25 ROKOV, KTORÉ ZMENILI SLOVENSKO

Martin Šulík: Empatiu nahradil cynizmus v koži Borisa Kollára

Nemám veľmi radostné spomienky na deväťdesiate roky, najmä na druhú polovicu, hovorí pre SME uznávaný slovenský režisér. V kinách je opäť jeho film Všetko, čo mám rád.

Juraj Nvota a Gina Bellman vo filme Martina Šulíka Všetko, čo mám rád. (Zdroj: FOTO - GARFIELDFILM.SK)

Veľké zlyhanie školstva spôsobilo, že ľudia na Slovensku sa nevedia identifikovať so skutočnými európskymi hodnotami. Aj to si o fungovaní našej krajiny myslí MARTIN ŠULÍK. Patrí ku generácii filmových režisérov, ktorá vo svojom mladíckom rozlete prvýkrát zažila možnosť slobodne cestovať za hranice. O pocitoch ľudí, ktorí to obdobie zažili, o veľkých nádejách a o hodnotách, za ktoré sa oplatí bojovať, hovorí jeho film Všetko, čo mám rád. Po mnohých rokoch sa opäť dostáva do našich kín.
 
Do kín sa po 25 rokoch dostáva váš film Všetko, čo mám rád z roku 1992. Ste zvedavý, ako budú ľudia reagovať?

"Producent Rudolf Bierman sa rozhodol, že ho opäť nasadí. Neviem, koľko ľudí ním do kín naláka, ale som veľmi zvedavý, dokonca zvedavejší ako pri premiére. Je to film, ktorý vznikol v úplne iných súvislostiach. Dokonca ide o posledný československý film."

Myslíte si, že mladých ľudí zaujíma obdobie začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia?

"Ak pôjdu na film, tak asi nie pre to, aby mohli analyzovať toto obdobie. Skôr si myslím, že by v ňom mohli zachytiť časť pocitu z toho, či zostať na Slovensku, alebo odísť, možno si aj prehodnotia, aký majú vzťah k Slovensku, ktoré hodnoty považujú za dôležité. Mnohí mladí ľudia, ibaže o generáciu mladší ako náš hlavný hrdina, sú dnes vo veľmi podobnej situácii – môžu ísť študovať alebo pracovať za hranice. Rozdiel je, že uvažovať o tom je pre nich už celkom prirodzené. Preto sa im atmosféru začiatku 90. rokov, ten nádych nového začiatku, keď sa všetko otvorilo, cez film asi pochopiť nepodarí."

Prečo nie?

"Tá skúsenosť je neprenosná. Neviem, či dnešná mladá generácia zažije takú veľkú nádej, akú sme vtedy zažili my. Nádej, že svet, ktorý príde, bude lepší. Hoci roky potom ukázali, že sa to všetko nevyvíjalo najlepším spôsobom."

Aký film ste vtedy chceli urobiť?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja. Magazín platí ministerstvo vnútra.

KOMENTÁRE

Antifašisti ani antikomunisti to nepochopili

Neexistuje sloboda len pre jednu vybranú skupinu.

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

KOMENTÁRE

Domáci násilník Danko

Reči, akože „nesystémové strany nevedia riadiť štát“, sú z úst „systémovej“ SNS dokonalou fraškou.

Neprehliadnite tiež

Ľubomír Feldek: Význam má hnutie, ktorému ide o život

Namiesto aliancie za rodinu by mala vzniknúť aliancia proti rodine, hovorí ĽUBOMÍR FELDEK.

Mandy Moore si v klietke medzi žralokmi siahla na hranicu síl

Americká herečka bola pri natáčaní filmu 47 metrov pod vodou aj osem hodín denne.

Po filme Špina zostáva pocit propagandy. Takto sa umenie nerobí

Tereza Nvotová svojím filmom vášnivo obžalúva. Lenže koho?

Je obdobie postpravdy. Príbehy z druhej svetovej vojny varujú

Denník Anny Frankovej ovládol divadlá uplynulej sezóny, ukázal to aj festival Dotyky a spojenia.