Zomrel Juraj Meliš, sochár nabitý nepokojom a divokosťou

Sochár Juraj Meliš nezaprel otca tesára a svoje diela nazýval plebejskými. Boli však jedinečnou výzvou našej planéte.

Juraj Meliš(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vo veku 74 rokov zomrel v Skalici po vážnej chorobe akademický sochár, profesor Juraj Meliš. V naliehavých sochárskych výpovediach o stave ľudskej spoločnosti však predznamenal akčnú tvorbu pre celú Európu.

Juraj Meliš bol bytostný sochár. Každý atóm jeho tela doslova prerástol sochárčinou, bol nabitý elektrizujúcim tvorivým nepokojom. Aj preto bol jeho vstup na slovenskú výtvarnú scénu mimoriadne priebojný.

Bolo to krátko po ukončení štúdií na Vysokej škole výtvarných umení u profesora Jozefa Kostku. Cítil tep doby a svoje pravdy chcel vždy vyslovovať priamo a nekompromisne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Už v roku 1970 vystavoval Prostredie 1 – Vidiecky dvor. Oproti pomerne tradične chápanému vzťahu k dedinskému prostrediu v slovenskom výtvarnom umení prichádzal s jeho robustným, neuhladeným, neidealizovaným a neromantizujúcim vyjadrením.

Nezaprel sa v ňom duch jeho otca tesára. Drevo nechával v surovom stave, nespracúval ho stolárskym, a tobôž nie rezbárskym spôsobom, svoje diela sám často nazýval plebejskými.

O rok neskôr realizoval aj Prostredie II. – Les života. Ako jeden z prvých, ešte v čase umeleckého nezáujmu o ekologickú problematiku, vytvoril les so zvieratami a s pripevnenými terčmi ako objektmi ničenia i zabíjania – jeleňa či symbolickú sovu so slepeckou bielou palicou.

Naliehavá výzva planéte

Svoju dobu výrazne predbehol. Začali sa mu otvárať cesty na medzinárodnú výtvarnú scénu, nastupujúca normalizácia však všetko zmenila.

V roku 1972 dostal zákaz vystavovania a v ďalších dlhých rokoch tvoril už iba pre seba a priateľov, pre ktorých boli dvere jeho ateliéru otvorené často až do skorých raných hodín. A nie raz pritom hral na klavíri a spieval povestné C´est si bon...

Napriek tomu vytvoril impozantné sochárske dielo. V rokoch 1975 až 1978 sa venoval rozsiahlo koncipovanému cyklu Help.

Túto naliehavú výzvu umiestnil nielen k rôznym ohrozeným zvieratám, ale koncipoval ju ako výkrik v horách či na celých kontinentoch, ba dokonca na celej planéte.

V mnohom predznamenal akčnú tvorbu na európskej výtvarnej tvorbe, v takomto ponímaní aktuálnu až o niekoľko rokov neskôr.

Ešte dlhšie trvanie má jeho cyklus Idea (1976 – 1985), skomponoval ho ako zneužívané slovo či myšlienku. V roku 1980 prichádza s dielom Veľký cenzor, v ktorom sa pod rozkývaným obrovským kameňom v reťaziach chveje jemný, z drôtov vyhotovený nápis Idea.

Tvár pod silným úderom

Keďže sa Juraj Meliš svojimi dielami verejne prezentovať nemohol, často sa cítil pre spoločnosť mŕtvym. Aj preto odlial v roku 1982 sochár Juraj Gavula Melišove dve kvázi posmrtné masky.

Jedna má vážny výraz, na druhej sa usmieva. Vytvoril z nich rozsiahly cyklus Monológy, kde komunikuje sám so sebou, zobrazuje svoju vnútornú drámu. Každé z týchto diel je čitateľné, ale skrýva v sebe aj širokú symboliku.

Zmenená spoločenská situácia v roku 1989 priniesla tiež nové možnosti slobodnej tvorby a prezentácie. Na vysokej škole výtvarných umení v Bratislave došlo k radikálnej výmene pedagógov a po konkurze tam prišiel učiť aj Juraj Meliš.

Rovnako ako sa vedel odovzdávať sochárskej tvorbe, dokázal pristúpil aj k pedagogickému pôsobeniu. Nasledujúce takmer dve desaťročia s veľkým nasadením vychovával celú generáciu slovenských sochárov.

Tie roky vnímal aj ako Hľadanie identity. A tak nazval aj ďalší cyklus. Svoju tvár v ňom zobrazil ako rozpoltenú, pretlačenú silným úderom alebo zakrvavenú od drôtenej koruny.

Pod pozlátkom súčasnosti

Juraj Meliš nikdy nezapadal do dobovej umeleckej scény, jeho priame a bezprostredné umelecké vyjadrovanie bolo výsostne individuálne a predznamenávalo mnohé trendy či spôsoby vyjadrovania.

To platí tiež o jeho cykle Lejdýs & Džentlmensz rokov 2000 až 2002, ako zobrazenia ostrého kontrastu medzi „pozlátkom“ súčasnosti a skutočnou podobou.

Bol jednoznačne velikánom nášho sochárstva, múdry a láskavý človek s veľkým otvoreným srdcom. Som presvedčený o tom, že každý, kto ho poznal, ho musel aj milovať. Jeho diela ostávajú v zbierkach významných slovenských i svetových múzeí a galérií, ale tvorba sa žiaľ už uzatvorila.

Autor je kurátorom a riaditeľom Galérie mesta Bratislavy

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  6. DEXIS SLOVAKIA má nového generálneho riaditeľa
  7. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  8. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  9. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 18 979
  2. Najužitočnejšia appka 15 792
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 656
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 055
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 568
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 722
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 152
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 808
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 5 072
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 599