SME

S Jimom Jarmuschom v kreatívnom inkubátore

Český dokumentarista Jakub Jahn nakrútil film o mágii Roberta Wilsona. Uvedie ho v premiére Slovenské národné divadlo

Jim Jarmusch v The Watermill Center Roberta Wilsona. Jim Jarmusch v The Watermill Center Roberta Wilsona. (Zdroj: FOTO - PAVLEYE ART AND CULTURE)

Každý rok v júli a auguste zhromažďuje sa takmer stovka mladých umelcov z celého sveta na jednom mieste. Prichádzajú do newyorského Watermill Centra ako rozmanitá spoločnosť a majú jediný cieľ: chcú spolupracovať s Roberton Wilsonom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osobnosť svetoznámeho divadelného mága stelesňuje ich silnú vieru v umenie, túžia sa prejaviť v spoločnom priestore. Čo v tomto kreatívnom inkubátore vlastne robia?

Hovorí o tom film A Living Space, ktorý v pondelok v premiére uvádza Slovenské národné divadlo.

Storočný odpich

Nie je náhoda, na akej pôde ho uvidíme. Američan Robert Wilson, označovaný za najpopulárnejšieho avantgardného divadelného umelca súčasnosti, si v minulých rokoch vytvoril na stredoeurópske divadelné prostredie pevnú väzbu.

SkryťVypnúť reklamu

V spolupráci s pražským Národním divadlom, SND a Vígszínházom z Budapešti naštudoval pred dvoma rokmi inscenáciu 1914, veľkolepú grotesku plnú hudby, svetiel a farieb.

Niesla sa v duchu storočného pripomenutia si začiatkuk prvej svetovej vojny a hoci kritiky o nej nepísali príliš uznanlivé ódy, stala sa udalosťou sezóny ešte skôr, než sa začala pripravovať.

Ani slovo o dokumente

„Pre mňa je Robert Wilson predovšetkým tvorca. Nemyslím tým jeho umeleckú kariéru, ale jeho schopnosť vnímať vlastný život ako tvorivý akt,“ hovorí pre SME český dokumentarista a vizuálny umelec Jakub Jahn.

V čase predpríprav WiIsonovej inscenácie nakrútil krátky film o výstave jeho videoportrétov v Slovenskej národnej galérii a na základe toho dostal pozvanie, aby prišiel do newyorského centra umenia.

SkryťVypnúť reklamu

„O dokumente vtedy nepadlo ani slovo, stali sme sa jednoducho súčasťou letného programu rovnako ako desiatky ďalších tvorcov z celého sveta,“ hovorí Jahn.

Rozdiel bol iba v tom, že spolu s kameramanom Davidom Markovičom nosili so sebou stále kameru.

Niekto si užije

The Watermill Center je podľa režiséra Jahna najlepším dôkazom toho, ako Robert WiIson umením žije. „Ľudia si často myslia, že je to miesto, kam on odchádza tvoriť, ale myslím si, že je to najmä miesto, ktoré on sám vytvoril. Nie kultúrne centrum, ale umelecké dielo,“ hovorí.

Časť umelcov pozýva osobne, pretože ho zaujala ich práca alebo ich osobnosť, ďalších účastníkov vyberá umelecká porota na základe prihlášky.

A potom sú súčasťou letného programu jeho stáli spolupracovníci a umelci, s ktorými aktuálne pracuje. Po jeho boku sa tak v Jahnovom filme objavujú také osobnosti ako Jim Jarmusch, Coco Rosie, Philip Glass či Daniel Liebeskind.

SkryťVypnúť reklamu

„Kam sa pri nich mladí umelci posunú, rozhodujú do veľkej miery oni sami,“ hovorí režisér. „Niekto si užije divoké leto, iný nadviaže nové profesijné známosti, ďalší začnú s Wilsonom spolupracovať na niektorom z jeho projektov.“

Divák si to musí precítiť

Jakub Jahn očakával, že sa mu cez svoj film podarí nahliadnuť do súkromia jedného z najvýznamnejších divadelných režisérov druhej polovice 20. storočia.

Podľa vlastných slov však napokon dostal oveľa viac: kým mu Robert Wilson dovolil, aby o svojom zážitku nakrútil film, stal sa sám súčasťou jeho diela.

Stretol sa s úplne unikátnym spôsobom divadelnej tvorby, ktorá pri príprave divadelného diela nestavia do popredia prácu s textom a detailnou dramaturgickou analýzou, ale herca v priestore.

„Knižky ešte ležali neotvorené na stole a Bob už na improvizovanom javisku rozmiestňoval všetkých náhodných okoloidúcich,“ hovorí Jahn. "Chvíľu mi trvalo, kým som pochopil, že aj takýto spôsob práce je celkom legitímny a že fyzické telo je encyklopédiou svojho druhu.“

SkryťVypnúť reklamu

Svoj film nevníma ako dokument v tradičnom slova zmysle, nechcel v ňom rozprávať o tom, ako Robert Wilson tvorí. „Chcel som pozvať divákov do The Watermill Center a sprostredkovať im túto jedinečnú skúsenosť formou akejsi audiovizuálnej básne. Divák si ju však do veľkej miery musí domyslieť a precítiť sám.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  8. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 12 390
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 320
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 918
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 734
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 479
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 547
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 177
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 165
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 629
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 30 171
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 351
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 17 962
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 706
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 241
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 919
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 490
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu