Žena poslúcha, len keď ju bijete. Ozaj?

Tanečný súbor Ifjú Szivek hovorí o domácom násilí. Vycestuje s ním na prestížny festival v Avignone

Omladený súbor Ifjú Szívek o pár dní cestuje do Avignonu s inscenáciou Finetuning. (Zdroj: Tibor Somogyi)

Nebolo to tak dávno, keď maďarský šuhaj nemohol zatancovať na javisku bez toho, že by si nepričesal fičúrske bajúzy pod nosom. Patrili k jeho charakteru rovnako ako klobúk, tradičný kroj a vysoké kožené čižmy, pravidelne vyplieskavané v čardáši. Takýmto vzhľadom svoju dôležitosť jasne potvrdí tanečník aj dnes, ale nie v najnovšej inscenácii tanečného divadla Ifjú Szívek. V nej bude dôležitejšie niečo iné.

Denne po celý mesiac

Jedno z najvýznamnejších umeleckých dielní maďarského folklórneho hnutia a umeleckého života Maďarov na Slovensku zažíva svoj v posledných rokoch prerod. Rozhodlo sa cez tradičné folklórne prvky viac približovať k filozofii súčasného tanca a k aktuálnym témam moderného života. V tomto duchu naštudoval súbor už viacero inscenácií. O ich najčerstvejší, zatiaľ neuvedený titul s názvom Finetuning prejavil záujem divadelný festival v juhofrancúzskom Avignone. Náš export už len svojou prítomnosťou ukáže vo Francúzska vzácny kultúrny presah. 

Článok pokračuje pod video reklamou

Na medzinárodnej prehliadke svetového formátu zažiarilo mnoho hereckých hviezd, žili ním kedysi aj také legendy ako Gérard Philipe či Jeanne Moreau. Letný divadelný festival patrí medzi najstaršie svojho druhu v Európe, pre fajnšmekrov je najvýznamnejším podujatím svojho druhu. Tento rok sa koná už po sedemdesiaty raz. 

Dvadsaťštyričlenný omladený súbor Ifjú Szivek naň vycestuje spolu so živou hudbou sláčikového kvarteta už začiatkom júla, bude tam mať s inscenáciou Finetuning premiéru a uvádzať ju tam denne po celý mesiac. Taký úžasný úspech sa zatiaľ nepodaril žiadnemu divadelnému súboru zo Slovenska. 

Tanec a domáce násilie

S tanečným projektom sa o avignonské štipendium uchádzal skúsený choreograf a režisér Dusan Hégli, ktorý so súborom už dlhšie pracuje. 

Jeho choreografická linka sa bude držať témy domáceho násilia. „Našťastie s týmto problémom nemám osobnú skúsenosť, ale považujem ho za dlhodobo aktuálny,“ hovorí. O domácom násilí sa podľa neho hovorí veľmi málo, hoci zo štatistík vyplýva, že každý druhý občan Slovenska vie o nejakom prípade vo svojom okolí.

Téma sa teda týka všetkých bez ohľadu na to, či chodia alebo nechodia do divadla, či majú alebo nemajú radi tanec a hudbu. 

„Zistil som, že o prípadoch domáceho násilia sa stále neopovážime nahlas hovoriť. Naša spoločnosť neprešla takou osvetou a spoločenskou zmenou ako Západ v 60-tych a 70-tych rokoch minulého storočia,“ hovorí Hégli. Domáce násilie môže mať podľa neho práve veľmi blízko k regionálnym tradíciám.

Stereotypy, že žena poslúcha len vtedy, keď ju bijete, alebo že keď ju nebijete, tak ju nemáte rád, vníma v tradičnom spôsobe života ako hlboko zakorenené. Takýto konzervativizmus v zlom slova zmysle je moment, ktorý sa dá vyjadriť tancom. 

