Na fotku hladujúcich detí v Burundi šéfka súťaže Slovak Press Photo Jana Garvoldtová určite nezabudne.
Na zábere s názvom Večera od Ivana Holuba, ktorý tento rok vyhral hlavnú cenu, čakajú malí Pygmejovia na jediné jedlo, ktoré v ten deň dostanú. Sú potichu, sedia rezervovane, napriek tomu, že bojujú o život. „Dúfam, že sa nad ňou každý zamyslí. Môžete si ju vyložiť rôznym spôsobom, nájsť v nej veľa motívov,“ hovorí Garvoldtová.

Súdržnosť Paríža
Do súťaže Slovak Press Photo sa prihlasujú hlavne novinárske fotografie a porota vyberá víťazov v deviatich kategóriách. Opakovali sa v nich témy, ktoré v poslednom roku rezonovali celou Európou.
Dve najlepšie fotografické série v kategórii Aktualita napríklad zachytávajú tragickú situáciu v Paríži krátko po minuloročnom teroristickom útoku v hudobnom klube Bataclan. Vtrhli doň teroristi so zbraňami a zanechali za sebou smrť. Fotky Petra Korčeka a Adriána Šveca ukazujú súdržnosť Parížanov a strach z neistoty, ktorá dodnes nevyprchala.
Odišli len s igelitkou
V kategórii Reportáž sa na druhom mieste umiestnil fotograf denníka SME Jozef Jakubčo. Jeho zábery približujú osudy utečencov na srbsko-maďarskej hranici. „Počuli sme, že sa má priechod uzatvoriť a dorazili sme načas. Na srbskej strane nastal veľký chaos, cudzinci riešili, čo bude ďalej, keď sa už do Maďarska nedostanú,“ vysvetľuje Jakubčo.
V minulom roku síce fotil každý deň, no zábery z hraníc sa mu zdali najsilnejšie: „Chcel som ukázať zúfalstvo rodičov s deťmi. Odišli z domova len s igelitkou. Chceli len utiecť pred vojnou a je veľký paradox, že ich zastavila práve maďarská vláda.“
Podľa šéfky súťaže mala porota v niektorých kategóriách problém si vybrať. „Úroveň prihlásených prác každoročne rastie, sú kvalitnejšie obsahom,“ hodnotí Garvoldtová.
Od štvrtka budú víťazné zábery visieť v bratislavskej Starej radnici a Justiho sieni Primacionálneho paláca.