Takto sa zrodila Hendrixova nesmrteľnosť. Za deväť šialených mesiacov

Pohľadnica Alovi Hendrixovi, 1966: Otec, som v Anglicku. Stretol som nejakých ľudí a tí zo mňa spravia hviezdu. Zmenil som si meno na Jimi.

Jimi Hendrix (27. november 1942 - 18. september 1970) (Zdroj: Profimedia)

Šlo to bleskovo. Tak rýchlo, ako keby gitarové sólo nehral človek, ale blázon z inej planéty. A presne tak to aj bolo. Keď pred päťdesiatimi rokmi Jimi Hendrix vystúpil v Londýne z lietadla, bol ešte nikto.

O deväť mesiacov mal svet novú senzáciu, legendu, o ktorej dnes dejiny hovoria ako o najlepšom gitaristovi sveta.

Čo mu dovtedy nedala Amerika, našiel tu, v meste s dvojposchodovými autobusmi, červenými telefónnymi búdkami a klubovou scénou, ktorá ho nielen prijala, ale vytiahla z neho to najlepšie, čo v sebe mal. A on sa nešetril.

Osudové stretnutie

Rock'n'roll má mnoho príznačných momentov, ale málo z nich je takých zlomových, ako keď Linda Keith, dvadsaťročná britská modelka a bluesová fanatička, požičala biely Stratocaster úplne cudziemu chalanovi, ktorého stretla v New Yorku.

V tom čase bola priateľkou Keitha Richardsa z Rolling Stones, ktorí boli práve v Spojených štátoch na turné. V jeden večer si vyrazila von so Seymourom Steinom, mužom, ktorý neskôr objavil Madonnu. Pozval ju do klubu Cheetah. Hral tam akýsi Jimmy Hendrix.

„Bolo mi to hneď jasné. Jeho hudba mala atmosféru, on mal charizmu a v prstoch techniku. To, ako pôsobil na pódiu, bolo úžasné. Nemohla som uveriť, že ho ešte nikto neobjavil, že nikto neskáče od vzrušenia, keď ho vidí,“ spomínala Linda pre britský Guardian.

Bolo mi to hneď jasné. Jeho hudba mala atmosféru a on mal charizmu.

Linda Keith

„Samozrejme, okamžite som si pomyslela: Toto musí Keith vidieť. Tento človek musí byť objavený, musí podpísať zmluvu s nahrávacou spoločnosťou a každému vyraziť dych. Vedela som, že toto všetko v ňom je, tak som po tom išla,“ potvrdzuje

Linda pozíciu najdôležitejšej ženy v pozadí Hendrixovej budúcej kariéry.

Vedela, čo treba spraviť. Na ďalšie Jimiho vystúpenie zavolala basgitaristu Chasa Chandlera z kapely Animals. Do Cafe Wha? sa schádzalo ako do tmavej jaskyne, zrazu reflektory zabrali javisko a tam stál týpek vo veľkej farebnej copacabana košeli, v príliš krátkych zvonových nohaviciach, v deravých topánkach a hral Hey Joe.

„Bolo to ohromujúce. Vôbec ma neprekvapilo, že Chad bol úplne odpálený. S prvým akordom vyrazil Jimi dych aj mne, a to som vedela, že to príde!“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja. Magazín platí ministerstvo vnútra.

KOMENTÁRE

Antifašisti ani antikomunisti to nepochopili

Neexistuje sloboda len pre jednu vybranú skupinu.

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

KOMENTÁRE

Domáci násilník Danko

Reči, akože „nesystémové strany nevedia riadiť štát“, sú z úst „systémovej“ SNS dokonalou fraškou.

Neprehliadnite tiež

Ľubomír Feldek: Význam má hnutie, ktorému ide o život

Namiesto aliancie za rodinu by mala vzniknúť aliancia proti rodine, hovorí ĽUBOMÍR FELDEK.

Mandy Moore si v klietke medzi žralokmi siahla na hranicu síl

Americká herečka bola pri natáčaní filmu 47 metrov pod vodou aj osem hodín denne.

Po filme Špina zostáva pocit propagandy. Takto sa umenie nerobí

Tereza Nvotová svojím filmom vášnivo obžalúva. Lenže koho?

Je obdobie postpravdy. Príbehy z druhej svetovej vojny varujú

Denník Anny Frankovej ovládol divadlá uplynulej sezóny, ukázal to aj festival Dotyky a spojenia.