Aj hudba bude tancovať

„Nechcem tým povedať, že ľudové tance nesú v sebe motívy násilia,“ upozorňuje Hégli. „Princíp našej tvorby je presne opačný – vybrali sme si jednotlivé motívy slovenských, maďarských či rumunských ľudových tancov, aby sme s ich pomocou tému naplnili.“

Hegli vypracoval systém tanečných symbolov, ktorý následne vkladá do svojej choreografie. Jej organickou súčasťou sa v prípade tejto inscenácie stanú dokonca aj pohyby samotných členov sláčikového kvarteta a  ich „hudobný výstroj“. 

V  hudobných tradíciách sa Hégli oprel o tvorbu jedného z viedenských klasikov Josepha Haydna. Prečo? Nikde inde na svete vraj neprenikla koncepcia Haydnovho sláčikového kvarteta do hudobnej kultúry národov tak intenzívne ako práve v strednej Európe. Svojím prístupom dosiahol, že tanec je v jeho hudbe počuť.

Jeho hudobný svet neskôr silno ovplyvnil aj kompozičný štýl svetoznámeho skladateľa a hudobného vedca Bélu Bartóka, najmä v rytmike, dynamike a v harmóniách, ktoré sa od západných tak výrazne odlišovali. 

Tak ďaleko, tak blízko

Tradičný ľudový tanec odzrkadľuje, na aké celkom malé mikroregióny je stredná Európa z etnografického hľadiska rozdelená.

Svojho času v nich Slováci, Maďari, Rumuni, Srbi či Židia fungovali vedľa seba, hrali v spoločných kapelách, vykrúcali sa v spoločnom kole – Žid vedel zatancovať rovnako maďarský čardáš ako transylvánsky mládenecký tanec. Zároveň bolo však podstatné, že taký maďarský zemplínsky tanec sa tancoval inak ako slovenský zemplínsky tanec. 

Práve takéto multikultúrne presahy Dusan Hégli využil. Systém tanečnej symboliky vychádzajúcej z folklóru vytváral niekoľko rokov, išlo mu o to, aby divák pri sledovaní figúr nemusel nutne ovládať etnografické rozdiely, hoci pre odborníka sú zároveň presne čitateľné. 

„Chcel som dosiahnuť, aby sme inscenáciou povedali niečo aj Francúzom, Talianom či Nemcom, aby nebolo nevyhnutné vedieť, že v ôsmej minúte sme zatancovali dve očovské figúry, v  desiatej kúsok čardášu či verbunku a napokon čosi zo šarišského tanca. Tieto rozdiely sú podstatné pre regionálnu identitu, no práve ich posunutím môžeme upevniť zdravý lokálpatriotizmus.“

 

 

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  4. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  5. Noc architektúry 2018
  6. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  7. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  8. Talent - vzdelanie - úspech
  9. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  10. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 553
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 540
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 464
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 7 095
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 395
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 4 920
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 588
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 512
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 337
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 088

Téma: Násilie na ženách


Článok je zaradený aj do ďalších tém Domáce násilie

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Slovenskí oligarchovia chceli pomôcť, cesta nakoniec končí v poli

Nedokončený nadjazd na kraji Bratislavy neplánujú dostavať.

ŠPORT

Verejné korčuľovanie je preč. Čo spravil Ramsay s reprezentáciou?

Slováci našli systém, disciplínu nie.

Neprehliadnite tiež

Novým trendom je dokumentárna beletria. Ľuba Lesná takú knihu napísala

Tisícročná žena spája osudy štyroch žien. Vyvracia mýty, ktoré o nich vytvorili muži.

Spustila sa kamera a ja som tam zase bola. 22. júla na ostrove Utøya

V Berlíne mal premiéru film o nórskej tragédii, pre SME o tom hovorila hlavná hrdinka.

Do Ostravy príde Warholova múza a herečka z bondovky

Grace Jones je ikonou, jej vystúpenie sú na rozhraní koncertu a šamanského rituálu.

RECENZIA

Každé ráno sa prebúdza so strachom, že je nula. Spisovateľ platí za to, že je superstar

V slovenčine pokračuje vydávanie literárnej senzácie Môj boj.