Škandinávsky vietor v posledných rokoch silno duje v umení na celom svete. Možno by sa zdalo, že v uplynulej sezóne špeciálne prevetral aj slovenské divadlo, ale je to pravda len sčasti, veď divadlo ani film by dnes vo všeobecnosti bez severskej klasiky nemohli existovať.
V každom prípade, divadelná adaptácia švédskej kultovej rodinnej ságy Fanny a Alexander v naštudovaní Činohry SND sa stala inscenáciou roka. Rozhodlo sa o tom v nedeľu večer na slávnostnom odovzdávaní divadelných cien Dosky 2016.
Pripútať sa k Európe
Spletitý príbeh rodiny Ekdalovcov podľa fimu Ingmara Bergmana s odkazom na jeho životný osud bol na prestížnu cenu nominovaný v siedmich kategóriách, čiže vo všetkých okrem objavu roka. Z nich štyri premenil na ceny – najlepšou herečkou sa stala Petra Vajdová v úlohe Emílie Ekdalovej a najlepším hercom Richard Stanke v úlohe zákerného kňaza. Martin Kotúček získal pre inscenáciu Dosku aj za najlepšie kostýmy.
Bergmanova dráma Fanny a Alexander vznikla v osemdesiatych rokoch minulého storočia. So súčasným trendom rozmachu škandinávskeho umenia to nesúvisí, režisér inscenácie Marián Amsler však styčné body nachádza.

„Najmä v druhej časti inscenácie, kde sa dostávame do drsného prostredia kňazovej fary, v sebe nesie charakter súčasnej severskej literatúry a filmov. Chceli sme tento trend evokovať, je podstatný v dnešnom úsilí pripútať sa skôr k európskemu, než k americkému umeniu,“ hovorí pre SME.
Dlho sme boli podľa neho zahltení hollywoodskym gýčom. V americkej produkcii vnímame násilie a erotiku skôr v prvoplánových príbehoch, a práve severania sú tí, čo cez podobné témy ukazujú mentalitu človeka a dokážu tak vyrozprávať závažnejšie a silnejšie príbehy o moci. „Je dôležité, ako to európsky divák a čitateľ v súčasnosti víta,“ myslí si Amsler. „Navyše sa tu oveľa častejšie stretávame s témou cirkvi. Aj tá je pre európskeho diváka teraz podstatná.“

Kuričova úderka
Tému pokrytectva a túžby po moci inšpiratívne vniesla vlani do divadla aj inscenácia Rivers of Babylon. Po rokoch ju Činohra SND zadaptovala podľa slovenského bestselleru Petra Pišťanka, škoda že sa toho autor nedožil. V roli kuriča Rácza v nej zasvietil Milan Ondrík, dostal za ňu zaslúžene i jednu z nominácií. Cenu si napokon odniesol režisér Diego de Brea za najlepšiu réžiu.
V internetovom hlasovaní divákov sa Bratislavským divadlom sezóny stalo opäť divadlo GUnaGU, hlasovala zaň takmer polovica z vyše sedemnásťtisíc divákov. Druhým najobľúbenejším je Divadlo DPM a tretím Astorka.
Cenu za prínos v oblasti divadla tento rok získala prekladateľka z francúzštiny a taliančiny, diplomatka Michaela Jurovská.


Víťazi Dosiek 2016
Objav sezóny:
Tomáš Turek za postavu Christophera v inscenácii Podivný prípad so psom autorov Marka Haddona a Simona Stephensa
Divadlo Andreja Bagara v Nitre
Najlepšia scénická hudba sezóny
Andrej Kalinka za hudbu k autorskej inscenácii Zázraky pre Alicu
Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre
Najlepší kostým sezóny
Martin Kotúček za kostýmy k inscenácií Fanny a Alexander
Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
Najlepšia scénografia sezóny
Eva Kudláčová-Rácová za scénografiu v inscenácii Nevina
Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
Najlepší mužský herecký výkon sezóny
Richard Stanke za postavu Eduarda Vergérusa v inscenácií Fanny a Alexander
Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
Najlepší ženský herecký výkon
Petra Vajdová za postavu Emílie Ekdahlovej v inscenácii Fanny a Alexander
Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
Najlepšia réžia sezóny
Diego De Brea za réžiu inscenácie Rivers of Babylon podľa románu Petra Pištanka
Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
Najlepšia inscenácia sezóny
Inscenácia hry Fanny a Alexander podľa filmu Ingmara Bergmana
v réžii Mariána Amslera
Činohra Slovenského národného divadla Bratislava
