SME

Divadelný Orwell dá pocítiť násilie na vlastnej koži

Nová inscenácia hercov z SND hovorí o totalitnej moci, ktorá vie presvedčiť o tom, že sme slobodní, aj keď slobodní nie sme

Robert Roth.Robert Roth. (Zdroj: FOTO - ROBERT TAPPERT)

Jazyk ako totalita zaujal režiséra a dramaturga Rastislava Balleka, keď vzal do ruky dodatok veľkého románu Georgea Orwella 1984.

Autorove poznámky pod čiarou s názvom Princípy newspeaku sa k dielu nie vždy zaraďujú, ale patria k nemu, lebo odborne, alebo možno pseudoodborne, vysvetľujú princípy jazyka, ktorý v ňom funguje v službách totalitných ideí. Teraz sa stali javiskovou predlohou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V pondelok ich v premiére s hercami Slovenského národného divadla uvedie Štúdio 12.

Jemne, nežne a dokonale

Veľký brat ťa sleduje. Metaforu boja človeka s mocou a totalitou navždy určila táto Orwellova veta, preto sa na ňu mnohé diela odvolávajú. V románe 1984, kde ju použil, sa mu podarilo vykresliť utópiu, ktorá má tak blízko ku skutočnosti, že dokáže ľudstvo úplne zničiť.

SkryťVypnúť reklamu

Priamo do jazyka, ktorý používa fiktívna spoločnosť Oceánia, zakódoval spôsob, akým sa totalitárny systém postupne byrokratizuje, dôsledne mení lož na pravdu a nekompromisne tak ovláda civilizáciu.

„Orwellova prednáška hovorí o tom, že totalita, ktorá s jednotlivcom tak škaredo narába, je zakódovaná práve v jazyku, ktorým sa zároveň vytvára. Je abstraktná, nehmatateľná, ale pritom taká naozajstná ako on,“ hovorí pre SME Rastislav Ballek.

Represívna moc vrastená priamo do reči, ktorou sa dorozumievame, je podľa neho desivá o to viac, že jej dnes musíme čeliť rovnako ako v minulosti, inak je schopná nás zomlieť a presvedčiť o tom, že sme slobodní, aj keď slobodní nie sme. „Dokáže to jemne, nežne, nenápadne a pritom dokonale,“ hovorí.

Divák pocíti násilie

Inscenáciu Princípy newspeaku postavil ako istú formu performancie, v ktorej diváka nešetrí. Kým ten je zvyknutý byť väčšinou pasívnym pozorovateľom, tu ho tvorcovia vystavujú možnosti slobodného voľného pohybu. Inak totiž bude vidieť to, čo nebude počuť, a naopak.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak sa divák nechce spoľahnúť len na akustický vnem, musí sa fyzicky pohnúť z miesta. Je to zvláštny druh násilia, ktorý ho môže obťažovať. Buď ho využije, alebo odmietne, v každom prípade ho pocíti,“ hovorí Ballek.

Na scéne pracuje okrem dvoch hercov - Roberta Rotha a Dominiky Kavaschovej - predovšetkým s akustickým dizajnom. V divadelnom priestore má fungovať ako zvuková inštalácia. Jeho autorom je Matúš Kobolka, ktorý zároveň využíva ako tému históriu priestoru Štúdia 12, v minulosti štúdia Československého rozhlasu.

Tvorcovia tak navyše ešte odkazujú aj na štyridsiate roky minulého storočia, keď román 1984 vznikol, nastupovala éra televízie a rozhlas bol už osvedčeným nástrojom propagandy rôznych totalít.

Herci z Činohry SND už v minulosti v Štúdiu 12 uviedli inscenáciu Egona Bondyho Návšteva expertov, veľmi podobnej témou, ktorá rozoberá spôsob, akým sa totalitné násilie deje. Kým v nej išlo jasne o činohru, teraz bude inscenácia pod vedením Rastislava Balleka viac happeningom. Chce Orwellovu víziu a varovanie podať v čo najkoncentrovanejšej podobe. 

SkryťVypnúť reklamu

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 592
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 114
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 687
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 853
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 157
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 936
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 061
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 233
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu