Na otázku identity sa možno pozrieť aj cez tému domáceho násilia a rodových stereotypov. S takou ideou prišlo tanečné divadlo Ifjú Szivek a na prestížnom festivale v Avignone sa ukázalo ako sebavedomý partner so svetom.
Celý divadelný svet bol v júli v Avignone. Taká je už desiatky rokov tradícia, len Slovensko sa jej nezúčastňovalo. Zmenilo sa to až teraz. vďaka tanečnému súboru Ifjú Szivek. Je to prvé slovenské zoskupenie, ktorému sa na najväčší divadelný festival podarilo dostať – vďaka novému projektu, ktorý vznikol v hlave dlhoročného choreografa súboru Dusana Hégliho.
Blízko k podstate
Keby sa Ifjú Szivek hlásili len do sprievodného programu Avignonského festivalu, možno by im na to stačilo prezentovať aj klasickú produkciu maďarského hudobno-tanečného folklóru. S ním sa tento súbor vo svojej mnohoročnej tradícii spája.
No Dusan Hégli o tanci uvažuje inak, čo v minulosti už viackrát ukázal. Nové možnosti vo využití maďarského, slovenského či rumunského ľudového tanca uchopil už v predchádzajúcich tanečných inscenáciách Tanec diabla, Vyvlastnenie či Kukučie vajíčko. Keď mal vycestovať do Francúzska, s Ifjú Szivek naštudoval Fine Tuning.
Pri tvorbe konceptu Fine Tuningu rozmýšľal nielen nad tým, ako zľahka osloviť moderného festivalového diváka, ale sústredil sa aj na to, ako využiť potenciál súboru s kvalitnou technickou prípravou vrátane živej hudby. Urobil to spôsobom, ktorým by pri posune tradičných tanečných postupov smerom k súčasnému tancu zostal čo najbližšie pri jadrnej tanečnej podstate.


Zakliate tradície
Pomohla mu téma domáceho násilia v područí rodových stereotypov, odkiaľ často pramení problém identity. Rozhodol sa ju hľadať v pohybových figúrach, ktoré síce majú svoju tradičnú a istú uzavretú formu, ale bez nového kľúča ostáva význam ich krásy zakliaty v národopisných obmedzeniach. Prelomil ich a výsledkom je sebavedomé a silné tanečné divadlo, pripravené na interpretácie.
Každovečerné vystúpenia na festivalovej scéne Espace Alya prilákali stovky divákov všehochuti, ktorí na dielo výborne reagovali. To, čo sa v polovici júla stalo len v pár desiatok kilometrov vzdialenom Nice, si uvedomovali – napriek každodenným bezpečnostným kontrolám – v uvoľnenej atmosfére zrejme až dodatočne.


O to lepšie je, že sedeli v tom čase práve v divadle, kde sa dá aj bez teroru myslieť na dôležité veci.
Ifjú Szivek na európskom festivale naživo ukázali, že je z istého pohľadu jedno, ako sa volajú, odkiaľ pochádzajú a kým sa cítia byť, podstatnejšia je inteligentná energia, ktorú vysielajú medzi ľudí v pulzujúcej mase.
V Avignone sa svet načisto zbláznil. Do divadla
Divadelný festival v Avignone vťahuje ľudí do mysliacej spoločnosti. Dáva návod, ako uspieť na európskom trhu.
Uličky a námestia rozľahlého centra, obohnaného tisícročnými hradbami, sú v rannom slnku ako vystrihnuté z Monetových malieb. Podchvíľou sa v nich aj vynárajú štylizované paničky so slnečníkmi, páni v klobúkoch či rôzne ďalšie maskované figúrky.
Bežná atrakcia, poviete si, lenže pri pohľade na múry starobylých kamenných domov, ovešaných tisíckami divadelných plagátov od výmyslu sveta, sa len ťažko zbavíte pocitu, že v tomto meste sa svet načisto zbláznil do divadla. Vitajte na festivale v Avignone.
Pouličná hypnóza
O masívnej záplave divadla tu svedčí každá minúta dňa. Herci, muzikanti, tanečníci, akrobati aj najrôznejšie kreatúry sa tu miešajú medzi husto prúdiace davy, neúnavne rozdávajúc letáky, aby ľudí hypnoticky nalákali na rozmanité predstavenia. Každý deň ich tu uvádzajú stovky, nepretržite od rána až do noci, nielen vo vychýrených miestnych kamenných divadlách, ale v každučkom využiteľnom priestore v meste, kam sa len divak môže dať usadiť.
Tak žije svojou slávnou prehliadkou divadla malebné provensálske mesto na juhu Francúzska už rovných sedemdesiat rokov.
Pol druha tisíca súborov a divadelných spoločností, ktoré tu počas celého júla pôsobia, robí z tohto miesta obrovský trh umenia, kde magickou rukou vládne výpredaj divadla so všetkými jeho tvárami a s celou jeho históriou a súčasnosťou. Komediantskou aj dramatickou, cirkusovou aj vážnou, klasickou aj experimentálnou a pre všetky vekové kategórie.
Opuncovaný príbeh
Z rušných radov turistov by sa zdalo, že celý humbuk sa najviac točí len okolo potulných veršotepcov a harmonikárov, pouličného cirkusu, varietných programov či nekonečného množstva našuchorených paródií na kommediu dell´arte.
To samo osebe nie je chyba, horšie je to so zvláštnym napätím, ktoré aj v tomto meste pri stretnutí rôznych vrstiev cítiť. O to viac má zmysel prichádzať sem aj s iným než revuálnym programom.
Ten je totiž len jednou časťou hustého divadelného diania. Na najväčšom európskom divadelnom festivale sa stretáva množstvo výborných umelcov v kvalitných produkciách, nielen na veľkých scénach a vo vychytených tituloch, ale aj v malých komorných dielkach s invenčným a aktuálnym pohľadom na dianie okolo nás.
A kým v zákulisí obrovského živého organizmu, šitého nitkami divadelného biznisu, sa s vysokým nasadením bojuje o každého diváka, o priazeň aj o dobré kontakty, mesto so svojím jedinečným opuncovaným príbehom o vysunutom pápežskom sídle generuje pohlcujúcu atmosféru, kde sa divadlu nedá odolať.