Žena poslúcha, len keď ju bijete. Ozaj?

Tanečný súbor Ifjú Szivek hovorí o domácom násilí. Vycestuje s ním na prestížny festival v Avignone

Omladený súbor Ifjú Szívek o pár dní cestuje do Avignonu s inscenáciou Finetuning. (Zdroj: Tibor Somogyi)

Nebolo to tak dávno, keď maďarský šuhaj nemohol zatancovať na javisku bez toho, že by si nepričesal fičúrske bajúzy pod nosom. Patrili k jeho charakteru rovnako ako klobúk, tradičný kroj a vysoké kožené čižmy, pravidelne vyplieskavané v čardáši. Takýmto vzhľadom svoju dôležitosť jasne potvrdí tanečník aj dnes, ale nie v najnovšej inscenácii tanečného divadla Ifjú Szívek. V nej bude dôležitejšie niečo iné.

Denne po celý mesiac

Jedno z najvýznamnejších umeleckých dielní maďarského folklórneho hnutia a umeleckého života Maďarov na Slovensku zažíva svoj v posledných rokoch prerod. Rozhodlo sa cez tradičné folklórne prvky viac približovať k filozofii súčasného tanca a k aktuálnym témam moderného života. V tomto duchu naštudoval súbor už viacero inscenácií. O ich najčerstvejší, zatiaľ neuvedený titul s názvom Finetuning prejavil záujem divadelný festival v juhofrancúzskom Avignone. Náš export už len svojou prítomnosťou ukáže vo Francúzska vzácny kultúrny presah. 

Článok pokračuje pod video reklamou

Na medzinárodnej prehliadke svetového formátu zažiarilo mnoho hereckých hviezd, žili ním kedysi aj také legendy ako Gérard Philipe či Jeanne Moreau. Letný divadelný festival patrí medzi najstaršie svojho druhu v Európe, pre fajnšmekrov je najvýznamnejším podujatím svojho druhu. Tento rok sa koná už po sedemdesiaty raz. 

Dvadsaťštyričlenný omladený súbor Ifjú Szivek naň vycestuje spolu so živou hudbou sláčikového kvarteta už začiatkom júla, bude tam mať s inscenáciou Finetuning premiéru a uvádzať ju tam denne po celý mesiac. Taký úžasný úspech sa zatiaľ nepodaril žiadnemu divadelnému súboru zo Slovenska. 

Tanec a domáce násilie

S tanečným projektom sa o avignonské štipendium uchádzal skúsený choreograf a režisér Dusan Hégli, ktorý so súborom už dlhšie pracuje. 

Jeho choreografická linka sa bude držať témy domáceho násilia. „Našťastie s týmto problémom nemám osobnú skúsenosť, ale považujem ho za dlhodobo aktuálny,“ hovorí. O domácom násilí sa podľa neho hovorí veľmi málo, hoci zo štatistík vyplýva, že každý druhý občan Slovenska vie o nejakom prípade vo svojom okolí.

Téma sa teda týka všetkých bez ohľadu na to, či chodia alebo nechodia do divadla, či majú alebo nemajú radi tanec a hudbu. 

„Zistil som, že o prípadoch domáceho násilia sa stále neopovážime nahlas hovoriť. Naša spoločnosť neprešla takou osvetou a spoločenskou zmenou ako Západ v 60-tych a 70-tych rokoch minulého storočia,“ hovorí Hégli. Domáce násilie môže mať podľa neho práve veľmi blízko k regionálnym tradíciám.

Stereotypy, že žena poslúcha len vtedy, keď ju bijete, alebo že keď ju nebijete, tak ju nemáte rád, vníma v tradičnom spôsobe života ako hlboko zakorenené. Takýto konzervativizmus v zlom slova zmysle je moment, ktorý sa dá vyjadriť tancom. 

Aj hudba bude tancovať

„Nechcem tým povedať, že ľudové tance nesú v sebe motívy násilia,“ upozorňuje Hégli. „Princíp našej tvorby je presne opačný – vybrali sme si jednotlivé motívy slovenských, maďarských či rumunských ľudových tancov, aby sme s ich pomocou tému naplnili.“

Hegli vypracoval systém tanečných symbolov, ktorý následne vkladá do svojej choreografie. Jej organickou súčasťou sa v prípade tejto inscenácie stanú dokonca aj pohyby samotných členov sláčikového kvarteta a  ich „hudobný výstroj“. 

