S Jimom Jarmuschom v kreatívnom inkubátore

Český dokumentarista Jakub Jahn nakrútil film o mágii Roberta Wilsona. Uvedie ho v premiére Slovenské národné divadlo

Jim Jarmusch v The Watermill Center Roberta Wilsona. (Zdroj: FOTO - PAVLEYE ART AND CULTURE)

Každý rok v júli a auguste zhromažďuje sa takmer stovka mladých umelcov z celého sveta na jednom mieste. Prichádzajú do newyorského Watermill Centra ako rozmanitá spoločnosť a majú jediný cieľ: chcú spolupracovať s Roberton Wilsonom.

Osobnosť svetoznámeho divadelného mága stelesňuje ich silnú vieru v umenie, túžia sa prejaviť v spoločnom priestore. Čo v tomto kreatívnom inkubátore vlastne robia?

Hovorí o tom film A Living Space, ktorý v pondelok v premiére uvádza Slovenské národné divadlo.

Storočný odpich

Nie je náhoda, na akej pôde ho uvidíme. Američan Robert Wilson, označovaný za najpopulárnejšieho avantgardného divadelného umelca súčasnosti, si v minulých rokoch vytvoril na stredoeurópske divadelné prostredie pevnú väzbu.

V spolupráci s pražským Národním divadlom, SND a Vígszínházom z Budapešti naštudoval pred dvoma rokmi inscenáciu 1914, veľkolepú grotesku plnú hudby, svetiel a farieb.

Niesla sa v duchu storočného pripomenutia si začiatkuk prvej svetovej vojny a hoci kritiky o nej nepísali príliš uznanlivé ódy, stala sa udalosťou sezóny ešte skôr, než sa začala pripravovať.

Ani slovo o dokumente

„Pre mňa je Robert Wilson predovšetkým tvorca. Nemyslím tým jeho umeleckú kariéru, ale jeho schopnosť vnímať vlastný život ako tvorivý akt,“ hovorí pre SME český dokumentarista a vizuálny umelec Jakub Jahn.

V čase predpríprav WiIsonovej inscenácie nakrútil krátky film o výstave jeho videoportrétov v Slovenskej národnej galérii a na základe toho dostal pozvanie, aby prišiel do newyorského centra umenia.

„O dokumente vtedy nepadlo ani slovo, stali sme sa jednoducho súčasťou letného programu rovnako ako desiatky ďalších tvorcov z celého sveta,“ hovorí Jahn.

Rozdiel bol iba v tom, že spolu s kameramanom Davidom Markovičom nosili so sebou stále kameru.

Niekto si užije

The Watermill Center je podľa režiséra Jahna najlepším dôkazom toho, ako Robert WiIson umením žije. „Ľudia si často myslia, že je to miesto, kam on odchádza tvoriť, ale myslím si, že je to najmä miesto, ktoré on sám vytvoril. Nie kultúrne centrum, ale umelecké dielo,“ hovorí.

Časť umelcov pozýva osobne, pretože ho zaujala ich práca alebo ich osobnosť, ďalších účastníkov vyberá umelecká porota na základe prihlášky.

A potom sú súčasťou letného programu jeho stáli spolupracovníci a umelci, s ktorými aktuálne pracuje. Po jeho boku sa tak v Jahnovom filme objavujú také osobnosti ako Jim Jarmusch, Coco Rosie, Philip Glass či Daniel Liebeskind.

„Kam sa pri nich mladí umelci posunú, rozhodujú do veľkej miery oni sami,“ hovorí režisér. „Niekto si užije divoké leto, iný nadviaže nové profesijné známosti, ďalší začnú s Wilsonom spolupracovať na niektorom z jeho projektov.“

Divák si to musí precítiť

Jakub Jahn očakával, že sa mu cez svoj film podarí nahliadnuť do súkromia jedného z najvýznamnejších divadelných režisérov druhej polovice 20. storočia.

Podľa vlastných slov však napokon dostal oveľa viac: kým mu Robert Wilson dovolil, aby o svojom zážitku nakrútil film, stal sa sám súčasťou jeho diela.

Stretol sa s úplne unikátnym spôsobom divadelnej tvorby, ktorá pri príprave divadelného diela nestavia do popredia prácu s textom a detailnou dramaturgickou analýzou, ale herca v priestore.

„Knižky ešte ležali neotvorené na stole a Bob už na improvizovanom javisku rozmiestňoval všetkých náhodných okoloidúcich,“ hovorí Jahn. "Chvíľu mi trvalo, kým som pochopil, že aj takýto spôsob práce je celkom legitímny a že fyzické telo je encyklopédiou svojho druhu.“

Svoj film nevníma ako dokument v tradičnom slova zmysle, nechcel v ňom rozprávať o tom, ako Robert Wilson tvorí. „Chcel som pozvať divákov do The Watermill Center a sprostredkovať im túto jedinečnú skúsenosť formou akejsi audiovizuálnej básne. Divák si ju však do veľkej miery musí domyslieť a precítiť sám.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 669
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 985
  3. Od septembra opäť po starom 2 982
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 837
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 640
  6. Ako sme jazdili v socializme 1 623
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 502
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 267
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 165
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 143

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Neprehliadnite tiež

Rytmus bude nadávať, orchester hrať. Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy

Žiadny hudobný nápad nevyvolal tento rok väčšiu kritiku.

Hollywood funguje na zahmlenom účtovníctve. Búri sa proti nemu oscarový režisér

S komédiou Logan Lucky bojuje Steven Soderbergh proti systému.

Dostali drsnú školu. Súčasní výtvarníci vracajú grafiku do galérie

Grafika nemusí byť len poklesnutý žáner, ukazuje výstava Drsná škola v SNG.

Aj vrahovia počúvajú hudbu. Z hudobníkov robia nevinných spolupáchateľov

Meno speváka Johnnyho Casha nosili neonacisti na tričku počas protestov v Charlottesville. Kto mal podobnú smolu?