SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Šéfdirigent Slovenskej filharmónie: Odísť je bežné, zostať dlho smutné

Emmanuel Villaume sa po siedmich rokoch lúči. Bude sa však na Slovensko pravidelne vracať, záleží mu na vzťahoch

Emmanuel Villaume (52), rodák z Francúzska, vyštudoval hudbu na štrasburskom konzervatóriu, na Khâgne a na parížskej Sorbonne, kde absolvoval aj štúdium literatúry, filozofie a muzikológie. Odkedy ho ako 21-ročného vymenovali za dramaturga štrasburskej opery, pracoval po celom svete. V súčasnosti je hudobným riaditeľom opery v texaskom Dallase a od vlani aj hudobným riaditeľom a šéfdirigentom Pražskej komornej filharmónie.Emmanuel Villaume (52), rodák z Francúzska, vyštudoval hudbu na štrasburskom konzervatóriu, na Khâgne a na parížskej Sorbonne, kde absolvoval aj štúdium literatúry, filozofie a muzikológie. Odkedy ho ako 21-ročného vymenovali za dramaturga štrasburskej opery, pracoval po celom svete. V súčasnosti je hudobným riaditeľom opery v texaskom Dallase a od vlani aj hudobným riaditeľom a šéfdirigentom Pražskej komornej filharmónie. (Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

Je lepšie odísť, keď sa ľudia pýtajú, prečo odchádzate tak skoro, než keby hovorili – mal odísť už dávnejšie. Šéfdirigent Slovenskej filharmónie EMMANUEL VILLAUME tvrdí, že ideálne je zostať ešte kratšie než sedem rokov. Krátko pred poslednými koncertmi, z ktorých jeden sa koná práve dnes, sa s denníkom SME porozprával o živote hudobníka kočujúceho medzi dvoma svetadielmi.

Čo ste od pobytu v Bratislave očakávali?

„Chcel som robiť hudbu v prostredí, kde je hudba prioritou, a s ľuďmi, ktorí chcú robiť hudbu so mnou. To sa absolútne naplnilo, s orchestrom aj so zborom.“ 

Skryť Vypnúť reklamu

Kedy treba odísť?

„Je to podobné ako u politikov: na vedenie padne po čase únava alebo ľudia začnú byť po čase unavení z vedenia. Hovorievam, že šéf umeleckej inštitúcie by nemal zostávať pridlho. Pre umelecký pokrok je dôležitá obnova, nová krv, nové nápady. Existuje niekoľko výnimiek, ale aj pre dirigenta ako Karajan boli posledné roky v berlínskej filharmónii už veľmi ťažké a smutné.“ 

Zmenilo vás pôsobenie u nás?

„Dnes som zrejme iným dirigentom než pred siedmimi rokmi. Jednou z vecí, ktoré som mal na zreteli, keď som bral post šéfdirigenta Slovenskej filharmónie, bolo rozšíriť svoj osobný repertoár a robiť s tunajšími ľuďmi prácu, ktorá nebude len prchavým flirtom, od ktorého by som odišiel k inému, ale hlbokou prácou počas niekoľkých rokov. Myslím, že sme to dosiahli. Príťažlivým faktorom bol pre mňa tunajší úžasný zbor. Budem sa sem vracať, máme rozrobené koncerty s výhľadom na niekoľko rokov a záleží mi na inštitúcii a na hráčoch a spevákoch.“ 

Skryť Vypnúť reklamu

Aká je Slovenská filharmónia v porovnaní s telesami vo svete, kde pôsobíte?

„S niektorými problémami – napríklad s financovaním – zápasia asi všetky umelecké inštitúcie. Dallaská opera funguje prostredníctvom súkromných sponzorov, čo je možno ťažšie pre mňa, lebo s nimi musím komunikovať, ale má to svoje výhody oproti stavu, keď je teleso závislé od jediného zdroja financovania. Z tohto pohľadu som to mal jednoduchšie na Slovensku, navyše viesť symfonický orchester, akokoľvek to môže niekedy pôsobiť ťažko, je predsa len o niečo jednoduchšie ako operu. Zmena medzinárodných štandardov a jednoduchosť cestovania po svete momentálne vyvoláva otázky o ideálnej podobe operného ansámbla. Ide vlastne o jeho globálnu krízu.“

Čo ste k nám priniesli z hľadiska repertoáru?