V  hudobných tradíciách sa Hégli oprel o tvorbu jedného z viedenských klasikov Josepha Haydna. Prečo? Nikde inde na svete vraj neprenikla koncepcia Haydnovho sláčikového kvarteta do hudobnej kultúry národov tak intenzívne ako práve v strednej Európe. Svojím prístupom dosiahol, že tanec je v jeho hudbe počuť.

Jeho hudobný svet neskôr silno ovplyvnil aj kompozičný štýl svetoznámeho skladateľa a hudobného vedca Bélu Bartóka, najmä v rytmike, dynamike a v harmóniách, ktoré sa od západných tak výrazne odlišovali. 

Tak ďaleko, tak blízko

Tradičný ľudový tanec odzrkadľuje, na aké celkom malé mikroregióny je stredná Európa z etnografického hľadiska rozdelená.

Svojho času v nich Slováci, Maďari, Rumuni, Srbi či Židia fungovali vedľa seba, hrali v spoločných kapelách, vykrúcali sa v spoločnom kole – Žid vedel zatancovať rovnako maďarský čardáš ako transylvánsky mládenecký tanec. Zároveň bolo však podstatné, že taký maďarský zemplínsky tanec sa tancoval inak ako slovenský zemplínsky tanec. 

Práve takéto multikultúrne presahy Dusan Hégli využil. Systém tanečnej symboliky vychádzajúcej z folklóru vytváral niekoľko rokov, išlo mu o to, aby divák pri sledovaní figúr nemusel nutne ovládať etnografické rozdiely, hoci pre odborníka sú zároveň presne čitateľné. 

„Chcel som dosiahnuť, aby sme inscenáciou povedali niečo aj Francúzom, Talianom či Nemcom, aby nebolo nevyhnutné vedieť, že v ôsmej minúte sme zatancovali dve očovské figúry, v  desiatej kúsok čardášu či verbunku a napokon čosi zo šarišského tanca. Tieto rozdiely sú podstatné pre regionálnu identitu, no práve ich posunutím môžeme upevniť zdravý lokálpatriotizmus.“

 

 

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Bayer posilňuje svoju značku
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  5. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  6. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  7. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  8. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  9. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 234
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 067
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 019
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 395
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 068
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 050
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 130
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 977

Téma: Násilie na ženách


Článok je zaradený aj do ďalších tém Domáce násilie

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

DOMOV

Spisovateľ a režisér Krištúfek bol jednou z obetí nehody pri Badíne

Krištúfek zahynul pri zrážke autobusu s nákladiakom.

SVET

Vodič dodávky vrazil do chodcov v Toronte, zahynulo desať ľudí

Polícia vodiča po incidente zadržala.

Neprehliadnite tiež

Vo veku 44 rokov zomrel spisovateľ a režisér Peter Krištúfek

Krištúfek bol jednou z dvoch obetí pondelňajšej tragickej zrážky autobusu s nákladiakom.

Bude ešte Sherlock? Populárny seriál je na bode mrazu, v pozadí sú spory

Martin Freeman sa sťažuje na fanúšikov. Je to trápne, odkazuje mu Benedict Cumberbatch.

ROZHOVOR

Režisér filmovej senzácie: Po Oscarovi za film Artist mi vyčítali, že sa na niečo hrám

Michel Hazanavicius nakrútil čiernobiely a nemý film. V rozhovore pre SME uvažuje nad zmyslom revolúcie.

Seriály HBO sa vyznačujú nahotou a násilím. V novom Westworld dupli na plyn

Hoci nové časti seriálu o robotoch ohurujú veľkou výpravou, majú svoje problémy.

RECENZIA

Mesiac Jupitera: skvelý obraz, silná téma. Maďarský film možno ani neunesieme

Kornél Mundruczó ukázal, aká je nočná mora každého xenofóba.