Účty a hypotéky z nás robia páchateľov aj obete

Do kín vstupuje triler Hra peňazí v hlavnej úlohe s Georgeom Clooneym ako arogantným moderátorom

Arogantného moderátora si zahral George Clooney, vo filme mu asistujú aj Julia Roberts či Caitriona Balfe.(Zdroj: FOTO - OUTNOW.CH)

Nový film z prostredia Wall Street zrežírovala Jodie Fosterová. Ide o navonok nenápadné dielko, ktoré však skrýva vážnu myšlienku. 

Začiatkom 90. rokov spracoval Terry Gilliam drámu arogantného moderátora, ktorý svojou nerozvážnosťou spôsobil tragédiu. Snímka Kráľ rybár sa stala hitom, nominovali ju na päť Oscarov a jedného aj dostala. 

Začiatkom tohto desaťročia začala herečka a režisérka Jodie Fosterová pracovať na podobnom príbehu. Arogantného moderátora finančnej šou v ňom  vezme za rukojemníka drobný investor. 

Triler Hra peňazí je však príliš obyčajný, tradičný, bez formálnych experimentov. Sotva bude nasledovať triumf Kráľa rybára. Za pozretie však určite stojí.

Teror v priamom prenose

Už v roku 2012 začala Jodie Fosterová pripravovať projekt pre novú filmovú spoločnosť The Allegiance Theater. Clooney bol jej prvou voľbou do roly moderátora Leeho Gatesa. Dokázala kvôli nemu presunúť začiatok nakrúcania o vyše dva roky. Náklady na nový film sa vyšplhali na 27 miliónov dolárov a na realizácii sa napokon podieľala aj úspešná Clooneyho produkčná firma. Premiéra sa konala až na tohtoročnom festivale v Cannes.

Hra peňazí je psychologická dráma, triler i klasická kriminálka. Príbeh sklamaného mladého Kyla Budwella (Jack O'Connell), ktorý investoval všetky úspory do „zaručene výnosných“ akcií a vzápätí o všetko prišiel, je vymyslený šikovne, bez násilných zvratov, scenáristických schválností a znásilňovania logiky. 

Moderátor Gates, režisérka Patty Fennová a kameraman Lenny ako rukojemníci ohrozovaní výbušninou sa v živom vysielaní usilujú zistiť, prečo akcie spoločnosti IBIS náhle vykázali stratu. Nečakanú pomoc nájdu u hovorkyne spoločnosti Diane Lesterovej. 

Každý z nich má osobný príbeh. Dráma ich núti rekapitulovať svoj život a hodnotiť seba samých. Z teroristu a jeho obetí sa postupne stávajú spoločníci, no všetko komplikuje polícia, ktorá sa rukojemníkov usiluje zachrániť stoj čo stoj.

Režisérka uprednostnila tradičné realistické rozprávanie, charakterové herectvo, prostý obraz kameramana Matthewa Libatiqua a čistý strih bez ozdôb či efektov. Vznikol poctivý staromódny film, aký mohol pokojne vzniknúť pred polstoročím, ak by bola jestvovala počítačová sieť.

A najmä: ak by spoločnosť už vtedy dospela do štádia, v ktorom sa stierajú hranice medzi páchateľmi a obeťami, medzi vykorisťovateľmi a vykorisťovanými. 

To nie sú supi z Wall Street

Všadeprítomné produkty finančného trhu – účty, pôžičky, hypotéky, akcie – totiž robia kapitalistov aj z obyčajných ľudí. Každému záleží na tom, aby splátky boli čo najnižšie a vyplácané úroky, dividendy, bonusy čo najvyššie.

Za akú cenu? Čo musia finančné ústavy spraviť, aby klientom ulahodili? Kým systém funguje, nikoho to nezaujíma. A tak finančníci robia všetko. Bez ohľadu na morálku, etiku, zákony.

Fosterovej film nie je len napínavá dráma s presnou psychologickou drobnokresbou postáv, ale predovšetkým presvedčivá a presná diagnóza spoločnosti, ktorá požiera seba samu. Spoločnosti bez perspektívy. Kapitalizmus, ktorý sa zvrhol – to nie sú supi z Wall Street. Sme to my sami. To je najsilnejší, najmrazivejší efekt navonok nenápadného, skromného a jednoduchého dielka.

 

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 651
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 226
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 260
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 174
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 586
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 414
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 397
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 104
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 076
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 906

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k sociálnemu dumpingu.

Neprehliadnite tiež

Činnosť Fondu na podporu umenia je výborná, najmä ak ho porovnáme v Maďarsku

V Budapešti dostávajú peniaze umelci a spoločnosti blízke Orbánovej vláde.

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Charlesa Mansona.

Clintonová jej vzala slogan. Slávna transgender speváčka mala posledný koncert

Antony Hegartyová si prejavy bývalej kandidátky na prezidenta púšťa desaťkrát denne.

Zomrel Vladimír Petrík, múdry skeptik slovenskej literatúry

Napĺňali ho mladí autori, ktorí sa vracali k starým témam.