Michal Kaščák: Učenie zemepisu sa zatiaľ odkladá

Na Pohode sa nefetuje, na Pohode nie sú orgie. V našich končinách je organizácia takého hudobného festivalu zázrak.

Riaditeľ festivalu Pohoda Michal Kaščák má niekoľkokrát za rok pocit, že mu to prerastá cez hlavu. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Už dvadsať rokov čelí festival Pohoda množstvom problémom, neprajníkom aj napätej spoločenskej atmosfére. Jeho šéf MICHAL KAŠČÁK hovorí o tom, ako to dokázal prežiť.

Pôvodne ste chceli organizovať len malý festival v Trenčíne, za dvadsať rokov sa však z Pohody stal tak trochu kolos. Neprerastá vám občas cez hlavu?

„Ten pocit mám niekoľkokrát za rok. Nikdy sme si však nechceli naložiť viac, než by sme dokázali zvládnuť a snažili sme sa, aby Pohoda rástla postupne. Od roku 2010 si drží rovnakú kapacitu a tú už navyšovať nechceme.“

Cítite tlak, aby bol festival komerčnejší?

„Cítim tlak, hoci skôr vyplýva z môjho vnútorného pocitu. Pýtam sa sám seba každý rok, či naša ponuka dokáže osloviť dostatočný počet návštevníkov, aby festival dokázal prežiť. Niektoré ročníky dopadli ekonomicky zle – v tých chvíľach som nevedel, či festival s takouto dramaturgiou na Slovensku obstojí.“

Ako ste si vtedy odpovedali?

„Dostávame veľa rád, ako festival rozšíriť, zmeniť, aby sa zaručene vypredal a v dostatočnom predstihu. Jednou z nich napríklad je, aby sme pozývali viac hudobníkov zo stredného prúdu. Tomu som zatiaľ odolal, hovorím si, že musíme vytrvať v smere, aký sme si stanovili na začiatku. Musíme byť presvedčení, že ponúkané umenie stojí za to. Radšej by som zmenšil kapacitu Pohody, než menil jej charakter.“

Zápasíte potom niekedy s pocitom, že ste zlyhali?

„Keď ste zodpovedný za dramaturgiu, ktorá na festival nepriláka také množstvo ľudí, koľko by ste očakávali, prirodzene sa sám seba pýtate, či ste zlyhali. Festival niekedy nevyzerá na stopercent podľa našich predstáv, zasahuje doňho veľa premenných. Stále sa však snažíme o čo najlepší výsledok a nič si nechceme zjednodušiť. Napokon, prerobili sme už aj na vypredanom festivale.“

Kedy za tých dvadsať rokov bolo pre vás najťažšie festival organizovať?

„Po nešťastnom roku 2009. No aj tento rok som mal pocit, že pracujeme na tom najnáročnejšom vydaní. Ťažké boli, pochopiteľne, aj začiatky, mesto na Pohodu najprv nebolo pripravené. Až neskôr ju začalo tolerovať a dnes je už v Trenčíne vítaná. Dodnes však zápasíme s množstvom neprávd, ktoré sa o nás popísali.“

Napríklad?

„Príkladov je veľa a rastú snáď rýchlejšie ako samotný festival. Časopis Zem a Vek po jednom ročníku publikoval také scifi, že som to dal prečítať všetkým kolegom, aby vedeli, kde vlastne pracujú.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Pohoda 2016


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu

Nasadili Rusi trollov do hľadiska? Z favorita Cannes vyrobili prepadák

Výroba alternatívnych faktov neobišla ani filmový festival.