani si o slovenskej výtvarnej scéne nič zlé nemyslí. Napriek tomu má však Európska komisia problém s niektorými dielami slovenských výtvarníkov.
Kolekciu výtvarných diel zo Slovenska sa rozhodli predstavitelia Európskej komisie vystaviť v jednej zo svojich administratívnych budov v Bruseli. Požiadali preto Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, aby ju dalo zostaviť. Výber urobila kurátorka Eva Trojanová a zaradila doň aj diela Mareka Ormandíka a Erika Bindera. Predbežná kolekcia bola pozitívne prijatá a schválená, až na práce ich dvoch.
Európska komisia usúdila, že sú politicky nekorektné. "Evokujú buď strach, alebo spájajú negatívne myslenie s náboženskými motívmi, čo v súčasnej geopolitickej situácii nie je vhodné," píše sa v oficiálnnom stanovisku.

Hoci komisia oceňuje experesívnosť a silu diel, zdajú sa jej príliš ťažké a náročné na vnímanie v pracovnom prostredí budovy, kde majú byť umiestnené. Treba si vraj uvedomiť, že v nej pracuje dvetisíc zamestnancov komisie z 28 členských štátov EÚ a denne sem prichádza ďalších tisíc návštevníkov z celého sveta a z prostredia rôznych kultúr a rôzneho náboženského cítenia.
"Je to verejná budova a musíme sa vyhnúť riziku, že by obrazy s motívmi krvi, násilia a nahoty vyvolali kontroverzné reakcie," píše sa ďalej v stanovisku.
"Zaujalo ma to len preto, že ide o oficiálnu cenzúru. Väčšinou sa takéto reakcie zvyknú zaobaliť. Inak k tomu už nemám čo povedať," hovorí pre SME výtvarník Marek Ormandík. Stanovisko si vyžiadal od ministerstva kultúry a zverejnil na sociálnej sieti.
Ministerstvo sa od stanoviska dištancuje. "Európska komisia oslovila ministerstvo, aby sme im kolekciu zapožičali na dobu neurčitú. Diela sme zaslali, následne prišla správa o zamietnutí spomenutých obrazov," hovorí Jana Kňažková z ministerstva kultúry.
Na otázku SME, či prezentácia diel súvisí s naším tohtoročným predsedníctvom v Európskej únii, Kňažková dodáva, že diela cestovali do Bruselu v rámci projektu Berlaymont Summa Artis, ktorý s predsedníctvom nemá nič spoločné. "Ide o dekoráciu administratívnej budovy. Nebolo to nič v zlom, len diela nevyhovovali komunikačnej stratégii."
Kurátorka kolekcie Eva Trojanová pracovala na výbere nezávislo a považuje situáciu za veľmi nepríjemnú. "Šokovalo ma to, viac sa k tomu nevyjadrím," dodala pre SME.