Unesené lietadlo smeruje k preplnenému futbalovému štadiónu. Keď armádny pilot lietadlo bez rozkazu nadriadených zostrelí, ocitne sa pred súdom. Je vinný, alebo nie? Keď sa na takýto príbeh pozeráme v televízii alebo v kine, vieme, že odpoveď je už daná. Otázku za nás zodpovedali autori scenára a režiséri. Tentoraz je to však inak. Tvorcovia nás potrebujú, od nás chcú počuť áno, alebo nie.
Nemecká televízia ARD nakrútila dramatický triler s názvom Verdikt, v ktorom odkrýva pozadie teroristického činu. Poňala ho ako medzinárodný projekt, kde diváci môžu rozhodovať o tom, ako sa napínavý dej skončí. Nemeckí producenti doň zapojili aj ďalšie európske televízne stanice. Okrem nemeckej, rakúskej, českej a švajčiarskej televízie je medzi nimi aj slovenská RTVS.
Film odvysielala Dvojka 17. októbra.

Nebude to Kuřátko
Možno si ešte niekto spomenie na československý televízny program osemdesiatych rokov, ktorý prvýkrát využil masovú spoluprácu divákov v priamom prenose. Kuchár menom Svatopluk Kuřátko v trinásťdielnom seriáli s hviezdnym obsadením riešil svoje rozpaky a do jeho príbehu v istom momente priamo vstupovali diváci, keď vypnutím svetelných vypínačov v obývačkách mohli hlasovať o tom, aké z dvoch pokračovaní príbehu by si priali.
Bola to vtedy priam televízna revolúcia, celá republika v rovnakej minúte blikala ako najatá a rozhodovala o osude hlavného hrdinu. Mohla síce dianie ovplyvniť len minimálne – v krátkej scénke dejového zvratu, ale národ sa naozaj kolektívne zabavil.
Čo mení ľudské osudy
O takúto zábavu však už dávno nejde. Príbeh koprodukčného projektu štúdií MOOVIE a Beta sa krúti okolo teroristických útokov. Na ne televízny film Verdikt reaguje. Chce nás zapojiť do rozmýšľania nad citlivými otázkami, ktoré môžu zásadne meniť ľudské osudy. „Tvorcovia sa rozhodli ísť do hĺbky a navyše dávajú divákom šancu, aby proces ovplyvnili,“ hovorí programový riaditeľ RTVS Tibor Búza. S projektom sa po prvý raz stretol vlani na veľtrhu v Cannes.
Oslovila ho predovšetkým kvalita spracovania. Páči sa mu, že tvorcovia sa nesnažia morálne otázky zľahčovať.ani bulvarizovať, riešia spoločensky aktuálnu tému.

Duch zákona
"Ak sa má o vývine príbehu rozhodovať zvonka, je veľmi dôležité, aký typ divákov sa pred obrazovky posadí a ako sú právne vzdelaní," hovorí Mária Krýslová, psychologička, ktorá dlhé roky pracovala aj na filmoch s režisérom Dušanom Hanákom a komunikovala s ľuďmi okolo neho.
Laikom podľa nej ide najmä o spravodlivosť, ale rovnako dôležité je uplatnenie zákona a dodržanie zákonnosti. "Hlavný zmysel celého projektu môže byť v tom, že ľudia začnú rozmýšľať aj nad mnohými psychologickými, právnymi a etickými otázkami, ktoré by im inak ani nenapadli. Napríklad nad tým, či má niekto právo zabiť čo i len jedného človeka v mene záchrany mnohých," hovorí.
Triler Verdikt vychádza z divadelnej hry, ktorú napísal nemecký spisovateľ Ferdinand von Schirach, pôvodom právnik. Mala úspech v nemeckých divadlách, kde do nej diváci priamo vstupovali. Podobne ako v divadle, aj vo filme, ktorý môže osloviť ešte širší okruh doma aj za hranicami, sa rozhodovalo v prestávke, keď sa porota odobrala poradiť sa o rozsudku.
V tom čase televízia zaradila do programu diskusiu na túto tému. Hlasovať sa dalo cez esemesky a webovú stránku RTVS. Diváci nakoniec rozhodli, že pilot je nevinný. Prišlo celkovo 10 217 platných hlasov.
Čím sme ľudia
"Posolstvo takéhoto projektu môže okrem iného poukázať na naše právne vedomie," hovorí pre SME Ján Mojto z koprodukčného nemeckého štúdia Beta.
Núti podľa neho zamyslieť sa nielen nad základnými mravnými postojmi človeka, ale vyžaduje od neho aj osobnú zaangažovanosť a úvahu nad právnym systémom. "Hoci sa všetko odohráva v jedinej súdnej sieni, kde obhajoba a obžaloba odsúdeného pilota predkladá svoje dôkazy, príbeh je zároveň veľmi dojemný a silne emotívny. Hovorí nám o tom, čím sme ľudia."
Akčné scény sme vedome vynechali
Rozhodnutia sa rodia niekde medzi rozumom a citom, hovorí o Verdikte filmový producent JÁN MOJTO z nemeckého štúdia Beta.
Diváci budú rozhodovať o tom, ako sa dianie na obrazovke skončí. Podobné hlasovania sme už v rôznych typoch televíznych programov zažili. Myslíte, že je pre nich táto možnosť príťažlivá?
"Väčšinou hlasujú v nenáročných témach typu – ožení sa, či neožení sa? V tomto prípade ide o rozhodnutie naozaj iné. Diváci sú súdnou porotou. Divadelná hra, na základe ktorej film Verdikt vznikol, je vlastne celá postavená na scéne zasadnutia súdu. Niečo podobné ako americký film Dvanásť rozhnevaných mužov. Už na začiatku sa predseda súdu obracia k divákom a hovorí im: vy dnes nie ste iba diváci, ale aj porota. Odsúdite obžalovaného, alebo nie?"
O čo vlastne ide?
"V podstate ide o právnu a morálnu dilemu, či pilot konal správne, keď konal podľa svojho presvedčenia a zostrelil unesené lietadlo, ktoré sa malo stať zbraňou v rukách teroristov. Aby zachránil tisícky ľudí, obetoval iné životy. Keď túto inscenáciu hrali v divadle, po zasadnutí súdu bola prestávka, počas ktorej diváci odovzdali svoje hlasy. V televízii to bude podobne. Nakrútili sa dva konce, o jednom z nich diváci rozhodnú."
Pridali sa do príbehu akčné scény, napríklad v retrospektívnych pohľadoch?
"Vedome sme to nerobili. Napätie vzniká priamo v téme. Je to psychologický triler o tom, kto, v akej chvíli ktoré dôvody vytiahne pred protihráčom. A všetci sú pritom presvedčení o svojej pravde. Prokurátorka chce dokázať, že ide o každý jeden ľudský život. Na druhej strane, sme vo vojne a povinnosťou pilota je reagovať a brániť. Film je zvedavý, ako reagujeme, keď sa otvárajú veľmi dôležité súčasné témy, Čin je jasný, vieme, kto je za ním a rozhodujeme, či konal správne alebo nie."
Myslíte si, že ľudí sa to dotkne?
"Scenár je výborne urobený a pracuje s emocionálnou polohou divákov. Autor hry Ferdinand von Schirach je pôvodom právnik. Napísal veľmi zaujímavé zbierky súdnych príbehov, v ktorých sa vracia k dilemám, nakoľko môže byť súdnictvo objektívne. Nerozhoduje sa v ňom podľa individuálnych pocitov, no rozhodnutia sa aj tak rodia niekde medzi rozumom a citom."