SME

Zomrel Juraj Meliš, sochár nabitý nepokojom a divokosťou

Sochár Juraj Meliš nezaprel otca tesára a svoje diela nazýval plebejskými. Boli však jedinečnou výzvou našej planéte.

Juraj MelišJuraj Meliš (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vo veku 74 rokov zomrel v Skalici po vážnej chorobe akademický sochár, profesor Juraj Meliš. V naliehavých sochárskych výpovediach o stave ľudskej spoločnosti však predznamenal akčnú tvorbu pre celú Európu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Juraj Meliš bol bytostný sochár. Každý atóm jeho tela doslova prerástol sochárčinou, bol nabitý elektrizujúcim tvorivým nepokojom. Aj preto bol jeho vstup na slovenskú výtvarnú scénu mimoriadne priebojný.

Bolo to krátko po ukončení štúdií na Vysokej škole výtvarných umení u profesora Jozefa Kostku. Cítil tep doby a svoje pravdy chcel vždy vyslovovať priamo a nekompromisne.

SkryťVypnúť reklamu

Už v roku 1970 vystavoval Prostredie 1 – Vidiecky dvor. Oproti pomerne tradične chápanému vzťahu k dedinskému prostrediu v slovenskom výtvarnom umení prichádzal s jeho robustným, neuhladeným, neidealizovaným a neromantizujúcim vyjadrením.

Nezaprel sa v ňom duch jeho otca tesára. Drevo nechával v surovom stave, nespracúval ho stolárskym, a tobôž nie rezbárskym spôsobom, svoje diela sám často nazýval plebejskými.

O rok neskôr realizoval aj Prostredie II. – Les života. Ako jeden z prvých, ešte v čase umeleckého nezáujmu o ekologickú problematiku, vytvoril les so zvieratami a s pripevnenými terčmi ako objektmi ničenia i zabíjania – jeleňa či symbolickú sovu so slepeckou bielou palicou.

Naliehavá výzva planéte

Svoju dobu výrazne predbehol. Začali sa mu otvárať cesty na medzinárodnú výtvarnú scénu, nastupujúca normalizácia však všetko zmenila.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1972 dostal zákaz vystavovania a v ďalších dlhých rokoch tvoril už iba pre seba a priateľov, pre ktorých boli dvere jeho ateliéru otvorené často až do skorých raných hodín. A nie raz pritom hral na klavíri a spieval povestné C´est si bon...

Napriek tomu vytvoril impozantné sochárske dielo. V rokoch 1975 až 1978 sa venoval rozsiahlo koncipovanému cyklu Help.

Túto naliehavú výzvu umiestnil nielen k rôznym ohrozeným zvieratám, ale koncipoval ju ako výkrik v horách či na celých kontinentoch, ba dokonca na celej planéte.

V mnohom predznamenal akčnú tvorbu na európskej výtvarnej tvorbe, v takomto ponímaní aktuálnu až o niekoľko rokov neskôr.

Ešte dlhšie trvanie má jeho cyklus Idea (1976 – 1985), skomponoval ho ako zneužívané slovo či myšlienku. V roku 1980 prichádza s dielom Veľký cenzor, v ktorom sa pod rozkývaným obrovským kameňom v reťaziach chveje jemný, z drôtov vyhotovený nápis Idea.

SkryťVypnúť reklamu

Tvár pod silným úderom

Keďže sa Juraj Meliš svojimi dielami verejne prezentovať nemohol, často sa cítil pre spoločnosť mŕtvym. Aj preto odlial v roku 1982 sochár Juraj Gavula Melišove dve kvázi posmrtné masky.

Jedna má vážny výraz, na druhej sa usmieva. Vytvoril z nich rozsiahly cyklus Monológy, kde komunikuje sám so sebou, zobrazuje svoju vnútornú drámu. Každé z týchto diel je čitateľné, ale skrýva v sebe aj širokú symboliku.

Zmenená spoločenská situácia v roku 1989 priniesla tiež nové možnosti slobodnej tvorby a prezentácie. Na vysokej škole výtvarných umení v Bratislave došlo k radikálnej výmene pedagógov a po konkurze tam prišiel učiť aj Juraj Meliš.

Rovnako ako sa vedel odovzdávať sochárskej tvorbe, dokázal pristúpil aj k pedagogickému pôsobeniu. Nasledujúce takmer dve desaťročia s veľkým nasadením vychovával celú generáciu slovenských sochárov.

SkryťVypnúť reklamu

Tie roky vnímal aj ako Hľadanie identity. A tak nazval aj ďalší cyklus. Svoju tvár v ňom zobrazil ako rozpoltenú, pretlačenú silným úderom alebo zakrvavenú od drôtenej koruny.

Pod pozlátkom súčasnosti

Juraj Meliš nikdy nezapadal do dobovej umeleckej scény, jeho priame a bezprostredné umelecké vyjadrovanie bolo výsostne individuálne a predznamenávalo mnohé trendy či spôsoby vyjadrovania.

To platí tiež o jeho cykle Lejdýs & Džentlmensz rokov 2000 až 2002, ako zobrazenia ostrého kontrastu medzi „pozlátkom“ súčasnosti a skutočnou podobou.

Bol jednoznačne velikánom nášho sochárstva, múdry a láskavý človek s veľkým otvoreným srdcom. Som presvedčený o tom, že každý, kto ho poznal, ho musel aj milovať. Jeho diela ostávajú v zbierkach významných slovenských i svetových múzeí a galérií, ale tvorba sa žiaľ už uzatvorila.

SkryťVypnúť reklamu

Autor je kurátorom a riaditeľom Galérie mesta Bratislavy

Autor: Ivan Jančár

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 082
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 817
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 046
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 372
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 908
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 194
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 835
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 456
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 769
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 332
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 013
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 683
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 581
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 641
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 597
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu