Ten, kto sa zaoberá teambuildingom a koučingom, stráca čas

V Cannes zasiahol do súťaže vydarený film venovaný workoholikom a ich nešťastným rodičom.

Seriózna dcéra avždy vtipkujúci otec vo filme Toni Erdmann.(Zdroj: FDC)

CANNES. Na to, ako dnes žijú tridsiatnici, zapálene pracujú na svojej kariére, budujú globalizovaný svet a ignorujú pritom svoj vlastný, sa nedá pozerať. Rodičia to však vidia a nechápu, čo sa s ich deťmi deje. Je to taký častý jav, prečo to ešte nikto nenakrútil?

Nemecká režisérka Maren Ade priviezla do Cannes film Toni Erdmann, zatiaľ najväčšieho kandidáta na Zlatú palmu. Otvorila v ňom tému, ktorá by mala byť samozrejmá, a predsa sa jej v kinematografii málokto venuje. Celkom jednoducho povedané, je o vzťahu medzi otcom a dcérou, o konflikte medzi súčasným rytmom života a prístupom, ktorý  mala k svetu generácia hippie, a tiež sa v tichosti pýta, čo je hodné toho, aby sme mu venovali svoj čas.

Sme na smiech

Toni Erdmann je ten typom filmu, od ktorého sa na festivale v Cannes nič špeciálne nečakalo, pretože ho nesprevádzali žiadne fámy, nemá hviezdne obsadenie a nenakrútil ho nikto z tých, ktorých tu pravidelne považujú za veľkých favoritov na víťazstvo. Ale je taký, aký všetci potrebujú vidieť, pretože sa s ním dá poľahky identifikovať. Je zrozumiteľný aj originálny, smutný aj príjemne ironizujúci, ľudí pri ňom ovládne vlna šťastia. Publikum sa smeje, ale nie tak, ako na dobrom vtipe. Smeje sa skrátka od radosti.

V hlavnej hrdinke sa spoznajú workoholici. Špeciálne tí, čo pracujú pre nadnárodné firmy, menia svoje pôsobisko po celom svete aspoň raz za štyri roky. Socializujú sa len preto, aby niečo vyrokovali, používajú čudný slovník plný investičných cieľov a vývojových projektov. Čas strácajú na pracovných večierkoch a peniaze potom míňajú v nočných baroch.

Patrí však aj tým, čo len jednoducho práci venujú viac energie ako všetkému ostatnému a potom ich dokáže jednou vetou rozčúliť mama alebo otec, pretože povedia niečo "naivné" a vôbec nechápu, čo "dôležité" musia práve v najbližších hodinách urobiť.

Viac ako teambuilding a koučing

Toni Erdmann je meno, ktoré si otec hlavnej hrdinky vymyslí, keď sa raz príde pozrieť, ako to vlastne žije v tej Bukurešti. Večný šašo, nasadí si parochňu a umelý chrup, aby sa nepoznane zamiešal do tej modernej spoločnosti. Vydáva sa za nemeckého veľvyslanca, robí to schválne amatérsky a tvári sa, že tiež chce niečo vyrokovať. Ak nie biznis, tak aspoň precitnutie svojho dospelého dieťaťa.

V porovnaní s inými filmami, čo sú v Cannes v hlavnej súťaži, nie je film tridsaťdeväťročnej Maren Adeovej žiadnym veľkým pokusom o  objavovanie nových foriem kinematografie. Napriek tomu je plný fantázie a ešte aj zostáva pevne na zemi. Je umeleckým dielom, ktoré má potrebný a súčasne želaný vedľajší efekt. Vysmieva sa síce z termínov ako sebapoznávanie, zmysel život, teambuilding alebo koučing. Sám však dokáže prospieť viac, ako všetky tieto veci dokopy. 

 

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 395
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 842
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 734
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 977
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 962
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 133
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 014
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 680
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 337

Téma: Festival v Cannes 2016


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop