Už to nie je len vec nostalgie. Keď si niekto v minulosti kúpil vinylovú platňu, považovali ho za hipstera alebo spiatočníka. Dnes sa zdá, že toto médium bude určovať trendy v hudobnom priemysle v najbližšom období.
Naznačuje to správa britského denníka Guardian. Britskí hudobníci vraj vlani zarobili viac na predaji platní ako zo zverejnenia piesní na internetovom youtube. Aj keď počet prehratí na tejto sieti výrazne stúpol počas minulého roka, hudobníci to na odmenách nepocítili.
Nový jav má dve stránky. Je dôsledkom toho, že internetové služby nevyplácajú umelcov dostatočne. A zároveň za tým stojí popularita média, ktoré sa počas posledných siedmich rokov tak trochu vrátilo z hrobu.
Ukazuje sa, že vinyly nie sú výhodné iba v zahraničí. Aj slovenským hudobníkom sa oplatia. Tvrdí to napríklad spevák Tomáš Sloboda, ktorého kapela tento rok na platni vydala svoju novinku. Prvý deň po zverejnení z nej hneď predali sto kusov. Predaje vinylov však stúpajú aj v obchodoch, u Dr. Horáka minulý rok napríklad o dvadsať percent. Vychádzajú v stovkách kusov a predávajú sa len o niečo menej ako cédečká.

Nevyspytateľné výrobné obdobie
Dôvodov súčasného úspechu platní môže byť niekoľko. „Ponúkajú kvalitnejší zvuk. Porovnávať digitálne prehratie s platňou je rovnaké ako pri fotoaparátoch. Analógový zvuk ponúka jednoducho iný rozmer,“ myslí si Tomáš Sloboda. Finančne sa preňho ako hudobníka teda lisovať platne rozhodne oplatí.