Zomrel Juraj Meliš, sochár nabitý nepokojom a divokosťou

Sochár Juraj Meliš nezaprel otca tesára a svoje diela nazýval plebejskými. Boli však jedinečnou výzvou našej planéte.

Juraj Meliš(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vo veku 74 rokov zomrel v Skalici po vážnej chorobe akademický sochár, profesor Juraj Meliš. V naliehavých sochárskych výpovediach o stave ľudskej spoločnosti však predznamenal akčnú tvorbu pre celú Európu.

Juraj Meliš bol bytostný sochár. Každý atóm jeho tela doslova prerástol sochárčinou, bol nabitý elektrizujúcim tvorivým nepokojom. Aj preto bol jeho vstup na slovenskú výtvarnú scénu mimoriadne priebojný.

Bolo to krátko po ukončení štúdií na Vysokej škole výtvarných umení u profesora Jozefa Kostku. Cítil tep doby a svoje pravdy chcel vždy vyslovovať priamo a nekompromisne.

Už v roku 1970 vystavoval Prostredie 1 – Vidiecky dvor. Oproti pomerne tradične chápanému vzťahu k dedinskému prostrediu v slovenskom výtvarnom umení prichádzal s jeho robustným, neuhladeným, neidealizovaným a neromantizujúcim vyjadrením.

Nezaprel sa v ňom duch jeho otca tesára. Drevo nechával v surovom stave, nespracúval ho stolárskym, a tobôž nie rezbárskym spôsobom, svoje diela sám často nazýval plebejskými.

O rok neskôr realizoval aj Prostredie II. – Les života. Ako jeden z prvých, ešte v čase umeleckého nezáujmu o ekologickú problematiku, vytvoril les so zvieratami a s pripevnenými terčmi ako objektmi ničenia i zabíjania – jeleňa či symbolickú sovu so slepeckou bielou palicou.

Naliehavá výzva planéte

Svoju dobu výrazne predbehol. Začali sa mu otvárať cesty na medzinárodnú výtvarnú scénu, nastupujúca normalizácia však všetko zmenila.

V roku 1972 dostal zákaz vystavovania a v ďalších dlhých rokoch tvoril už iba pre seba a priateľov, pre ktorých boli dvere jeho ateliéru otvorené často až do skorých raných hodín. A nie raz pritom hral na klavíri a spieval povestné C´est si bon...

Napriek tomu vytvoril impozantné sochárske dielo. V rokoch 1975 až 1978 sa venoval rozsiahlo koncipovanému cyklu Help.

Túto naliehavú výzvu umiestnil nielen k rôznym ohrozeným zvieratám, ale koncipoval ju ako výkrik v horách či na celých kontinentoch, ba dokonca na celej planéte.

V mnohom predznamenal akčnú tvorbu na európskej výtvarnej tvorbe, v takomto ponímaní aktuálnu až o niekoľko rokov neskôr.

Ešte dlhšie trvanie má jeho cyklus Idea (1976 – 1985), skomponoval ho ako zneužívané slovo či myšlienku. V roku 1980 prichádza s dielom Veľký cenzor, v ktorom sa pod rozkývaným obrovským kameňom v reťaziach chveje jemný, z drôtov vyhotovený nápis Idea.

Tvár pod silným úderom

Keďže sa Juraj Meliš svojimi dielami verejne prezentovať nemohol, často sa cítil pre spoločnosť mŕtvym. Aj preto odlial v roku 1982 sochár Juraj Gavula Melišove dve kvázi posmrtné masky.

Jedna má vážny výraz, na druhej sa usmieva. Vytvoril z nich rozsiahly cyklus Monológy, kde komunikuje sám so sebou, zobrazuje svoju vnútornú drámu. Každé z týchto diel je čitateľné, ale skrýva v sebe aj širokú symboliku.

Zmenená spoločenská situácia v roku 1989 priniesla tiež nové možnosti slobodnej tvorby a prezentácie. Na vysokej škole výtvarných umení v Bratislave došlo k radikálnej výmene pedagógov a po konkurze tam prišiel učiť aj Juraj Meliš.

Rovnako ako sa vedel odovzdávať sochárskej tvorbe, dokázal pristúpil aj k pedagogickému pôsobeniu. Nasledujúce takmer dve desaťročia s veľkým nasadením vychovával celú generáciu slovenských sochárov.

Tie roky vnímal aj ako Hľadanie identity. A tak nazval aj ďalší cyklus. Svoju tvár v ňom zobrazil ako rozpoltenú, pretlačenú silným úderom alebo zakrvavenú od drôtenej koruny.

Pod pozlátkom súčasnosti

Juraj Meliš nikdy nezapadal do dobovej umeleckej scény, jeho priame a bezprostredné umelecké vyjadrovanie bolo výsostne individuálne a predznamenávalo mnohé trendy či spôsoby vyjadrovania.

To platí tiež o jeho cykle Lejdýs & Džentlmensz rokov 2000 až 2002, ako zobrazenia ostrého kontrastu medzi „pozlátkom“ súčasnosti a skutočnou podobou.

Bol jednoznačne velikánom nášho sochárstva, múdry a láskavý človek s veľkým otvoreným srdcom. Som presvedčený o tom, že každý, kto ho poznal, ho musel aj milovať. Jeho diela ostávajú v zbierkach významných slovenských i svetových múzeí a galérií, ale tvorba sa žiaľ už uzatvorila.

Autor je kurátorom a riaditeľom Galérie mesta Bratislavy

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 176
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 535
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 311
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 076
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 891
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 759
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 655
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 249
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 124
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 873

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Cena Oskára Čepana upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Legendárny gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Jim Carrey komika nehral, bol posadnutý. Teraz sa chystá na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.