LIDO DI VENEZIA. Prvé rozpačité reakcie na festivale v Benátkach vyvolal Wim Wenders adaptáciou konverzačnej filozofickej drámy Petra Handkeho Krásne dni v Aranjueze. Nakrútil ju v 3D s tromi hercami a Nickom Cavom pri klavíri. Muž a žena z hry, ktorú autor práve píše, ožívajú a v reálnom čase, sediac na záhradnej terase, 97 minút diskutujú o živote, kráse, láske, smrti, postupne sa osamostatňujú, žijú vlastné životy, začínajú ovplyvňovať svojho autora. A v pozadí sa mihne s rebríkom i náradím záhradník, ktorého si zahral sám Handke.
K rozpakom prispelo i to, že festival film uviedol bez anglického prekladu, len v pôvodnom nemecko-francúzskom znení s talianskymi titulkami.

Ani ďalšie súťažné filmy nevyvolali jednoznačné reakcie. Adaptácia knižného bestselleru Svetlo medzi oceánmi sa v réžii Američana Dereka Cianfranceho i napriek Michaelovi Fassbenderovi a Alicii Vikanderovej v hlavných úlohách zmenila na príbeh ako vystrihnutý z lacného ženského čítania. Strážca majáka a jeho žena zachránia bábätko z člna, ktorý more vyvrhne na breh ich ostrovčeka, a vydávajú ho za vlastnú dcéru, čo má neblahé následky pre mnohých zainteresovaných.
Kanadský filmár Denis Villeneuve (Zmiznutie, Sicario) predstavil romantickú vedeckú fantastiku s filozofujúcim náterom Príchod. Jazykovedkyňa Dr. Louise Banks (Amy Adams) nielenže rozlúšti jazyk, ktorým sa dorozumievajú mimozemské bytosti, ale aj zachráni celý náš svet. Uvedomí si totiž, že jazyk so svojimi pravidlami a zákonitosťami je prejavom spôsobu myslenia, vnímania a premieňania sveta. Jazyk je tá najsilnejšia zbraň, dokáže zjednocovať i rozdeľovať, ba dovolí i pohyb v čase.
Dôvtipne zostavený príbeh zastal na pomedzí komerčného thrilleru a náročnejšej kinematografie. Žiaľ, práve diváci s vyššími kritériami po skončení predstavenia kričali hanlivé búúú. Či zložité myšlienky i sofistikovaná fabulácia neodradia masové publikum, ukáže už blízka budúcnosť.
