Antonio Gades, Milan Sládek, Šostakovič, Janáček, Eifman Ballet a ďalšie mená európskeho operného, tanečného a baletné umenia sa stretávajú v týchto dňoch v Slovenskom národnom divadle. Premiérou Verdiho hudobnej drámy Simon Boccanegra sa v piatok začal druhý ročník festivalu Eurokontext. Dvojtýždňové medzinárodné divadelné podujatie završuje sezónu a prináša pozoruhodný výber tvorivých inscenačných počinov spoza hraníc. Medzi šestnástimi inscenáciami z Čiech, Nemecka, Ruska, Francúzska, Maďarska ponúka SND aj niekoľko predstavení zo slovenskej produkcie. Oplatí sa vidieť všeličo, prinášame aspoň päť zaujímavých tipov.

21. mája
Antonio Gades: Krvavá svadba, Suita Flamenca
Dva tituly v podaní tanečnej skupiny, nesúcej meno Antonia Gadesa, legendárneho španielskeho choreografa. Krvavá svadba je strhujúcim tanečným dielom na motívy rovnomennej lyrickej tragédie Federica Garcíu Lorcu o vášni, žiarlivosti a smrti, podľa ktorej vznikol aj slávny film Carlosa Sauru. Suitou Flamencou zase Gades začal v roku 1963 svoju sólovú kariéru a dodnes v nej diváci nachádzajú umeleckú estetiku horúceho španielskeho tanca spojenú s avantgardou.

24. mája
Pál Frenák: Birdie
Svetoznámy choreograf sa narodil v Budapešti hluchonemým rodičom, a tak sa jeho prvým dorozumievacím jazykom stala posunková reč, vďaka ktorej sa v ňom rozvinula zvláštna citlivosť pre mimiku a gestá a schopnosť vyjadriť telom rečové významy. V tanci jedinečne využíva klasické aj moderné techniky. V novom diele Birdie sa v tanečnom pohybe necháva inšpirovať súčasnou architektúrou a dizajnom.

27. mája
Orango & Antiformalistický jarmok
Epocha romantizmu sa skončila a hľadá sa odpoveď na otázku, kam sa môže uberať opera ako hudobnodramatický druh. Komornú možnosť ponúkol Dmitrij Šostakovič v dvoch zaujímavých operných fragmentoch. Jeho pôvodná ambícia vytvoriť avantgardné dielo s názvom Orango o poľudštení opice sa zmenila na trpko groteskný protest proti vláde hlupákov nielen v sovietskej kultúre. Operu v pražskom Národnom divadle naštudovala slovenská režisérka Sláva Daubnerová.

28. mája
Harlequin Restor´d!
Okolo roku 1730 zložil anglický hudobník a spisovateľ Richard Charke dielo pre barokové združenie mímov o živote zabávača Harlekýna. Po mnohých rokoch ho znovuobjavil kolínsky súbor Nel dolce a do hlavnej úlohy angažoval slávneho pôvodom slovenského míma Milana Sládka, zakladateľa Divadla Kefka v Kolíne. V diele Harlequin Restor´d sa cez jeho postavu dokonale spája baroková hudba so súčasnou pantomímou.

2. a 3. júna
Eifman ballet: Anna Karenina
Najúspešnejší balet divadelného mága Borisa Eifmana na motívy slávneho románu L. N. Tolstého. Slávny choreograf sa v ňom chcel oslobodiť od konkrétnej techniky a vyjadriť všetko, čo sa len ľudským telom dá ponáraním do duše a myslenia tanečníka ako človeka. Divadlo neskrývaných emócií – tak nazývajú jeho rukopis, ktorý v Anne Kareninovej spája tradičnú ruskú baletnú kultúru s výdobytkami súčasnej svetovej choreografie.