Populárny formát digitálnej grafiky odkazuje na krásu starých optických hračiek, a pritom hľadá novú.
Pre vstup vo virtuálnej reality už dávno nemusíme sedávať pred monitorom a používať veľkú klávesnicu, myš či konzolu, nosiť počítač s internetom so sebou vo vrecku sa stalo súčasťou prirodzeného vývoja. Historické sínusoidy však spôsobujú, že človek sa na vrcholoch vedeckých a technologických riešení rád vráti k veciam ozajstným, fyzickým, hmatateľným.
Práve tento moment využilo umelecké duo Ové Pictures, keď vymýšľalo, akú výstavu pripraví pri príležitosti nášho predsedníctva v Európskej únii. Od polovice júla sprístupnili Michaela Čopíková a Veronika Obertová v bruselskom Parlamentáriu výstavu pod názvom Hľadanie krásy.
Dvojica známych slovenských výtvaníčok sa sústredila na hľadanie krásy v obyčajných momentoch života, ktoré sú spoločné všetkým ľuďom. Výsledkom sú vystavené interaktívne objekty, inšpirované starými optickými hračkami z čias pred vznikom kinematografie.
„Pýtali sme sa samé seba, čo je krásne, ale zároveň nás zaujíma aj ako to cítia ľudia tu a v iných krajinách. Preto vznikla aj webová časť projektu, kde každý človek môže vytvoriť GIF a ukázať ostatným, čo je pre neho krásne,“ hovoria OvéPictures.

Zaveste sa
GIF – časovú obrazovú slučku v podobe krátkeho výseku z reality bežne poznáme zo sociálnych sietí, dokáže spojiť ľudí na celom svete. Čo chvíľa nás pobaví, odovzdá kúsok výstižného odkazu, prinúti na okamih zamyslieť sa, či dokonca zameditovať si.
V prvom kroku teda autorky spustili stránku www.hladaniekrasy.sk, kde sériou svojich GIF-ov oslovili jej návštevníkov, aby k nim zavesili tie svoje, ktorými by ľuďom radi niečo povedali. Najprv pribudli príspevky niekoľkých známych osobností, ktoré projekt podporili, ale rýchlo pribúdali ďalšie a v súčasnosti si možno na stránke pozrieť okolo 500 minidiel tohto druhu.

Klikni prstom, rozhýbeš ruku
To je však len jedna časť projektu. Keby totiž GIF-y boli iba na webe, ťažko by sme slovenskú výstavu v bruselskom návštevníckom centre Európskeho parlamentu hľadali. Výtvarníčky a animátorky našli v populárnom formáte digitálnej grafiky vzácny rozmer a zhmotnili ho v jednom z dvadsiatky interaktívnych papierových objektov, ktoré v súčinnosti s divákom fungujú na princípe historických optických hračiek typu zoetrope, dioráma či praxinoskop.
A tak si namiesto kliku prstom môžeme rozpohybovať obrázky skutočnou kľukou v reálnom priestore.
„Je cenné, že výstava sa nesnaží na niečo tváriť, vyrábať lacné pozlátka, ako to býva pri reprezentatívnych podujatiach tohto druhu často zvykom,“ hovoríz DevKid Studio Ján Šicko, ktorý je spolu s Romanom Mackovičom autorom technologického riešenia interaktivity a elektronických súčastí objektov. Ové Pictures podľa neho veľmi dôvtipne poukázali ľudskú každodennosť a prirodzene ju prepojili s pocitom, že žijeme v spoločnej Európe a v jednom svete, kde sa napriek ťažkým časom dá z vecí tešiť.

Ako vzniká mágia
Na výstave spolupracoval práve v súvislosti s oživením fyzických objektov, jeho úlohou bolo k optickým animáciám vytvoriť všetku mechaniku a digitálne rozhranie, pomocou ktorého sa môžu jednotlivé animácie spúšťať, aby vznikla ilúzia pohybu sprevádzaná svetelnými efektmi.
„“Chceli sme, aby optické hračky pôsobili čo najobyčajnejšie, aby sa ľudia nebáli ich skúmať a používať, v skutočnosti sú plné mechanických a elektronických komponentov, ktoré sme vyrábali na mieru," hovorí Ján Šicko.
Je to paradox, ale aj v tom je vtip a ľahkosť umenia, ktorý s Ové Pictures náročnou cestou vytvorili. „Takéto neobyčajné veci sú ako hrnček var. Môžem si doň naliať vodu a napiť sa, ale až keď poznám rozhranie a viem stlačiť správny „gombík“, tak sa kdesi vo vnútri udeje mágia.“