Skryť Vypnúť reklamu

„Je tu Mahlerov cyklus, ktorý bude pokračovať aj po mojom odchode a pri ktorom sme vždy priniesli nejaké obohatenie a v niečom sme sa zlepšili. Potom je tu francúzsky repertoár a okrem toho som rád pravidelne dirigoval aj Mozartove a Beethovenove diela, tie tvoria vždy základ.“

Spomínate si na intenzívny okamih na našom javisku?

„Mali sme pravidelne veľmi dobré koncerty. Často sme zažívali priam magické okamihy. Tými najintenzívnejšími sú asi Mahlerova Deviata, Daphnis et Chloé, La Mér. Plus práca so zborom.“

Ako vás ovplyvnilo obdobie počas rekonštrukcie Reduty?

„Určite nepatrilo medzi najšťastnejšie. Historická budova SND je skvelým miestom pre operu, ale problematickým pre nás. No vo finále nám poskytla príležitosť pracovať na určitých dielach, ktoré boli v Redute nedostupné, lebo SND má inú akustiku, suchšiu, takže obecenstvo počuje veci inak. Hudobníci sú zrazu „nahí“ a núti ich to riešiť záležitosti, ktoré v inej, menej rezonančnej, miestnosti môžu byť menej zreteľné.“ 

Skryť Vypnúť reklamu

Čo teda priniesla rekonštrukcia?

„Pri rekonštrukcii vždy počujete kontroverzné názory, že akustika sa zmenila, že predtým to bolo lepšie a podobne. Podľa mňa bola rekonštrukcia už potrebná – Reduta vyzerá teraz úžasne, je oveľa príjemnejšia pre návštevníkov. Akustika sa skutočne zmenila, ale upravili sme si ju v rámci možností. Dnes je rozhodne jednou z najlepších v Európe.“

Čo vám bude po odchode najviac chýbať?

„Byť v Bratislave bolo príjemné. Mohol som sa sústrediť na hudbu a navyše v prostredí, kde bol tlak na mňa väčšinou len odo mňa samého. To je dosť zriedkavé, lebo napríklad v Dallase mám ako  jeden z riaditeľov celej opery so všetkou prácou, osobným nasadením vrátane zháňania financií, riadenia, plánovania veľkú zodpovednosť. V Bratislave sme si vybudovali vzťah, kde orchester poznával a chápal moje hudobné cítenie a moju osobnosť na základe niekoľkoročnej práce, a nie počas jedného týždňa. Práve toto mi bude chýbať. “

Skryť Vypnúť reklamu

Aké bolo bratislavské publikum?

"Bolo a je veľmi vrúcne. Cítim, že ma poznajú a ja poznám ich: sú medzi nimi opakujúce sa tváre, s ktorými sa nerozprávame, ale usmejeme sa na seba. To je výhoda malej koncertnej siene, pričom orchester sa nebráni dať na program ani diela, ktoré sú nie práve konzervatívne a obecenstvo na to reaguje spontánne."

Cestujete po celom svete, kde sa cítite pohodlne ako doma a čo vyvoláva tento pocit?

„Technicky sú momentálne mojím domovom Paríž a Dallas, kde mám byt, a Kalifornia, kde mám dom. No prakticky tam nikdy nie som. Pocitovo som doma tam, kde sú moji priatelia a kde je dobrá hudba. V istých chvíľach však žiadny domov nemám a ten pocit býva dosť bolestný. Kedysi som mal vo zvyku brať si so sebou na cesty veľmi prestížnu, hrubú zbierku poézie, niečo ako bibliu, ktorú dal dokopy André Gide. Tá mi poskytovala pocit domova. Ale domovom môže byť aj prostredie, vôňa, gesto, nejaké emocionálne a duchovné spojenie. Možno aj jazyk – pre mňa angličtina a ešte viac francúzština. A cítim sa tiež doma pri Mahlerovi alebo Mozartovi, lebo mám pocit, že sme si blízki. Nechcem sa porovnávať s týmito velikánmi, ale každého z nich poznám z diel, z dôvtipu, z ich života. Mám pritom pocit dialógu s niekým, kto mi je dôverne blízky. To mi dáva pocit priateľstva, domova, “Heimat”. Domov je miesto, kde sa dáte dokopy, a mňa dáva dokopy hudba a títo ľudia." 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  3. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  4. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  7. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  8. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  9. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 983
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 756
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 145
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 882
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 166
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 065
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 005
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 1 799
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  5. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  6. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  7. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  8. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 697
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 420
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 727
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 261
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 748
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 399
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 173
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu