SME
Piatok, 5. jún, 2020 | Meniny má LauraKrížovkyKrížovky

Ladislav Snopko: Najlepšie zakázané diela boli na svetovom kongrese mäsa

V Kutnej Hore sa otvára výstava XXL pohľadov na súčasné slovenské výtvarné umenie

Ladislav Snopko - kultúrny manažér a publicista, jeden z lídrov nežnej revolúcie a zakladateľov hnutia Verejnosť proti násiliu, bývalý minister kultúry a riaditeľ kultúrnych zariadení v Petržalke, organizuje výstavy po celej Európe.Ladislav Snopko - kultúrny manažér a publicista, jeden z lídrov nežnej revolúcie a zakladateľov hnutia Verejnosť proti násiliu, bývalý minister kultúry a riaditeľ kultúrnych zariadení v Petržalke, organizuje výstavy po celej Európe. (Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

Umelec musí mať v sebe bezbrehú odvahu ísť do rizika a dávať všanc vlastné vnútro i postoje, aj keby za to mal dostať po nose, hovorí jeden z najznámejších organizátorov kultúrneho života AGNES - LADISLAV SNOPKO. Ako znalec neoficiálnej umeleckej scény z čias normalizácie v Československu potvrdzuje, že diela slovenských výtvarníkov z tohto obdobia sa dnes dostávajú medzi svetovú špičku. Rozhodol sa vo veľkom štýle zorganizovať ich výstavu v Česku. Doplnil ich o tvorbu mladších autorov.

Prečo vystavujete práve v Kutnej Hore?

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu

„Ešte ako riaditeľ Slovenského inštitútu v Prahe v roku 2012 som začal predstavovať menšie autorské kolekcie zo slovenského výtvarného umenia, na ktorých sa postupne predstavovali dvojice najvýznamnejších kunsthistorikov a slovenských výtvarníkov od šesťdesiatych rokov až po dnes. Túto šnúru som v spolupráci s kurátormi Zuzanou Bartošovou a Richardom Drurym, ktorí zo segmentov urobili celok, ukončil veľkou súhrnnou výstavou, kde sa predstavujú všetci naraz. Ku koncu výstavy k nej vydáme knihu. Pôvodne to malo byť prostredníctvom slovenského inštitútu, to sa však nepodarilo, lebo ma odvolali. Partnera som našiel v Galérii Stredočeského kraja v Kutnej Hore. V galérii sú ústretoví ľudia a výborné priestory v nádhernom prostredí. Vznikla tak veľkolepá panoramatická výstava, ktorou si chceme zároveň pripomenúť naše predsedníctvo v Európskej únii.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa akého kľúča ste vyberali?

„Je to 41 dvojíc naprieč niekoľkými generáciami. Mnohí z vybraných sú už od šesťdesiatych rokov mimoriadne dôležití. Keďže som veľký ctiteľ súčasného výtvarného umenia, ktoré sa odvíja od Duchampovej dadaistickej revolúcie, prinášajúcej nielen pop-artné, ale i konceptuálne smerovanie a zároveň svetonázor, oslovil som kunsthistorikov, ktorí akceptujú tento druh tvorby nielen v staršej, ale aj v strednej a mladšej generácii. Na výstave vďaka ich výberu nechýbajú ani diela autorov vyznávajúcich neokonštruktivizmus, archetypálne východiská či novú figuráciu. Pre osvieženie pamäti považujem ich prítomnosť za dôležitú.“

Je podľa vás slovenské výtvarné umenie vo svete primerane hodnotené?

„Myslím, že vo svete sa už vie, že slovenský pop-art, konceptuálne i neokonceptuálne umenie sú jedinečné. V londýnskej galérii Tate Modern visí na stene rodokmeň svetového výtvarného umenia, kde medzi veľkými menami ako Warhol alebo Duchamp nájdeme aj Júliusa Kollera a Romana Ondáka. Pritom z východného bloku tam nie je skoro nikto. Až teraz sa zisťuje, že v šesťdesiatych rokoch minulého storočia bola úroveň slovenského výtvarného umenia medzinárodne porovnateľná s akoukoľvek inou špičkovou scénou. Mimochodom, vlani bola v USA výstava Medzinárodný pop-art ohodnotená ako najvýznamnejšia v roku a jej súčasťou boli aj diela Jany Želibskej.“

Skryť Vypnúť reklamu

S každým umelcom, ktorého vystavujete, predstavujete aj jeho teoretika. Akú úlohu zohráva kunsthistorik v tom, či dielo na scéne prerazí?

„Išlo mi práve o to, aby sa dostali pod jednu strechu tí, čo tvoria diela s tými, čo im dávajú spoločenské a historické súradnice. Stoja veľmi blízko seba. Vychádzam najmä z obdobia po obsadení Československa vojskami Varšavskej zmluvy. Vývoj na Slovensku sa vtedy uberal iným smerom ako v Česku, kde vznikli disent a Charta 77 a fungovali nadnárodne výrazné zjavy. Na Slovensku sme mali skôr šedú zónu, sám ju poznám, bol som jej súčasťou. Jediná vrstva, ktorá okrem tajnej cirkvi fungovala v istej pospolitosti, boli práve výtvarní umelci. Nehovorím teraz len o konceptualistoch, ale o všetkých, čo netvorili v duchu socialistického realizmu, boli vyhodení zo zväzu výtvarníkov a nemohli oficiálne vystavovať. Niektorým zobrali dokonca pasy a boli pod dohľadom štátnej bezpečnosti. Títo umelci sa schádzali a našli spôsob, akým sa dalo existovať.“

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad?

„Mnohí boli učiteľmi na základných a stredných umeleckých školách, niektorí spolupracovali s architektmi pri výzdobe nových budov, kde sa paradoxne nevyžadoval socialistický realizmus. K svojim sviatkom si dávali albumy, ktoré, keďže boli darom, nemohli byť predmetom problémov. Organizovali výstavy mimo oficiálnych inštitúcií. Nedá sa povedať, že to bolo umenie proti totalite, bolo to umenie napriek totalite. Nie je náhoda, že hnutie Verejnosť proti násiliu vzniklo vo výtvarníckom prostredí, v priestoroch Umeleckej besedy a že z pätnástich ľudí, ktorí zakladali koordinačné centrum, boli štyria z výtvarnej scény - zväčša patrili k jej neoficiálnej časti.“

Čo musí mať v sebe výtvarné dielo, aby vás zaujalo?

„Výtvarné umenie sprevádza ľudstvo od jeho počiatku, to dokazujú už 25-tisíc rokov staré jaskynné maľby. Vždy plnilo funkciu, ktorá nebola len samonosná, bolo výrazom duchovného života konkrétneho spoločenstva a otváralo možnosti aj bežnému človeku porozumieť princípom vlastného bytia. A myslím si, že na tom sa dodnes nič nezmenilo. Výnimočné umelecké dielo vždy odmieta povrchnú snahu zapáčiť sa.“

Skryť Vypnúť reklamu

Dokážu to aj mladší slovenskí výtvarníci?

„Som rád, že na výstave je viacero sugestívnych diel mladých autorov, ktorým ide predovšetkým o prekročenie hraníc trhu a vydávajú svedectvo skutočného autentického zážitku, alebo postoja, v ktorom uplatňujú intelektuálne dimenzie. Nie som veľký ctiteľ takzvanej maľby po maľbe. Mnohí, ktorí tento termín presadzujú a autori, ktorí sa k nemu hlásia, využívajú situáciu, že sa medzičasom z výtvarného umenia stal dosť dobrý biznis.“

Nedávno z Bruselu vrátili diela Mareka Ormandíka a Erika Šilleho, vraj sa nehodia do vybraných priestorov v europarlamente. Čo si o tom myslíte?

„Obrazy sa chystali zavesiť v úradných, nie verejných priestoroch. Druhá vec je, že o tom rozhodlo slovo nejakého úradníka, ktorý si povedal, že nechce chodiť popri takých obrazoch do práce, čo je dosť úbohé. Je to však úplne iný druh škandálu, než keď súdia Petra Kalmusa za postriekanie Biľakovej sochy červenou farbou.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  2. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy od psychologičky
  3. Členovia ASINS vrátili za rok 2019 do ekonomiky 113 mil. Eur
  4. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  5. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  6. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  7. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  8. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  9. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  10. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  1. Východoslovenská vodárenská v hľadáčiku finančných žralokov
  2. Ťahanovčania upratovali sídlisko, pomáhala aj mládež z Demetra
  3. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  4. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  5. Koronakríza zasiahla peňaženky Slovákov
  6. Členovia ASINS vrátili za rok 2019 do ekonomiky 113 mil. Eur
  7. Ako aktualizovať autonavigáciu Mio?
  8. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  9. Ružinovská poliklinika otvorila unikátne oddelenie
  10. Päť užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 26 424
  2. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 23 393
  3. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze 18 614
  4. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami 17 803
  5. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 11 327
  6. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 10 845
  7. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 9 548
  8. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 389
  9. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 306
  10. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy 9 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Peter Kalmus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Sme uprostred krízy a tvárime sa, že sa nič nedeje

Sme posledná generácia, ktorá ju môže zastaviť.

(ilustračné foto)
Prezidentka čaputová počas prejavu.

Premiér Matovič reaguje na kritiku prezidentky Čaputovej

Reakcia premiéra na prezidentkinu správu o stave republiky.

Predseda vlády Igor Matovič.

Fica môže za rehabilitácie v kaštieli dostihnúť vysoká pokuta

Podnet parlamentnému výboru môžu dať občania či poslanci.

Kaštieľ vo Vinosadoch.